Qwic RD10 Speed

Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

In overleg met Sylvia en naar aanleiding van het apart topic voor de Bulls Green Mover, maak ik ook een topic voor de Qwic RD10 Speed aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor meer foto's en specificaties: https://qwic.nl/e-bikes/performance/rd10-speed/

De RD10 Speed kwam als 'Beste koop' Speed Pedelec uit de Fietstest van het AD en 2e in de algemene stand na de Klever X Speed.

Eerder gedeelde ervaringen hier op het forum:
pelecer schreef:Hoe hebben jullie de ondersteuning van de rd10 ervaren? Kwalitatief, rijgedrag remmen, vond ik goed. Maar de ondersteuning als high speed vond ik onaangenaam. De standen 1 tot 5 vond goed reageren op pedaalkracht, enkel stand 5 ging maar tot 40km/h voor 42 te halen moet je een grote inspanning doen, de motor geeft het gevoel af te remmen, bij wind op kop is 40 moeilijk vol te houden. In stand 6 gaat de fiets dan weer vlot 45km/h, maar dan onaangenaam freewheelend. Op de vraag of er mogelijkheid is om deze ondersteuning bij te regelen had de dealer geen antwoord, buiten ' 45km/h ga je niet veel rijden, dat is heel snel en batterij gaat snel leeg'.
Een serieus fout (afknapper) antwoord naar mij gevoel .
FreddyH schreef:ik vond de ondersteuning ook niet prettig. Er lijkt bij de lagere standen een maximale snelheid in te zitten die lager is dan 45 km/h, dat is serieus jammer. Verder vond ik het frame niet fijn zitten (maar ik ben behoorlijk lang en het is maar 1 maat) en ook niet echt stijf. Het stuur en ook de banden zijn voor mijn smaak wat smal. Vond het echt als een budget fiets aanvoelen, behalve dan dat het daarvoor een hoge prijs heeft. Alleen de remmen niet: die zijn echt goed.

Ik heb maar een redelijk klein stuk op de fiets gefietst, maar in dat stuk zakte de resterende accu capaciteit in als een kaartenhuis. Dus of die motor is nogal dorstig, de accu minder groot dan ze beloven of er was iets met die testfiets. Maar vooralsnog twijfel ik aan hoe ver je met die fiets komt met volle ondersteuning, vorst en harde wind tegen (want ook dan wil je op je werk kunnen komen). Ik gok dat als je dan 30-35km ver komt dat je dan in je handen mag klappen.

Het zal niet verbazen: ik was niet echt onder de indruk van deze fiets.
pedelecer schreef: Indien bij de qwic in de ondersteuningstanden 4 en 5 de 45 km/h haalbaar zou zijn met een grotere inspanning ( niet in de lucht trappen zoals stand 6). Dan zou ik overwegen om deze aan te kopen. Vooral omwille van het prijsverschil met klever en stromer. Over de batterijaansluiting van de rd10 heb ik ook bedenkingen. Dit een xlr achtige stekker, grootste xlr's hebben specs 16A continu, en ze kunnen slecht tegen vonken trekken, dat lijkt me aan de krappe kant voor 36v 500w. Slijtage In de winter door dagelijks verwijderen batterij + continu schokken tijdens het rijden, ik vraag me af of veerkracht van pen bus verbinding OK blijft en niet bv. vroegtijdig gaat inbranden.
...
Ondertussen heb ik wat meer info en specs over de batterijconnector gevonden die bij qwic rd10 word gebruikt.
Word energy bus connector genoemd, er word door bepaalde bedrijven/instanties geijverd om hier een standaard van te maken. Bevat 6 pennen, 2 voor can bus communicatie, 2 voor auxiliary voeding, en 2 vermogen aansluitingen, deze vermogen pennen zouden geschikt zijn voor maximum 50A bij max 48V. En kan onder alle omstandigheden worden onderbroken zonder defect te gaan.
Dus volgens de specificaties zou deze toch moeten voldoen.
JeroenH schreef: an gisteren de Qwic RD10 Speed getest: dat is toch echt wel een leuke fiets voor zo'n 1000€ minder. De motor is weliswaar minder krachtig dan die van de Klever en Stromer, maar ik haalde er toch makkelijker hoge snelheden mee dan met de Supercharger. De RD10 heeft daarnaast tov de Klever: ik vermoed betere verlichting (ik kan van die ' Fuan FA70 ' geen enkele specificatie vinden, is die voldoende volgens de Klever rijders hier?), MT5 vs MT4 remmen (weet niet of dat echt verschil maakt, heb het alleszinds niet gevoeld), verende zadelpen (vind ik niet persé nodig) , smallere banden waardoor ik de Qwic sportiever vond sturen. Qua esthetiek vind ik de Klever echt prachtig, maar de Qwic moet niet onderdoen, echt een knap frame.

Ik wacht nog op een offerte van de Qwic om een echte vergelijking te kunnen maken, ben nu heel hard aan het twijfelen of de krachtigere motor, digitale connectiviteit (voorlopig nog niet, want geen iOS-gebruiker) en de iets grotere batterij me het verschil van ongeveer 1000€ waard is...
...
Voor de geïnteresseerden: heb de offerte voor de RD10S 735 Wh gekregen, scheelt maar liefst 1350€ tov de Klever 850 Wh.
Ik zou de Qwic wel eens langduriger willen testen, maar ik heb maar een kleine dealer en elke RD10S die aankomt, is ofwel al verkocht of wordt direct verkocht. Dus voorlopig geen mogelijkheid toe.
Om maar te zeggen: mijn dealer verkoopt de fiets voorlopig als zoete broodjes en ik kan dat ergens snappen: je krijgt toch wel veel waar voor je geld.
FreddyH schreef: Die RD10 is inderdaad best veel fiets voor z'n geld, maar... 2e plek? Kom nou, wat mij betreft echt niet.
Ik heb op die fiets gefietst en vond hem echt serieus tegenvallen. Ja hij is t.o.v. de X-Speed en verschillende Stromers relatief goedkoop maar ik zou die fiets echt niet willen hebben. Als ik dan toch voor een budget fiets zou gaan dan zou ik eerder voor een Gazelle Citygen oid.
Met het exemplaar dat ik testte fietste ik exact even snel als met een R&M Supercharger, die met een 350W middenmotor aanzienlijk minder kracht zou moeten hebben. Met lichte wind tegen de brug op ging met "gewoon" doortrappen met beide fietsen met ongeveer 35-36 km/h. Met de Stromer ST2 en ST5 zat ik op datzelfde stuk op 44-45 km/h. Met mijn eigen fiets (waarop ik hoger en véél meer rechtop zit dus veel meer last heb van die wind tegen) zat ik op 42 km/h. Dus die "krachtige achterwielmotor" die ze beloven heb ik niet kunnen ontdekken. Verder voelt de fiets in alle opzichten ook als een goedkopere fiets aan, maar echt goedkoop is hij nou ook weer niet. Een Citygen is evenveel fiets voor nog minder geld. Een uitzondering: ik vond de remmen van de RD10 uitzonderlijk goed, voelde zelfs beter doseerbaar dan die van de ST2 en ST5 (maar het kan zijn dat die gewoon nog niet ingeremd waren).
Edit: ik zie nu dat die Cityzen Speed 4000 Euro is, dat veranderd de zaak nogal. Ik had in mijn hoofd dat hij 3000 Euro kost. Dan denk ik dat ik tussen de Cityzen en de RD10 toch liever de RD10 heb, ik vind namelijk een achterwielmotor fijner fietsen dan een middenmotor :bj
Maar ik schrik wel van die prijzen. Ik heb mijn fiets 3,5 jaar geleden voor 3800 Euro gekocht en die is echt in alle opzichten veel fijner dan zowel de RD10 als de Cityzen.
Misschien nog enkele ervaringen vergeten, maar dit moet volstaan denk ik :D
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ik heb sinds gisteren zelf dus de RD10 Speed gekocht na testritten met de ST1X, Klever X Speed en R&M Supercharger.

Waarom heb ik deze gekocht?

- Dealer met superservice vlakbij.
- Levertijd: de Qwic was binnen de 4 weken geleverd. De Stromer, Klever, R&M en Bulls-dealers in de buurt konden mij niks garanderen en ik wou ten laatste in juli beginnen fietsen (nieuwe werkgever + grotere afstanden ww-verkeer)
- Prijs: Het verschil met bvb de Stromer en Klever was mij te groot qua budget. Dit is nu mijn eerste speedbike (voorheen altijd met de koersfiets) en ik heb me erbij neer gelegd dat ik geen constante 45km/u zal halen. Mijn doel is om met mijn fietsvergoeding de fiets zich op 2 jaar tijd te laten terugbetalen :cool2:

Ik laat binnenkort mijn ervaringen weten en zal wat foto's posten!
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Lomito

Interessant, ik ga deze topic zeker volgen. En binnenkort zelf ook een proefrit maken bij die andere dealer hier in het dorp...
Martin

Lomito schreef: 21 jun 2018, 12:20 Interessant, ik ga deze topic zeker volgen. En binnenkort zelf ook een proefrit maken bij die andere dealer hier in het dorp...
Misschien kun je je ST5 er wel op inruilen straks als die tegenvalt.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Ik moet zeggen, dit is één van de eerste speed pedelecs buiten Stromer die ik zie waarvan ik denk: "dat is nu een mooie fiets" De rest vond ik over het algemeen dusdanig lelijk dat ik dit deel van het forum nauwelijks zie. Deze ga ik dan toch maar in de gaten houden.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Lomito

Martin schreef: 21 jun 2018, 13:18
Lomito schreef: 21 jun 2018, 12:20 Interessant, ik ga deze topic zeker volgen. En binnenkort zelf ook een proefrit maken bij die andere dealer hier in het dorp...
Misschien kun je je ST5 er wel op inruilen straks als die tegenvalt.. :mrgreen:
Ik dacht eerder aan een tweede SP, voor een boodschapje in het dorp of om een gezamenlijk SP-ritje te maken met vrouw/dochter... :az
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Nog vergeten, tijdens mijn zoektocht enkele weken geleden nog wat vragen aan Qwic gesteld die sommigen zich hier op het forum ook afvroegen:

- Of de ondersteuningsstanden of krachtsensor softwarematig konden aangepast worden?
Dit is niet mogelijk.
- Of er nog een grotere accu dan de 735 Wh in de nabije toekomst wordt gepland?
Plannen zijn er, maar nog geen productieplanning.

Topservice van de klantendienst van Qwic trouwens. Vraag om 22u op Facebook gesteld, de volgende dag om 7u 's morgens antwoord!
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Martin

Lomito schreef: 21 jun 2018, 14:53
Martin schreef: 21 jun 2018, 13:18
Lomito schreef: 21 jun 2018, 12:20 Interessant, ik ga deze topic zeker volgen. En binnenkort zelf ook een proefrit maken bij die andere dealer hier in het dorp...
Misschien kun je je ST5 er wel op inruilen straks als die tegenvalt.. :mrgreen:
Ik dacht eerder aan een tweede SP, voor een boodschapje in het dorp of om een gezamenlijk SP-ritje te maken met vrouw/dochter... :az
Haha..tuurlijk, logisch. Misschien inderdaad wel een leuke fiets voor je vrouw en/of dochter. Is ook leverbaar in een lage instap in de kleuren wit en zwart. :ay

@JeroenH: Leuk en interessant topic Jeroen. :ay
Leuke speed pedelec met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Zeer goede remmen(zelfde als op de Stromer ST2S), goed versnellingssysteem en de accu van 735W is best netjes. Koplamp levert voor een speed pedelec te weinig licht volgens mij.
Zou je in de toekomst nog zelf kunnen upgraden naar een met meer licht.
Welke vermogen levert de motor?
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Heb op de 25km Ebike gefietst van Qwic maar deze ging serieus harder. Pas later besloten om voor een SP te kiezen en dus een Stromer. Met name de rij-stabiliteit, goede snelheid icm de ondersteuning en de accuduur gaven de doorslag.
De service en snelle reactie van Qwic op mail waren erg goed.
Het uberhaupt reageren op mail kan Stromer NL een stuk verbeteren....
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Martin schreef: 21 jun 2018, 15:49 Leuke speed pedelec met een goede prijs/kwaliteitverhouding. Zeer goede remmen(zelfde als op de Stromer ST2S), goed versnellingssysteem en de accu van 735W is best netjes. Koplamp levert voor een speed pedelec te weinig licht volgens mij.
Zou je in de toekomst nog zelf kunnen upgraden naar een met meer licht.
Welke vermogen levert de motor?
Remmen zijn inderdaad fantastisch. Accu lijkt groot, maar motor lijkt ook dorstig (of de resterende afstand indicatie is hopeloos onnauwkeurig). Vermogen van de motor? Ik weet het niet, maar met een R&M Supercharger met riem en Rohloff naaf fietste ik onder dezelfde omstandigheden precies even snel. Alleen brugaf is die RD10 Speed sneller omdat die niet bij ±42 begrenst.
Dat was niet alleen mijn ervaring: ik ben eerst met een andere persoon meegefietst (hij op de Qwic, ik op de R&M) en had het vermoeden dat die ander wel eens op de trapper mocht gaan staan. Ofwel: ik fietste gewoon met hem mee, zonder veel moeite te hoeven doen. Daarna hebben we de fietsen gewisseld en fietsten we weer precies even snel. Ondersteuningsniveau vond ik dus flink tegenvallen.

Ik denk niet dat het moeilijk is om op deze fiets een bouwlamp te installeren. Wat alleen belangrijk is: als de huidige koplamp direct op 36V hangt dan is het triviaal, als de huidige koplamp op een lagere spanning is aangesloten dan moet je ergens een Solid State Relais (zie viewtopic.php?f=9&t=1115&start=110#p23189) inbouwen, ik heb nergens plek gevonden op deze fiets waar dat zou kunnen. Maar ik heb ook weer niet heel goed gekeken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie