ST 3 LE of R&M Supercharger

Primus
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2018, 00:15

Hallo Stromers,

Ben nieuw hier op het forum, waar ik wel al veel nuttige info heb kunnen lezen.
Ik zit echter met een dilemma..
Ik zou graag de meest verstandige keuze maken tussen de in de titel vernoemde modellen.
Ik heb reeds een R&M Cruiser gehad in het verleden.
Voordelen waren voor mij de prima wegligging. Mjn woon-werk afstand is 44 km, en gaat voor 99% langs het kanaal en fietspaden door het bos, vrij ideaal en uniek dus.. Ik kan m.a.w doorfietsen. Ik ben vrij lang en de lange wielbasis en grote wielen zorgen voor een goeie wegligging voor mij. Ik vind het nog steeds een zeer mooi design en verder een heel degelijk gebouwde fiets. Ik kon er zonder problemen twee flinke tassen aanhangen.
Nadelen vond ik de actieradius, ik moest de ondersteuning heel goed doseren om op mijn te geraken, en laden op het werk was dus ook noodzakelijk. Dankzij mijn conditie en het soort reisweg (geen stadsverkeer, weinig stoppen en vertrekken,...) kon ik met beperkte ondersteuning toch een 32 km/u gemiddeld fietsen. Een extra batterij vond ik toen een hele dure en vrij lompe oplossing. Ook het voortdurend moeten bijstellen van de ketting (rekt flink uit) vond ik voor een fiets van bijna 4000€ maar niks.
Mede door omstandigheden op mijn werk werd mijn Cruiser uiteindelijk verkocht. Heb dan nog een tijdje met de racefiets naar het werk gereden (waar ik slechts 10-15 min langer over deed :) , maar nu tijdens de wintermaanden is dit eigenlijk te zwaar/gevaarlijk, niet comfortabel. Ik ben dus weer op zoek naar een snelle E bike.
Nu had ik mijn oog laten vallen op de R&M supercharger, die met opties Rohlofnaaf en riem en 1000 wh batterij in de buurt van een ST 3 LE komt wat betreft aanschafprijs. Groot voordeel vind ik de riem, ben erg gesteld op een onderhoudsarme bike, uiteraard de Rohlofnaaf en het design, niks mis mee.
Nadeel vind ik de plastieken deksels waar de batterijen onder zitten, vraag mij af hoe lang het duurt voor deze beginnen te flapperen, en iedereen heeft toegang tot het batterijencompartimeent, vind ik maar niks eigenlijk.
De Stromer vind ik qua design ook heel mooi, ziet er heel kwalitatief spul uit. Wat mij nog doet twijfelen is het onderhoud van de versnellingen, en het eventuele ongemak ervan bij winterweer (onderhoud, vuil worden van systeem door modder/smeersel,...) ik doe veel onderhoud zelf, ook van mijn andere fietsen, daar ligt het niet aan, tis gewoon de voor- nadelen van derailleur versus riem, middenmotor versus achterwielmotor.. Lees ook een en ander ivm betrouwbaarheid electronica bij Stromer... Wat is daar nu van aan en is dit aangepakt /verbeterd door Stromer bij de nieuwe modellen ? Ik ga heel zorgvuldig om met dergelijk duur spul maar zou mij serieus ergeren aan dergelijke pannes bij zo'n dure fiets.. Tot slot ben ik er inmiddels achter gekomen dat ik voor actieradius en snelheid echt wel een Stromer moet overwegen. Als ik nog een LE wil reserveren mag ik niet lang maar wachten, bij mijn dealer zijn er nog 2 reserveerbaar in 22 inch...

Ik kijk uit naar elke reactie.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Vooreerst, welkom op dit informatierijk forum.

Onlangs stond ik voor een gelijkaardige keuze, en opteerde voor een ST5, op enkele details na bijna identiek aan een ST3.

