Man veroorzaakt ongeval met zelf gebouwde elektrische fiets die 65 km/u kon:

bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Joker schreef: 21 jan 2022, 13:03 In België is het anders:

3) ofwel een “speed pedelec”, dit wil zeggen elk tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van de gemotoriseerde rijwielen, met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur, en met de volgende kenmerken:

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.

bron: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/100-art2

Ik ga er dan ook vanuit dat er geen maximumsnelheid geldt voor de fiets, wel voor de ondersteuning.
maw met de wind in de rug en/of bergaf mag je zo snel je kan zolang je niet sneller gaat dan er op die plek is toegestaan.
Cool, dan zou ik hopen dat Sparta de Ion E-speed herintroduceert :lol: MEt deze fiets heb ik heuvelaf 58kmh gehaald. (250W achterwielmotor) Mijn Stromer gaat dan gewoon op de motor remmen :bj
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

bartje369 schreef: 21 jan 2022, 20:35 Cool, dan zou ik hopen dat Sparta de Ion E-speed herintroduceert :lol: MEt deze fiets heb ik heuvelaf 58kmh gehaald. (250W achterwielmotor) Mijn Stromer gaat dan gewoon op de motor remmen :bj
Maximumsnelheid speed-pedelec

Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden:

Op de rijbaan 45 km/u.
Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u.
Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
Bron : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ed-pedelec
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bartje369 schreef: 21 jan 2022, 20:35 Cool, dan zou ik hopen dat Sparta de Ion E-speed herintroduceert :lol: MEt deze fiets heb ik heuvelaf 58kmh gehaald. (250W achterwielmotor) Mijn Stromer gaat dan gewoon op de motor remmen :bj
Hoeft niet, ik heb met mijn Green Mover in België heuvelaf 60 km/h gehaald. Was wel zonder trappen, anders ging de motor tegenwerken. De Stromers in de groep gingen met dezelfde snelheid mee.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

bartje369 schreef: 21 jan 2022, 20:35
Joker schreef: 21 jan 2022, 13:03 In België is het anders:

3) ofwel een “speed pedelec”, dit wil zeggen elk tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van de gemotoriseerde rijwielen, met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur, en met de volgende kenmerken:

een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.

bron: https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/100-art2

Ik ga er dan ook vanuit dat er geen maximumsnelheid geldt voor de fiets, wel voor de ondersteuning.
maw met de wind in de rug en/of bergaf mag je zo snel je kan zolang je niet sneller gaat dan er op die plek is toegestaan.
Cool, dan zou ik hopen dat Sparta de Ion E-speed herintroduceert :lol: MEt deze fiets heb ik heuvelaf 58kmh gehaald. (250W achterwielmotor) Mijn Stromer gaat dan gewoon op de motor remmen :bj
Mijn ouders hebben die laatste serie Sparta Ion met achterwielmotor, misschien wel de beste 25km/h fiets ooit?
Plaats reactie