Barsten in velg thv spaak-inserts.

Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

Na het schoonmaken van m'n R&M SP dit opgemerkt , er zijn zich scheuren aan't vormen thv de spaakinserts in de achtervelg (momenteel al 3 stuks) . Nochtans ben ik me zeer bewust van het vermijden van putten en stap ik toch steeds af als ik een voetpad af moet? De velg vertoont ook geen deformatie (niet zwabberen) en loopt nog recht. Heb ook geen weet van een onlangs zware impact (wat niet wil zeggen dat alle Belgische fietspaden er als een biljartlaken bijliggen ) . Dus stel ik me de vraag ....is dit een fabricatiefout , of is dit materiaalmoeheid (na 3 jaar) ? ...Ben er mee naar de FM geweest en deze heeft een claim ingediend ....maar we wachten nog op antwoord. Volgens de FM kan ik er nog even mee rijden maar dient toch vervangen te worden .
Dus , iemand hier ook al ervaring mee ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heeft de dealer bij de periodieke onderhoudsbeurten altijd de spaakspanning gecontroleerd?

Met hoeveel kg belast je je bagagedrager?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

Stromeur schreef: 23 aug 2021, 15:11 Heeft de dealer bij de periodieke onderhoudsbeurten altijd de spaakspanning gecontroleerd?

Met hoeveel kg belast je je bagagedrager?
Ja en bijgeregeld volgens de onderhoudsfiche .
Belasting op achterwiel en zadel , mezelf 90kg en op bagagedrager met 2 ortliebzakken gevuld met elk ongeveer 3kg aan regenkledij , wat klein sleutelmatriaal en een keine werkrugzak . Volgens de R&M specificaties mag de fiets 130kg belast worden
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Hier ook een collega met een R&M met hetzelfde probleem. En dat was niet goedkoop...
Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

Jins schreef: 23 aug 2021, 16:01 Hier ook een collega met een R&M met hetzelfde probleem. En dat was niet goedkoop...
Eventueel een gedacht aan wat ik me aan kosten mag verwachten Jins ?
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ik denk dat dit een materiaalfout/ slechte velg betreft.
Het komt wel vaker voor dat een batch velgen niet helemaal is zoals het zou moeten zijn.
Te hoge spaakspanning zou kunnen, maar dit wiel is waarschijnlijk machinaal gespaakt. Denk ook niet dat de FM te hard heeft na gespannen.
Na 3 jaar is het alleen lastig om precies aan te wijzen wat het is geweest, te hoge belasting, te hoge bandendruk, te hoge spaakspanning (geweest), toch een ongelukkige stootbelasting enz.

Garantie is vaak 2 jaar op velgen, maar als het vaker is gebeurd, grote kans op een stukje coulance. (of gewoon goede service)
Even afwachten wat er uit de claim komt.

Niet goedkoop? Het wiel is makkelijk uit te nemen, het is geen dure velg en het spaken zal ongeveer 50 euro kosten.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Im deutschen Pedelecforum.de haben die Rodi-Felgen nicht den besten Ruf.
Das Schadbild ist typisch für das versagen dieser Felgen.

https://www.pedelecforum.de/forum/index ... =relevance


Rodi velgen hebben niet de beste reputatie in het Duitse Pedelecforum.de.
Het schadepatroon is typisch voor het falen van deze velgen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Blackbird schreef: 23 aug 2021, 18:22 Eventueel een gedacht aan wat ik me aan kosten mag verwachten Jins ?
Velg + spaken + werkuren zal rond de €300 uitkomen.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Eerlijk gezegd is de helft een stuk reëler.
Voor 300 koop je een complete nieuwe wielset van Rodi Tryp 35
https://fabbo.nl/products/wielset-rodi- ... NwEALw_wcB
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat was de info van de FM als kostenraming.
Afwachten dus wat het werkelijk wordt maar ook ik vond het duur, zoals ik eerder al meedeelde.
Plaats reactie