Mijn vorige speedelec was een R & M Charger met Nüvinci 380 naaf en Gates belt, een erg goede fiets waarmee ik heel wat kilometers heb afgelegd. Maar van de middenmotor was ik niet helemaal tevreden. Vorig jaar liet hij me in een afgelegen Frans dorpje serieus in de steek, en ik heb hemel en aarde moeten bewegen om het probleem daar te doen oplossen. Wat was het probleem? De trapas begon op gegeven ogenblik plots dol te draaien en gaf geen enkele trekkracht meer. Tijdens de tocht door Frankrijk ontmoette ik later een andere fietser die met de identieke Bosch middenmotor hetzelfde probleem had meegemaakt. De ervaring gaf mijn vertrouwen in die motoren een behoorlijke deuk.

Toen ik een paar maanden geleden een ST5 kon proefrijden was ik dadelijk verkocht. Alhoewel de R & M een erg goede wegligging had, kon hij niet aan de Stromer tippen. Idem dito qua trekkracht van de motor. Op de R & M kon ik nauwelijks 45 km./u. halen zonder me een ongeluk te trappen, de versnellingen van de Nüvinci leken daarvoor veel te klein. Bij de ST5 vind ik de Shimano derailleur een verademing als ik met m’n vorig werkpaard vergelijk. Tussen haakjes, het voordeel van een riem is minder dan men denkt. Hij heeft theoretisch het voordeel dat hij onderhoudsvrij is, maar in de praktijk bemerkte ik dat je goed op de spanning moet letten, en dat sleutelen daaraan niet zo eenvoudig is als het lijkt, voor iemand met twee linkerhanden zoals ik. Men zegt dat een riem langer meegaat dan een gewone ketting, maar hij kost ook vele malen duurder. Bovendien kan eender welke FM in het onooglijkste dorpje wel een ketting plaatsen of repareren, maar ik vraag me af of dat ook het geval is met zo’n riem.

De fiets die ik voor de R & M had was een Flyer, ook met middenmotor, maar dan een Panasonic, waarmee ik heel wat afstand heb afgelegd. Deze motor heeft het altijd goed gedaan, ik heb er nooit pech mee gehad. Deze fiets haalde op papier maximum 35 km./u., en die snelheid kon ik ook in de praktijk halen. De fiets was uitgerust met een Rohloff-naaf. Prima naaf, maar ooit liet hij me in de steek nadat de krans afbrak. Mijn FM kreeg van Rohloff kosteloos een nieuwe naaf toegestuurd, ook al was de fiets buiten garantie.

Op de teller van m’n Stromer staan momenteel zo'n 1.200 km., waarschijnlijk genoeg om te weten wat hij waard is. Het zou me verbazen dat ik nog snel zou terugkeren naar een fiets met een Bosch middenmotor. Panasonic laat ik in het midden. Gates belt en Rohloff of Nüvinci systemen zijn erg leuk, maar als je er problemen mee krijgt lijken die niet zo makkelijk op te lossen. Het criterium daarbij is de FM in een boerengat, men kiest immers maar zelden waar een panne zich voordoet: de kans om ook daar snel te worden voortgeholpen bij problemen met minder courante systemen is eerder klein. Tenzij daar bij mirakel een Herveldse dealer gevestigd is.

Voilà, mijn twee eurocenten. Veel plezier met je keuze toegewenst.
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Primus
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2018, 00:15

Heel erg bedankt alvast voor uw snelle en heldere reactie Krid. Hier ben ik alvast wat mee..
U leest binnenkort hier ergens wellicht wat het geworden is.

Groeten.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik zou zeggen : test ze eens allebei intensief.

En er bestaan nog alternatieven die het overwegen waard zijn: Klever X-speed (je gaat dan wel moeten opladen op 't werk) en de voor begin volgend jaar aangekondigde Kettler Velossi, een fiets met achtermotor én met riemaandrijving.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Dat is ook mijn advies: beide fietsen uitproberen op de woon-werkrit. Dan weet je gelijk hoe de accu's het doen op die 44 km en de afstand is groot genoeg om een goed beeld te krijgen van de rij-eigenschappen van beide fietsen. Nog een tip: probeer ook in het donker te rijden, zal in deze tijd niet zo moeilijk zijn, om te ervaren hoe de koplampen zich onderling verhouden, goede verlichting is met 45 km/u echt van levensbelang.

Succes met je keuze! :hy:
Primus
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2018, 00:15

Bedankt allemaal. De R&M is moeilijk bij kant te krijgen, zeker in die opstelling. Vanwege de actieradius en snelheid alsook hetgeen ik hierna nog gelezen heb ga ik toch nog eens de Stromer van dichtbij bekijken bij de dealer. Die andere merken zeggen mij niet zoveel.. Ken ook niemand die daar op rijdt, wel op Stromer en R&M. De 27,5 inch wielen vind ik persoonlijk ook al een hele verbetering.
Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Hi,
ik kan alleen feedback geven over de R&M Charger, nu drie jaar in gebruik. Vanaf woensdag mag ik op een Stromer de kilometers voortzetten.

Qua weggedrag vind/ vond ik de Charger echt een fijne fiets. Heel voorspelbaar. Zelf heb ik wel een andere stuurpen/stuur combinatie gemonteerd en Ergon handgrepen met Barends. Hiermee kreeg ik een veel sportievere zit dan met de standaardmontage. Diverse (schwalbe) banden gereden en ook daar niet direct negatieve ervaringen mee. Wat je wel voor moet oppassen is dat bij erg soepele banden je door de snelheid en het gewicht van de fiets wat sneller gaat 'drijven'/ hangen in de banden. Die vervormen dan meer dan stuggere banden. Je het dan een wat minder zeker gevoel op de fiets.
Grootse pluspunt vond ik de Gates carbon snaar. Veel minder onderhoud. Maar wel merkbaar meer weerstand (zeker in combinatie met de naaf) en ook niet de verwachte levensduur. Zeker gezien de kosten van vervanging van snaar en tandwielen.
De twee grootste minpunten zijn toch echt de actieradius van de 500w accu. Nu na drie jaar red ik het zelfs met wind mee niet naar mij . werk op de turbostand (afstand 27km). Je moet dus echt terug in ondersteuning.
Verder ben ik vanaf het begin aan het rommelen geweest met de Nuvinci naaf. Best veel weerstand bij het verstellen van de stand van de naaf. Ook met nieuwe kabels. Maar het ergste vond ik het bereik. Ik heb zelfs de tandwielen en snaar vervangen om zo 'zwaarder' te kunnen trappen. Woonwerk verkeer is niet echt fijn als je continue een trapfrequentie van boven de 100 hebt. Verder loopt de naaf terug vanuit de zwaarste stand. Je begint dus met een zwaar verzet en gaat dan steeds lichter trappen.
Maar ondanks deze minpunten heb ik er met veel plezier op gefietst. In ieder geval meer lol gehad dan ik uren en uren in de file staan.
Nog 1 ritje terug naar huis en een laatste rit naar de winkel om de nieuwe Stromer in ontvangst te nemen
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Je commentaar op de R&M Charger is erg herkenbaar.
Ik bekeek de specs van de nieuwe Supercharger versie, en die lijken niet fundamenteel veranderd.
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Primus schreef: 26 okt 2018, 01:01 Die andere merken zeggen mij niet zoveel.. Ken ook niemand die daar op rijdt, wel op Stromer en R&M.
Het zou mij verbazen indien je iemand kent met een Kettler Velossi, die is pas begin volgend jaar op de markt. Maar dat is een fiets met achterwielmotor, riemaandrijving en een pinion-versnellingsbak. Qua concept is deze afmontage zonder enige twijfel de minst slijtagegevoelige speedbike op de markt.
Hij is wel nieuw, er is dus altijd wat kans op kinderziekten bij zo'n fiets, maar de 'drivetrain' van die fiets gaat volgens mij erg lang mee zonder enige vorm van onderhoud (ook langer dan Riem + Rolhoff).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 29 okt 2018, 20:06
Hij is wel nieuw, er is dus altijd wat kans op kinderziekten bij zo'n fiets, maar de 'drivetrain' van die fiets gaat volgens mij erg lang mee zonder enige vorm van onderhoud (ook langer dan Riem + Rolhoff).
En de motor (GoSwiss drive direct drive systeem met 500W continue vermogen en 1000W piekvermogen) is een zeer fijne en probleemloze motor.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie