Stromer ST1 of RM Supercharger 2

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Supertjeduc schreef: 25 jun 2020, 19:02 Ik denk dat bosch meer accu’s en motoren maakt in een week dan stromer in twee jaar
Des te verbazingwekkender dat een bedrijf van formaat-Bosch in accu-ontwikkeling jaren achter loopt op de concurrentie.

Een accu-capaciteit van 1kWh bestaat inmiddels vijf jaar bij Stromer. Klever komt eind dit jaar met een 1,2kWh accu. En Bosch zit nog steeds met dual-battery-systemen van 500 a 600Wh per accu in de markt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
svenhanssen
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:37
Locatie: Woerden
Merk SP: Riese & Müller

Ik denk niet dat dat een hele eerlijke vergelijking is, de Bosch Powertube 500 is namelijk kleiner en weegt minder dan een Stromer blauw

Bosch Powertube 500
2,9kg
349x65x84

Stromer blauw 983
4,8kg
500x70x70
(Afmetingen via dit forum gevonden)

2 Bosch accu’s zijn wel groter en iets zwaarder bij elkaar, maar je moet je ook bedenken dat door de afmeting van een Stromeraccu (of Klever) je als fietsenbouwer weinig ruimte hebt om een uniek frame te maken. Met 2 losse accu’s heb je wellicht meer creatieve ruimte. Daarnaast wil Bosch zoveel mogelijk accu’s maken voor zoveel mogelijk merken.
Riese & Müller Supercharger2 GT Rohloff
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

svenhanssen schreef: 26 jun 2020, 07:23 Ik denk niet dat dat een hele eerlijke vergelijking is, de Bosch Powertube 500 is namelijk kleiner en weegt minder dan een Stromer blauw

Bosch Powertube 500
2,9kg
349x65x84

Stromer blauw 983
4,8kg
500x70x70
En dit is wel een eerlijk vergelijk?

Ik heb hier 2 flessen frisdrank, eentje van 1,5 liter en eentje van 0,5 liter. Die van 0,5 liter is veel kleiner en weegt minder dan die van 1,5 liter :hy:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
svenhanssen
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:37
Locatie: Woerden
Merk SP: Riese & Müller

Ik schrijf daaronder toch dat twee Bosch accu's (zodat je ze kan vergelijken met de Stromer-accu) groter zijn en iets meer wegen? :roll:
Riese & Müller Supercharger2 GT Rohloff
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 25 jun 2020, 19:35
Supertjeduc schreef: 25 jun 2020, 19:02 Ik denk dat bosch meer accu’s en motoren maakt in een week dan stromer in twee jaar
Des te verbazingwekkender dat een bedrijf van formaat-Bosch in accu-ontwikkeling jaren achter loopt op de concurrentie.

Een accu-capaciteit van 1kWh bestaat inmiddels vijf jaar bij Stromer. Klever komt eind dit jaar met een 1,2kWh accu. En Bosch zit nog steeds met dual-battery-systemen van 500 a 600Wh per accu in de markt.
Ik denk dat dit komt omdat zij geen eigen fietsen ontwikkelen, en er dus voor moeten zorgen dat zoveel mogelijk merken hun accus kunnen integreren op hun fiets en in het frame. 1kwh speel je zomaar niet kwijt in een frame, dus dat zou minder klanten betekenen. Bovendien kunnen ze zo de markt bedienen van merken die 500 - 600 wh accu aanbieden en zij die de dual 2x 500 wh aanbieden zoals Riese & Muller.

Tenslotte is het ook beter om 2 accus gelijktijdig leeg te trekken dan 1 accu alle last te laten dragen. Dus ik weet niet of het achterlopen is, ik denk dat het een strategische keuze is.

edit: svenhanssen maakte dezelfde opmerking, had hierover gelezen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bram Roose op 26 jun 2020, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

svenhanssen schreef: 26 jun 2020, 09:15 Ik schrijf daaronder toch dat twee Bosch accu's (zodat je ze kan vergelijken met de Stromer-accu) groter zijn en iets meer wegen? :roll:
Ik snap je punt. Bosch verkoopt hapklare motor-accu-display-systemen en dat willen ze natuurlijk zo laagdrempelig mogelijk houden om voor zoveel mogelijk SP fabrikanten interessant te zijn. Dat zijn bijna allemaal reguliere fietsfabrikanten die de SP ernaast doen en niet alle R&D in speciale frames steken zoals Klever en Stromer.

Eén van de manieren om dit te doen is door te zorgen dat de eisen aan het frame zo eenvoudig mogelijk blijven en dan is een fysiek kleinere inbouw-accu en een los bij te plaatsen accu één van de opties. Het houdt ook de adviesprijs van een bike wat lager. Goeie showroom-lokker. De consument komt er meestal toch pas later achter dat er nog een (minder fraaie) accu bij moet worden geplaatst tegen meerprijs om een beetje actieradius te krijgen.

Al hebben dit bij de R&M Supercharger2 dan weer wel keurig opgelost met een tweede ingebouwde accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 26 jun 2020, 09:23 Tenslotte is het ook beter om 2 accus gelijktijdig leeg te trekken dan 1 accu alle last te laten dragen. Dus ik weet niet of het achterlopen is, ik denk dat het een strategische keuze is.
Is buiten de BMS technisch identiek.

Een accu is opgebouwd uit cellen, een aantal serieel (om gewenste spanning te krijgen) en een aantal parallel (om gewenste capaciteit te krijgen).

Stel dat ik 2 keuzes heb:
- 1 grote accu: 10 cellen serie, 10 blokken parallel. Dit levert met 3,6V/3,5Ah cellen een accu van 1260Wh.
- 2 kleinere accu's: 10 cellen serie, 5 blokken parallel. Met dezelfde cellen geeft dit 630Wh.

Als ik nu 2 kleine accu's parallel aansluit dan heb ik in feite gewoon 10 blokken parallel staan...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 26 jun 2020, 09:27
svenhanssen schreef: 26 jun 2020, 09:15 Ik schrijf daaronder toch dat twee Bosch accu's (zodat je ze kan vergelijken met de Stromer-accu) groter zijn en iets meer wegen? :roll:
Ik snap je punt wel. Bosch verkoopt hapklare motor-accu-display-systemen en dat willen ze natuurlijk zo laagdrempelig mogelijk houden
Ik denk dat de belangrijkste reden is dat Bosch enorm veel e-bike systemen verkoopt en daarnaast een handje vol SP systemen. Op een 25 km/h fiets is 625Wh behoorlijk royaal...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Harrievang
Pro
Pro
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 sep 2019, 23:37

Bij R&M doen ze aan dualtechniek.
Daarmee worden de accu's beurtelings aangesproken wat de levensduur aanzienlijk verlengt. Kunnen even op "adem"komen bij zware belasting.
Of de andere merken zoals TREK dit ook doet bij een dubbele accu weet ik niet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Harrievang schreef: 26 jun 2020, 21:57 Bij R&M doen ze aan dualtechniek.
Daarmee worden de accu's beurtelings aangesproken wat de levensduur aanzienlijk verlengt. Kunnen even op "adem"komen bij zware belasting.
Ik vraag me serieus af of dat iets oplevert, ik gok dat het marketing blaat is. Of het lukt ze niet om de 2 accu's met eigen BMS parallel te zetten en hebben ze deze marketing BS aangehangen om het positief te doen lijken.

Als je 2 accu's parallel zet dan halveer je de stroom (= belasting). Dus als in het eerder genoemde voorbeeld de belasting 15A is (bij 36V is dat 540W, bij volle accu wat meer), dan heb je met 10 parallelle banken 1,5A stroom per cel. 1,5A daar wordt je accu warm van, maar spannend is het niet.

Met beurtelings aanspreken verhoog je de stroom ineens naar 3A per cel. Dat is al wat spannender... En dan heb je die afkoelperiode bij extreme hitte wellicht nog nodig ook.

Ter vergelijk: mijn motor trekt max ongeveer 26A. Origineel zaten er 6 parallelle banken in, dus meer dan 4A per cel. Dat is nog steeds ruim binnen spec.
Ondertussen heb ik 10 parallelle banken, dus nog maar 2,6A per cel. Niets om wakker van te liggen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie