QWIC Performance serie krijgt upgrade

Duer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jan 2019, 12:25
Locatie: Roermond

De Qwic RD11 heeft een 800 W / 50 Nm motor heeft men mij verteld.
Ik heb de mijne begin september besteld en hij wordt 9 april afgeleverd bij mijn FM.
Ik ga mij dus nog door die 2 maanden heen popelen...
1 Maart ga ik hem in Utrecht op de beurs bekijken, betasten en mij verder technisch informeren.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Duer schreef: 07 feb 2019, 23:12 De Qwic RD11 heeft een 800 W / 50 Nm motor heeft men mij verteld.
Ik heb de mijne begin september besteld en hij wordt 9 april afgeleverd bij mijn FM.
Ik ga mij dus nog door die 2 maanden heen popelen...
1 Maart ga ik hem in Utrecht op de beurs bekijken, betasten en mij verder technisch informeren.
De nieuwe motor is de TDCM motor die Stromer en Klever ook gebruik(t)en.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Tomasj schreef: 07 feb 2019, 23:31 De nieuwe motor is de TDCM motor die Stromer en Klever ook gebruik(t)en.
Ik ben een volledige leek in elektronica, maar kan dat? Stromer en Klever hebben toch 48V motor en batterij, terwijl Qwic dezelfde 36V batterijen als de huidige reeks gaat gebruiken volgens de folder.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dan zijn er 3 opties, waarvan de laatste zéér waarschijnlijk (understatement):
- het is dezelfde accu behuizing, intern is hij echter anders aangesloten zodat het 48V levert
- het is dezelfde accu, het is weliswaar ook een TDCM motor maar dan een 36V variant
- het is dezelfde accu en dezelfde 48V motor als van Stromer, alleen onderpresteert die motor enorm (lees: haalt zijn spec niet) omdat hij maar 3/4 van zijn spanning krijgt.

Overigens is de motor die Klever gebruikt volgens mij ook niet hetzelfde als degene die Stromer gebruikt, om dezelfde reden als hierboven: Klever heeft een 44V systeem.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 09 feb 2019, 08:35 Overigens is de motor die Klever gebruikt volgens mij ook niet hetzelfde als degene die Stromer gebruikt, om dezelfde reden als hierboven: Klever heeft een 44V systeem.
Motor is in ieder geval van TDCM makelij, volgens de website van QWIC.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 09 feb 2019, 09:20
FreddyH schreef: 09 feb 2019, 08:35 Overigens is de motor die Klever gebruikt volgens mij ook niet hetzelfde als degene die Stromer gebruikt, om dezelfde reden als hierboven: Klever heeft een 44V systeem.
Motor is in ieder geval van TDCM makelij, volgens de website van QWIC.
Dat spreek ik ook niet tegen. Het zou zelfs nog een zelfde basismodel kunnen zijn, alleen is de motor van binnen toch echt anders (spoelen anders gewikkeld, zodat ze met lagere spanning en hogere stromen kunnen werken).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Deftone82
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 apr 2019, 09:14

Iemand dit model al kunnen testen?
Ik kreeg vorige week een mail van de fietshandelaar dat er een vertraging van 8-12 weken op de levering zit, afhankelijk van model, kleur en maat...De uitleg: "De vertraging is ontstaan door de verscherpte eisen van de type goedkeuring van speedbikes die recent zijn doorgevoerd. Componenten die op de huidige RD10 Speedbikes al gemonteerd waren, zijn dit jaar niet door de type goedkeuring heen gekomen. Hierdoor moest gezocht worden naar andere onderdelen wat heeft geleid tot vertraging van certificering en productie van onze nieuwe modellen speedbikes."

Mag ik hieruit afleiden dat dit over elektronica / batterij gaat? Of scheelt er iets anders?

groeten
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ziet er op papier wel goed uit die specs!
Goed dat er wat concurrentie komt voor de huidige markt.
ST3 black 983wh
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 09 feb 2019, 09:43
Tomasj schreef: 09 feb 2019, 09:20
FreddyH schreef: 09 feb 2019, 08:35 Overigens is de motor die Klever gebruikt volgens mij ook niet hetzelfde als degene die Stromer gebruikt, om dezelfde reden als hierboven: Klever heeft een 44V systeem.
Motor is in ieder geval van TDCM makelij, volgens de website van QWIC.
Dat spreek ik ook niet tegen. Het zou zelfs nog een zelfde basismodel kunnen zijn, alleen is de motor van binnen toch echt anders (spoelen anders gewikkeld, zodat ze met lagere spanning en hogere stromen kunnen werken).
Voor de motor maakt het echt niet uit of die nu 36 of 72V krijgt (afh van je controller/software want dat is de echte begrenzer).
Mijn DIY draait op 48V, maar kan dat ook op 36 of zelfs 24 of zelfs 12 V (met minder power). Er zijn "slimmerikken" die de zelfde motor op 120V en 100A laten draaien, dus dik 10kW (met olie in de hub voor een snellere/betere warmte afgifte). Maak je om die enkele volts of watts niet druk = peanuts. Warmte huishouding en magnetische verzadiging (en die gaan hand in hand) zijn de enige beperkingen.
Hoe snel een motor kan draaien bij een bepaalde spanning is :
1) afh van zijn kV (constructie), en dat gaan ze echt niet aanpassen voor 36, 44 of 48V = €€€
2) al of niet beschikken over flux weakening (controller)
Je kan dus perfect dezelfde motor 45km/h laten rijden bij 44V of 48V (of zelfs 36V), als in het 1ste (en 3de) geval flux weakening nodig is zal dit ten koste gaan van de efficiëntie. Als dit niet nodig is heeft het 48V systeem nog reserve, zou theoretisch nog een beetje sneller kunnen maar de grens van 45 is (wettelijk) wat ze is. Een hogere spanning is altijd efficiënter, je hebt minder stroom nodig voor hetzelfde vermogen. Minder stroom = minder verliezen (bedrading en connectoren, FET's in controller en BMS, printsporen,...). Of je kan besparen en dunnere draden/connectoren/printsporen, goedkopere FET's...
Duer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jan 2019, 12:25
Locatie: Roermond

De in augustus bestelde RD10 zou in oktober afgeleverd worden.
Toen bereikte mij het bericht dat er een RD11 op stapel stond, heb meteen mijn overeenkomst laten wijzigen, want ik moest toch wachten. Het werd november, toen december, daarna zou 9 April het worden, waarna het weer gewijzigd werd in 3 april.
Een vertegenwoordiger van de fabriek vertelde mij dat de metaaloorlog tussen Trump en China de blokkade veroorzaakte en april niet haalbaar zou zijn. Mijn dealer hield het met heel veel geluk op 14 juni!
!0 Maanden werd mij te veel, ik heb hem afgezegd. Mijn dealer treft geen blaam, hijheeft hemel en aarde bewogen en mij zelfs gratis gebruik van een nieuwe overjarige RD10 aangeboden tot de levering van de RD11.
In zijn zaak stond een nieuwe Giant Explore E+0 die hij me een weekje aanbood om te testen. Na een halve dag heb ik gebeld en een nieuwe besteld, en u raadt hetal..., na 3 dagen stond hij voor me klaar, een schitterend fraaie fiets met 80 MN Yamaha-motor en 22 versnellingen. Ik ben zeer enthousiast.
Plaats reactie