Ervaring supercharger

metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Ik kocht onlangs een ST2 belt. Door een probleem met de versnellingsbak, moest hij binnen.

De fietsenmaker had me een ST2 belt als vervangfiets beloofd, maar die was er niet. Dan stond er iets anders voor me klaar...

Een r&m supercharger met rohloff en riem. De fietsenmaker waarschuwde me al dat hij niet zo snel zou rijden als m'n ST2. Maar ik was eigenlijk blij dat ik de r&m eens kon testen. Altijd leuk vind ik, om eens iets anders te hebben.

Dat was dinsdag. Woensdag had ik een positieve Corona test, net zoals mijn vrouw en 2 dochters, dus ik mag een week niet gaan werken, en officieel zelfs niet het huis uit.

Ik heb tot nu toe dus enkel van de fm naar huis gefietst, wo en do Corona geleden, en vandaag toch stiekem al eens een toer gaan fietsen.

Ik hoop dat de herstelling nog aanhoudt tot ik met deze jongen een paar keer ben gaan werken.

Bevindingen tot nu toe in vergelijking met mijn stromer (nog niet heel ver gereden)
-bereik kan ik nog niks van zeggen. Dat weet ik pas als ik weer ga werken
-kracht van de motor is beduidend minder dan de ST2. Wind mee is 42-43 heel goed te doen. Easy peasy. Wind tegen haal ik dat met de st2 ook niet altijd helemaal, maar deze bleef steken op 35 (redelijk wat wind), en soms eens 38. Voelt minder sterk aan dan de stromer
-motor maakt lawaai. De stromer niet. Mijn vorige cube (Bosch) had dit ook. Storen doet dit absoluut niet
-remt maar half zo goed als de stromer. Kan ook aan de leeftijd liggen, dat weet ik niet. Deze heeft 12k km. Mijn ST2 1000
-stromer aanzetten = een poosje geduld hebben. Deze staat onmiddellijk aan. Supersnel. Handig.
-st2: 5 versnellingen, deze 14 geloof ik. Da's natuurlijk wel fijn. Ik kan prima leven met mijn 5, maar deze 14 bieden wel altijd een erg passend verzet :)
-en als laatste natuurlijk het comfort. Mijn ST2 heeft geen zadelvering of voorvering. Tegen 40 over een dikke wortel of drempel rijden, en ik heb -overdrijfmodus aan- m'n schouders ontwricht en een hersenschudding. Met de r&m gaat dat, dankzij de vering in vork en zadel, natuurlijk veel zachter. Op mijn parcours (90% perfect jaagpad) heb ik dat niet echt nodig, anders had ik het op de ST2 ook wel genomen, maar het is natuurlijk wel comfortabel als het er is
-uitzicht: dat is persoonlijk. Ik vind de stromer strakker en mooier van vorm, maar de r&m vind ik qua uiterlijk ook erg mooi. Veel mooier dan bv een Ellio of zelfs klever. Ik zeg er wel eerlijk bij dat uiterlijk me niks uitmaakt, en geen/nauwelijks invloed heeft als ik een gebruiksvoorwerp zoals een fiets koop
-de display: bij r&m handig dat hij met een knop op het stuur te bedienen is. Het scherm bij de stromer is wel uitgebreider en meer voor op de tijd (gps-tracking, 3g, bluetooth, de app)
-wegligging: de ST2 voelt meer solide. Als een machine om rechtdoor te racen tegen hoge snelheid. Voelt erg veilig. De r&m voelt meer als een snelle elektrische fiets. Mijn vorige fiets was een cube met Bosch cx met chip en die voelde net zoals deze r&m, alhoewel hij minder dan de helft kostte. Rijdt goed, maar voelt iets minder 'stabiel'/ koersvast, wat volatieler/zwenkbaarder. Afhankelijk van het parcours dat je moet (veel rechtdoor? Veel stadsverkeer) kan dat zowel als voordeel of als nadeel gezien worden.

Samengevat: zéker geen straf om op te rijden. Na mijn quarantaine hoop ik er nog een paar keer mee te kunnen gaan werken voor dat de ST2 terug is, maar mijn voorkeur gaat wegens, de snelheid en de wegligging toch naar de ST2.
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Interessant om te lezen. Dank voor het delen van je ervaringen! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

als je corona hebt of niet , als je fietst en je komt niemand tegen , zie ik het probleem niet om eens een rit te doen ( als je niet grieperig en ziekerig bent)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

metalpe schreef: 28 jan 2022, 22:59 en officieel zelfs niet het huis uit.
Je mag officieel wél naar buiten : zo mag je bijvoorbeeld naar de dokter, naar het ziekenhuis of naar de apotheek ... je mag zelfs naar buiten (en in de winkels) om voeding te gaan kopen en ik lees nergens dat die verplaatsingen niet met een SP zouden mogen gebeuren. ;)

Bron : https://www.zorg-en-gezondheid.be/isola ... uarantaine
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Golvas schreef: 29 jan 2022, 14:25
metalpe schreef: 28 jan 2022, 22:59 en officieel zelfs niet het huis uit.
Je mag officieel wél naar buiten : zo mag je bijvoorbeeld naar de dokter, naar het ziekenhuis of naar de apotheek ... je mag zelfs naar buiten (en in de winkels) om voeding te gaan kopen en ik lees nergens dat die verplaatsingen niet met een SP zouden mogen gebeuren. ;)

Bron : https://www.zorg-en-gezondheid.be/isola ... uarantaine
Klopt ja. Reden te meer om zeker de SP ervoor te gebruiken. Die beweging is welgekomen en de frisse neus nodig, zo ook wat Bicarbonaat zegt. In de velden hier kom ik niemand tegen.

