Kinderen in een high speed bakfiets? R&M load 60 HS

RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Hoi mede-Stromeraars,

Ik kwam er begin van de week achter dat Riese & Muller naast dat ze hun reguliere e-bikes vaak als high speed model leveren dit ook doen met hun cargo fietsen!

Bijv. de load 60 die je met dual battery (2x 500Wh) en met Rohloff naaf kan krijgen en dan met een mooie regenkap en twee kinderzitjes voor.
20_f00381_ld60_tou_coalgreymtt_sdwalllo_kisi_vrdck_2678_argb.jpg__930x620_q100_subsampling-2_upscale.jpg
20_f00381_ld60_tou_coalgreymtt_sdwalllo_kisi_vrdck_2678_argb.jpg__930x620_q100_subsampling-2_upscale.jpg (156.07 KiB) 7616 keer bekeken
https://www.r-m.de/nl/modellen/load-60/

Ze hebben ook nog een langere variant, de load 75, met 3 kinderzitjes, maar die heeft een onhandige regenkap waardoor je het display op het stuur niet meer ziet met het stuur in de hoogste stand. Ook heeft R&M ook nog de ongeveerde en wat goedkopere packster maar die naast een derailleur alleen met Enviolo naaf leverbaar :bu: ... Daarmee valt die voor mij af want een riem vind ik wel prettig en ik gooi liever niet 10% van de aandrijfenergie weg in een naaf.

Nu zijn R&M's natuurlijk niet de meest vlotte SP's met de Bosch (Gen 4 cargo line) motor met het idee van 35-40 kunnen rijden op een dergelijk fiets spreekt me toch wel erg aan als autovervanging. Eerst met een rustig gangetje naar een kinderopvang/school en dan door naar je werk.

Maar nu de hamvraag; stel je neemt zo'n fiets en je vervoert er kinderen in. Moet je ze dan een forse bromfiets gecertificeerde helm op doen? NTA gekeurde helmen voor kinderen heb ik nog niet ontdekt. Anders; ik heb ook wel eens gelezen dat voor kinderen de eis is dat een helm goed past?

En daarnaast; er zijn voor dit soort fietsen maxi cosi houders verkrijgbaar. Je gaat een echt klein kind natuurlijk geen helm op doen. Een maxi cosi is natuurlijk in zekere zin al een bescherming. Zijn hier mogelijkheden? Of is dit op dit moment juridisch nog terra incognita?
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit is feitelijk gewoon een Speed Pedelec, dus er gelden dezelfde regels voor het vervoer van kinderen als bij een normale SP, inclusief voor de SP of brommer gecertificeerde helmplicht:

viewtopic.php?f=17&t=1307&start=10#p27518
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

@Stromeur,

Dank voor deze link!,
Kinderen jonger dan acht jaar moeten op een fiets, snorfiets of brommer een veilige zitplaats hebben. De zitplaats moet voldoende steun geven aan rug, handen en voeten. Kinderen achterop een brommer moeten ook een goedgekeurde helm dragen (artikel 60 RVV).

Kinderen achterop een bromfiets moeten een helm dragen die voldoet aan de Europese ECE-norm. Dit keurmerk bestaat uit een cirkel waarin de hoofdletter E staat. Het getal achter de E geeft aan in welk land de helm is goedgekeurd. Het getal 4 staat voor Nederland (E4). U vindt het label op de kinband of in de binnenkant van de helm.
Daar maak ik dus uit op dat de ECE helmplicht van toepassing is achterop een brommer. Maar ander dus niet bij bijv. vervoer in een bak.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Hoofdstuk 2, paragraaf 31, Artikel 61b, 1e lid van het RVV is heel duidelijk hierover:

"Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets."

Mag dus geheel niet.


Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/ ... oofdstukII
ST3 cool white - sport - 983Wh
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha LNY, dank voor de toevoeging. Dan is het een erg interessante dat Riese & Muller op haar website duidelijk met een HS variant van haar bakfietsen met kinderzitjes adverteert. Ook op hun Nederlandstalige site.

Of men weet bij R&M iets wat de rest van Nederland niet weet...

Ik denk dat de kans vrij groot is dat als een dergelijke bak van deugdelijke kinderzitjes voorzien is dit niet als laadruimte geldt.

Net zoals bijv. in een brommobiel wat voor de wet ook een bromfiets is: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... brommobiel

Net zoals bij auto's etc. mag je personen ook niet in de achterbak/laadruimte vervoeren dus ik denk dat dat daar betrekking op heeft.

De verder tekst op de pagina van de brommobiel biedt ook nog enige verduidelijking:

ordel of helm brommobiel
In een brommobiel moet u een gordel gebruiken. Zijn er geen gordels aanwezig en is het een open brommobiel? Dan moet u een goedgekeurde helm dragen.
De gordels bij de stoeltjes voorin zo'n fiets hebben dan vermoed ik die functie.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De bakfiets waar jij naar kijkt heeft twee wielen en heeft een houten bak met een zeiltje tegen de regen. Een brommobiel heeft vier wielen ("meer dan twee wielen", aldus de website van de Rijksoverheid) en een kooiconstructie. Ik zie geen enkele overeenkomst tussen deze twee voertuigen.

Maar als je zeker wilt zijn, bel dan zowel R&M, een dealer die deze bakfietsen verkoopt en (vooral!) de RDW en leg je vragen aan ze voor. De RDW moet je dit haarfijn kunnen uitleggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RikC schreef: 24 jan 2020, 16:19 Of men weet bij R&M iets wat de rest van Nederland niet weet...
Nee hoor, die verwijzen je - net als Stromer trouwens - naar de dealer/RDW. Zie pagina 33 van de handleiding:

De configurator op de R&M website waar je kinderzitjes e.d. als optie kunt aankiezen, is voor de LOAD 60, niet voor de LOAD 60 HS.

RM handleiding.png
RM handleiding.png (132.84 KiB) 7517 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zelfde handleiding, pagina 10.

Ik zie nergens staan dat R&M meer weet dan de rest van Nederland. Waar zegt R&M dat kinderen in een 45km/u e-bakfiets mogen worden vervoerd, en dat dat zonder helm in een kinderzitje mag? Heb je een linkje?

RM.png
RM.png (319.97 KiB) 7511 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha dank voor bovenstaande verwijzingen, die had ik nog niet gezien. Inderdaad goed om het na te gaan bij bijv. de dealer en/of RDW.

Wat betreft de vergelijking met de brommobiel; het aantal wielen zegt volgens mij niet altijd zoveel. Neem bijvoorbeeld de BMW C1. Een stadsmotor met kooiconstructie en gordel waar je zonder helm in mag rijden.

Ik was vanavond trouwens voor iets anders bij Vietz (probleem met de controller) en ze bleken een load 60 te hebben staan. Niet HS welliswaar, maar even op test gereden. Bijzondere ervaring... de volledige vering is iig. zeer fijn!
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Wat zegt het COC ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie