Minder speed pedelecs verkocht in 2021: verzadiging van de markt of tijdelijke dip door telewerk?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

In 2021 werden in ons land 12.377 speed pedelecs ingeschreven. Dat zijn er ruim 200 stuks minder dan in 2020 (-1.7 procent). Tegenover 2019 was er zelfs een daling met bijna 8 procent, meldt mobiliteitsfederatie Traxio. De markt lijkt stilaan verzadigd en volgens Traxio zal het vooral afhangen van betere fietspaden om nieuwe kopers aan te trekken. Echter, ook het telewerk door corona doet mensen afhaken.

De mobiliteitsfederatie verwijst onder meer naar de natte zomer als verklaring voor de iets lagere verkoop in 2021. "Dat heeft beslist een negatieve impact gehad. Na een veelbelovend voorjaar kleurden de cijfers vanaf juni veelal rood en dit ondanks de terugkeer van de files rond Antwerpen en Brussel in september en oktober. November zorgde nog voor een (korte) heropflakkering, maar in december werden slechts 731 exemplaren ingeschreven,” zegt woordvoerder Filip Rylant.

De markt lijkt stilaan ook verzadigd - zij die interesse toonden hebben er al een gekocht - en volgens Traxio zal het vooral afhangen van de aanleg van nieuwe en voldoende brede fietspaden en -snelwegen om nieuwe kopers aan te trekken.

Afbeelding

Particulieren, die goed zijn voor ongeveer de helft van de markt, kochten vorig jaar minder speed pedelecs (-6,6 procent). Bij bedrijven wordt er meer gekozen voor leasingformules dan voor de aankoop. "Maar de populariteit van de speed pedelec als bedrijfsfiets in 2019, wordt niet langer bereikt. Fietshandelaars bevestigen dat de speed pedelec, zelfs in Vlaanderen, een nichemarkt blijft, die zeker nog potentieel heeft in onze filegevoelige verstedelijkte regio's", aldus Rylant.

Telewerk killed the speed pedelec

De speed pedelec, die tot 45 kilometer/uur mag rijden, veroverde tussen 2017 en 2019 de fietsmarkt. De snelle fiets is vooral interessant voor pendelaars die méér dan 20 kilometer van hun werkplek wonen en niet meer met de auto in de file willen staan. Daarom is de speed pedelec ook in het bijzonder populair bij mensen die in het buitengebied wonen en naar filegevoelige zones rond Brussel, Antwerpen, Gent en Leuven pendelen. Kilometervergoedingen door werkgevers en de aanleg van fietssnelwegen gaven de speed pedelec nog een extra duwtje in de rug.

Afbeelding

Sinds de start van de coronapandemie in maart 2020 werken veel mensen echter noodgedwongen thuis en de files verdwenen als sneeuw voor de zon. Werknemers die toch af en toe op kantoor moeten zijn, mijden het openbaar vervoer. Ook de speed pedelec blijft vaker in de garage staan want met de auto ben je door de kortere files alsnog sneller. Dat doet potentiële kopers van een speed pedelec toch twee keer nadenken.

Wat als na de vijfde (en eventueel zesde) coronagolf de autofiles later dit jaar weer terugkeren? Komt er dan een nieuwe groeispurt voor de speed pedelec? “Dat valt nog te bezien,” zegt Rylant, “want na corona zullen veel werkgevers het telewerk structureel inbedden in hun organisatie.”
De leasemarkt via de werkgever kan stand houden maar particuliere kopers zullen vaker afhaken
(Filip Rylant, Traxio )

Dan kunnen er volgens Rylant twee markten ontstaan. Enerzijds heb je de particuliere kopers van de speed pedelec. Die zullen deels afhaken want zij willen hun dure fiets voor een stuk terugverdienen met de kilometervergoeding, die lager zal zijn omdat ze minder fietsen. Anderzijds zal de leasemarkt wellicht beter stand houden. Die markt bestaat vooral uit fietsen die werknemers via hun werkgever bijvoorbeeld met een beperkte inhouding op zijn of haar brutoloon kan gebruiken. Die kosten liggen een stuk lager.

Het is dan ook weinig waarschijnlijk dat de speed pedelec post-corona dezelfde groeicijfers als in 2019 zal kunnen voorleggen.

Bron : vrt.be
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Behalve de redenen in voornoemd artikel (brede snelle brom/fietspaden, graag!), denk ik ook dat door de hele covid ellende, flink wat consumenten hun financiële reserves hebben moeten aanspreken om rond te kunnen komen en/of op hun spaargeld blijven zitten, door de wat onzekere situatie.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

M.i. is de grote concurrent voor een SP een motor of scooter.
Met name als de afstand woon-werk groter dan ca. 20 km is.
Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.motor.nl/nieuws/welk-motorm ... het-meest/
De verkoopcijfers van deze vervoermiddelen zijn fors hoger dan de SP verkopen.
En de bouwers van motoren en scooters timmeren flink aan de weg met nieuwe elektrisch modellen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Voor 3k koop je een nieuwe 125cc scooter. Een elektrische scooter 45km/h heb je ook voor 3k. Een deftige SP begint bij 5k, dat is een duidelijk verschil.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 10 jan 2022, 12:06 Voor 3k koop je een nieuwe 125cc scooter. Een elektrische scooter 45km/h heb je ook voor 3k. Een deftige SP begint bij 5k, dat is een duidelijk verschil.
En heb je voor die 3k een elektrische scooter die nog een beetje vermogen en actieradius heeft of vergelijk je hier een prut scooter met een al behoorlijk deftige SP? Je hebt immers ook al SP's voor ruim minder dan 3k, maar heel veel is dat ook niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

FreddyH schreef: 10 jan 2022, 14:40
Jins schreef: 10 jan 2022, 12:06 Voor 3k koop je een nieuwe 125cc scooter. Een elektrische scooter 45km/h heb je ook voor 3k. Een deftige SP begint bij 5k, dat is een duidelijk verschil.
En heb je voor die 3k een elektrische scooter die nog een beetje vermogen en actieradius heeft of vergelijk je hier een prut scooter met een al behoorlijk deftige SP? Je hebt immers ook al SP's voor ruim minder dan 3k, maar heel veel is dat ook niet.
Jazeker, voor 3 k€ heb je een goede 25 km/uur scooter en voor 5 k€ een 45 km/uur versie.
Bereik tot 130 km met 2 accu’s , plaats genoeg in de bakjes.
Voorbeeld: https://www.emco-e-scooter.com/nl/elekt ... 0-classic/

Opvallend: voor deze prijs krijg je relatief veel accucapaciteit: 60 Volt en ~ 60 Ah, dat is ongeveer 3x de capaciteit van een 983 Wh accu.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

SpeedPAT schreef: 08 jan 2022, 19:31 M.i. is de grote concurrent voor een SP een motor of scooter.
Met name als de afstand woon-werk groter dan ca. 20 km is.
Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.motor.nl/nieuws/welk-motorm ... het-meest/
De verkoopcijfers van deze vervoermiddelen zijn fors hoger dan de SP verkopen.
En de bouwers van motoren en scooters timmeren flink aan de weg met nieuwe elektrisch modellen.

Ik heb zelf jarenlang scooter gereden, een jaar of 4 een Yamaha MT-07 gehad en heb nu nog een motorscooter staan (110cc, haalt ca. 1 op 50)

Maar toch ga ik elke dag voor de pedelec. Waarom? Lichaamsbeweging en in de winter houd je jezelf warm. Ik voel me als de buitentemperatuur rond of onder de 10°C komt op een motor/scooter een wandelende ijspegel. Ik kon er tijdens mijn studententijd (voordat ik op kamers ging) vrij goed tegen, zelfs met -6°C vorst, met uitschieters tot -10. inmiddels trek ik dat niet meer... Niet meer gewend sinds de aanschaf van mn E-speed en vrij snel daarna de ST2.

Het is heerlijk om mijn uurtjes sporten te combineren met 'the commute' - wat ik vooral zie is de speed pedelec, vooral de ervaring ervan bij veel mensen gewoon onbekend is. En bij fietsfanaten heerst er (toch vaak) een stigmatiserend idee dat fietsen op een pedelec geen fietsen is. Terwijl ze dan 2x in de week met de racefiets gaan, 3x per week met de auto. Waarom dan niet 2x per week racefiets, 3x per week pedelec? :oops: :?:

Ik ben in elk geval fan. Ik zie veel in een spitsheffing (5-baans wegen zijn altijd leeg als ik er buiten de spits rijd, dat asfalt ligt er alleen omdat we... ...allemaal tegelijk op een kantoor willen gaan zitten, omdat we dat altijd al zo doen.. huh???), ik ben tevens ook grootsch autofanaat, maar al die blokken staal in de spits is nergens voor nodig. Stimulans zou de E-bike en S-pedelec (in combinatie met betere infrastructuur), de juiste marketing en goedkopere pedelecs, mega aantrekkelijk maken. :idea: :D


PS: ik heb verschillende mensen mijn ST2 laten proberen. Allen kwamen met een mega big smile op hun face terug. Fantastisch om te zien. Zelfs mijn vader, die nooit de fiets pakt (zou hij best mogen doen van mij) kwam met een glimlach van oor-tot-oor terug na zijn probefahrt! :mrgreen: Wat mensen vaak tegenhoudt... is als men al een auto heeft, tsja... toch wel de steile aanschafprijs.

Mijn 4-takt scooter die ik heb gehad, Yamaha Neo's 4T reed 1 op 53 op mooie zomerdagen, die kostte me 500 euro in aanschaf. Toen was het ding net 5 jaar oud. Mijn ST2... Was eveneens 5 jaar oud, kostte me 4000 euro :ck: (whats the difference between me and you). Ik werd vooral getrokken door de milieuvoordelen (die zijn IMMENS) en de lichaamsbeweging, ik krijg snel toch (minimale) rugklachten. Dan kijk je iets minder nauw met die 4000 euro, want ja, ongeveer 2 maanden werken met HBO startsalaris en je hebt er... 5-10 jaar plezier van? (als je een beetje geluk mag hebben) :cool2:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Bartje369,


Jouw argumenten zijn zeer herkenbaar voor potentiële kopers van een SP.
Vroeg of laat schaffen ze zich er een aan en accepteren de nadelen omdat die in het niet vallen bij de voordelen.

De vraag van TS was echter:
“Minder speed pedelecs verkocht in 2021: verzadiging van de markt of tijdelijke dip door telewerk?”
Dan gaat het vooral om redenen die potentiële klanten uiteindelijk ervan weerhoudt om een SP aan te schaffen.
Die doelgroep is compleet anders dan de lezers van dit forum die weer of geen wind op pad gaan en fanatiek blijven fietsen met hun ‘dure’ SP. Dat laatste roept men voor de vorm anders had men wel iets anders gekocht ;)

De SP producenten doen er verstandig aan om deze potentiële klanten te blijven volgen.
Eens komt het omslagpunt en dan leer je wat de beweegredenen geweest zijn.
Alleen de vervangingsmarkt proberen te bedienen lijkt me geen goede strategie. :bn:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

SpeedPAT schreef: 21 jan 2022, 21:01 De vraag van TS was echter:
“Minder speed pedelecs verkocht in 2021: verzadiging van de markt of tijdelijke dip door telewerk?”
TS heeft geen enkele vraag gesteld, TS heeft een nieuwsbericht gedeeld (met bronvermelding) ... that's it. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Golvas schreef: 21 jan 2022, 21:06
SpeedPAT schreef: 21 jan 2022, 21:01 De vraag van TS was echter:
“Minder speed pedelecs verkocht in 2021: verzadiging van de markt of tijdelijke dip door telewerk?”
TS heeft geen enkele vraag gesteld, TS heeft een nieuwsbericht gedeeld (met bronvermelding) ... that's it. ;)
Euh, om precies te zijn , er staat toch echt een vraagteken aan het eind van de kop :ck:
Plaats reactie