Die rohloff schakelt trouwens wel erg goed. Snel en direct. Mooi systeem, maar daar is, zag ik op de site, de meerprijs ook wel naar. Ik vraag me af hoe veel verschil er te voelen is qua schakelgedrag bij diezelfde r&m (met riem) met de andere naaf.
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb ooit op 1 dag met 2 R&M fietsen gereden, 1 met Rohloff en riem en 1 met derailleur en ketting. Ik vond de rijervaring niet dramatisch anders. Met riem is wat stiller en de versnelling verhoudingen waren anders. Maar op 1 ritje van 8 km merk je niet of de verhoudingen fijn zijn of niet (omdat je te weinig variatie in wind hebt op de stukken waar je volle bak rijdt).

Verder vond ik het wel degelijke fietsen die prima reden, alleen was toen 42 op de teller wel de max.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RuudvD
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2020, 08:14
Locatie: Mill
Merk SP: Sparta E-speed, R&M Supercharg
Km-stand: 38250

Vorige week zaterdag mijn R&M Supercharger HS Rohloff opgehaald en deze week de eerste ritten woon werk gemaakt.
Ach, het is allemaal relatief natuurlijk. In vergelijk met mijn Sparta E-speed ligt de R&M als een tank zo stabiel op de weg.... Heb ook test gereden op de Kettler Velossi, ST1 en ST3. Hiermee reed ik wind mee of tegen altijd 45 (ben een redelijk fanatiek mountainbiker wellicht scheelt dat ook wel wat). Ivm de grotere accu en riem overbrenging heb ik voor de R&M gekozen.
Heb zo'n opzet stuur/ligstuur gemonteerd en dan rij ik toch wind mee richting de 45-46 op de teller. Tegenwind 42-43, vrij gemakkelijk zonder veel inspanning, maar dat was afgelopen week dus echt heel erg hard waaide het nu ook weer niet.
Hangt er ook erg vanaf hoe moe je jezelf wilt maken, Sneller als 42-43 is tegenwind ook te doen maar dat kost wel behoorlijk wat meer inspanning als bij Stromer of Kettler. Zoals sommige wel eens zeggen, het is meer een meetrap brommer zo'n Stromer hé (dat extra vermogen is wel lekker, maar ik kan prima leven met wat minder, maar dat is natuurlijk persoonlijk).
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Golvas schreef: 29 jan 2022, 14:25
metalpe schreef: 28 jan 2022, 22:59 en officieel zelfs niet het huis uit.
Je mag officieel wél naar buiten : zo mag je bijvoorbeeld naar de dokter, naar het ziekenhuis of naar de apotheek ... je mag zelfs naar buiten (en in de winkels) om voeding te gaan kopen en ik lees nergens dat die verplaatsingen niet met een SP zouden mogen gebeuren. ;)

Bron : https://www.zorg-en-gezondheid.be/isola ... uarantaine
Dit is nu precies de reden waarom zo een virus de kans krijgt zich goed en snel te verspreiden, je moet ook niet in quarantaine maar in isolatie, dus ook in huis mag je je eigen kamer niet uit :shock:

Mijn zoontje is afgelopen week positief getest en dit staat er duidelijk:
corona.PNG
corona.PNG (9.82 KiB) 1607 keer bekeken
Wat het topic betreft, leuk zo een vergelijking, ik heb daar wel eens op zitten zoeken en vaak beste lastig een goed vergelijk te vinden, voornamelijk mbt snelheid en actieradius.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

MarcelH schreef: 30 jan 2022, 10:39
Golvas schreef: 29 jan 2022, 14:25
metalpe schreef: 28 jan 2022, 22:59 en officieel zelfs niet het huis uit.
Je mag officieel wél naar buiten : zo mag je bijvoorbeeld naar de dokter, naar het ziekenhuis of naar de apotheek ... je mag zelfs naar buiten (en in de winkels) om voeding te gaan kopen en ik lees nergens dat die verplaatsingen niet met een SP zouden mogen gebeuren. ;)

Bron : https://www.zorg-en-gezondheid.be/isola ... uarantaine
Dit is nu precies de reden waarom zo een virus de kans krijgt zich goed en snel te verspreiden, je moet ook niet in quarantaine maar in isolatie, dus ook in huis mag je je eigen kamer niet uit :shock:

Mijn zoontje is afgelopen week positief getest en dit staat er duidelijk:
corona.PNG

Wat het topic betreft, leuk zo een vergelijking, ik heb daar wel eens op zitten zoeken en vaak beste lastig een goed vergelijk te vinden, voornamelijk mbt snelheid en actieradius.
Als er staat dat je in de sloot moet springen doe je dat dan ook?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Deze discussie gaan we hier NIET (weer) voeren. Daar zijn andere platformen voor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie