Qwic RD11 of iets anders?

Gesloten
gurby
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2019, 23:38

Hoi!

Ik heb nu een Batavus Garda van 6 jaar oud met een Bosch Classic aandrijving en Nexus 8 naafversnelling. Deze wordt voor de gek gehouden door de snelheidsmeting te halveren, waardoor ik er ongeveer 38 km/u mee kan fietsen (max 40/41 maar dat is niet vol te houden met de Nexus 8).

Woonwerk verkeer dagelijks zo'n 45 km (22,5 enkele reis). De motor is na 6 jaar kapot, een groot kunststof tandwiel is gescheurd. Misschien kan ik dat nog (laten) repareren maar iig niet bij de fietsenmaker. Hier op deze advertentie foto 1 zie je het probleem wat ik nu heb: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 83-217-334

Komt bij dat de accu in capaciteit aardig begint af te nemen dus die zou vervangen cq gereviseerd moeten worden. Dat kan ik allemaal gaan doen en dan heb ik voor zo'n 500-900 euro aan kosten de fiets wel weer up & running. Ik moet er maar bij zeggen dat ik de afgelopen 6 jaar heel tevreden ben over de fiets, afgezien van normaal onderheid en 2x gebroken ketting :mrgreen: en een versleten tandwiel geen gekke dingen. Maar ik heb laatst ook met een Flyer Upstreet gefietst en die NuVinci hoeft voor mij niet, maar de lekker dikke banden, fietsgedrag en snelheid stonden mij wel aan.

Maar ik was intussen toch ook eens aan het kijken naar nieuwe fiets. Nu viel mijn oog natuurlijk op de Stromers maar mijn portemonnee zegt: NEEEE. Toen kwam ik uit bij o.a. de Qwic RD11. En dan liefst de Speed variant maar die bestaat nog niet. Mijn FM gaf aan dat ik een echte 45km versie wel goed moet overwegen, want de huidige wetgeving is niet heel fijn, daar heb ik tot op heden natuurlijk geen last van gehad.

Nu kan ik ook een gloednieuwe RD11 kopen, geen Speed, maar wel 'unlocked' waardoor hij ook gewoon 45 kan. Kost incl zware accu 735wh accu dan netto € 2.275 als ik de fietsregeling van mijn werk daar ook al bij betrek. Dat lijkt me wel een leuk prijsje, maar is het ook een goede keuze? Hoe wordt hier aangekeken tegen
a) deze fiets en dit merk
b) het opvoeren/unlocken ipv een echte kentekenfiets, met alle voor- en nadelen van beide varianten?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

gurby schreef: 17 jul 2019, 21:46 b) het opvoeren/unlocken ipv een echte kentekenfiets, met alle voor- en nadelen van beide varianten?
Ter overweging: met een opgevoerde e-bike breng je jezelf en anderen (geen helm, plek op de weg, wettelijke eisen waaraan een SP - met reden - moet voldoen etc.) in gevaar.

En nog belangrijker: wanneer je betrokken raakt bij een ongeval ben je niet verzekerd, omdat je illegaal bezig bent. Je draait persoonlijk op voor alle kosten van de schade die je veroorzaakt aan voorwerpen of personen.

Het opvoeren van 25km/u e-bikes is illegaal en daarmee is dit topic is in strijd met de forumregels. Topic afgesloten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gesloten