QWIC RD10 batterij verbrand

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ontbrande cellen in de accu-behuizing vind ik nou niet bepaald geen of gering risico.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 21 jul 2019, 16:14 Ontbrande cellen in de accu-behuizing vind ik nou niet bepaald geen of gering risico.
We weten niet of de cellen het probleem zijn, kan maar hoeft niet. Daar er geen terug roep actie is ga ik ervan uit dat dat niet het probleem is. Als de cellen wel het probleem zijn raad ik de leverancier aan om zijn RA bij te sturen en wel een terug roep actie te ondernemen. Maar dat is en blijft een persoonlijke opinie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Of de root-cause van de ontbrande cellen bij de cellen ligt of ergens anders in de bike, dat lijkt me niet relevant voor het gevaar dat zelfontbranding met zich meebrengt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 21 jul 2019, 20:24 Of de root-cause van de ontbrande cellen bij de cellen ligt of ergens anders in de bike, dat lijkt me niet relevant voor het gevaar dat zelfontbranding met zich meebrengt.
Of je weet meer dan ik of je verondersteld. Je praat over ontbrande cellen (ongeacht de oorzaak) waarvan ik tot nu toe nog geen bevestiging van heb gezien. Het is niet omdat in de accu iets zwart ziet dat er 1 of meerdere cellen ontbrand zijn. Er zit meer in een accu dan cellen. En nogmaals, zijn het de cellen dan vind ik dat een terug roep actie vereist is.
Zelfontbranding gebeurd enkel in de cel zelf en daar kan de BMS niets aan doen. Een cel "brand" niet als een stuk papier, de cel op zich is, zonder fout, vrij stabiel.
1) Neem een blok hout en houd er een brandende lucifer aan, het ziet zwart maar zal niet branden. Neem een li-ion cel en houd er een brandende lucifer aan, zelfde effect. Het wordt een ander verhaal als de fout in de cel zit en de energie van de cel, die vele malen hoger is dan de lucifer, alles laat ontbranden.
2) Een BMS kan niet een cel (of cellen in parallel) uitschakelen, enkel de gehele accu mbt ontladen en laden. Als de BMS uitschakelt en het probleem stopt kan het nooit een cel (of meerdere parallel) geweest zijn omdat de BMS daar niet kan ingrijpen.
3) Als we het voorgaande meenemen zal een fout in 1 of meerdere cellen gewoon doorgaan, ongeacht de toestand van de BMS die de fout wel kan "zien" maar er niets kan aan doen. Maw mogelijke zelfontbranding die ook al de rest kan aansteken. Weg accu, weg fiets en met wat tegenslag weg huis.

Ik zeg niet dat er geen risico's zijn maar ik maak van een mug ook geen olifant. Zou ik vertrouwen hebben in zulk een accu? Weinig (minder owv veiligheid dan praktische redenen) maar ik ga er niet van weg lopen omdat die kan ontbranden...want dat kunnen ze allemaal, ook die van Stromer, of Tesla, of....
We leven en slapen allemaal met hopen energie rondom ons, elektriciteit, gas, auto's met brandstof/accu's, alle draagbare elektronische apparaten met batterijen en verschillende laders en vergeet niet al dat papier, hout, plastiek en al de rest dat kan branden in je huis. Ja, dat is allemaal brandstof... slaap zacht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou niet weten hoe ik onderstaande anders zou moeten interpreteren @van binnen compleet zwart, gesmolten, verbrand en niet @iets zwart:
janno schreef: 21 jul 2019, 11:01 Er kwam ook een verschrikkelijke verbrande geur uit de batterij. Ik ben dan de dag er op naar de dealer gegaan. Hij heeft de batterij open geschroefd en wat ik toen zag sloeg alle verbazing. vanbinnen compleet zwart, gesmolten, verbrand.
Ik heb eerder de indruk dat jij het verhaal minimaliseert en vervolgens allerlei theorieën verbindt aan je geminimaliseerde versie van het verhaal van de OP, inclusief hoe de risico analyse van Qwic eruit heeft gezien :bn: Maargoed, een foto had waarschijnlijk alles duidelijk gemaakt en die hebben we helaas niet. (Vandaar dat ik het doe met het verhaal van de OP, en die heeft het niet over "iets zwart".)

En ik slaap inderdaad uitstekend, met rookmelders in huis en mijn Stromer accu in een separate ruimte opgeslagen in een brandwerende zak :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Nogmaals, zijn het cellen moeten die accu's eruit voor de veiligheid van iedereen.
Jou voorzorg maatregelen zijn uitstekend. :cool2:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 21 jul 2019, 21:26 Ik heb eerder de indruk dat jij het verhaal minimaliseert en vervolgens allerlei theorieën verbindt aan je geminimaliseerde versie van het verhaal van de OP,
Tenzij de werking van de BMS afgelopen uren is gewijzigd zijn dat feiten en geen theorieën.
Stromeur schreef: 21 jul 2019, 21:26inclusief hoe de risico analyse van Qwic eruit heeft gezien :bn:
Ik ken (uiteraard) niet de RA van Qwic maar "veronderstel" dat als zij de oorzaak kennen van deze fout en die is gerelateerd aan foute cellen dat hun actie anders zou zijn, zo hoort het ook. Daar zij geen terug roep actie organiseren "ga ik er van uit" dat het niet de cellen zijn.
Het feit dat niet "alles' in de fik stond, enkel "de binnenkant van de accu = zwart", bevestigt bovenstaande maar is uiteraard niet sluitend.
Een verklaring van Qwic zou nice zijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, eens. Ik ben ook benieuwd wat Qwic hierover te zeggen heeft. Jammer dat ze niet reageren op het bericht van de OP. (Hadden ze waarschijnlijk ook een PR-rampje mee kunnen voorkomen, want die dreigt hier nu wel te ontstaan.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RDiede10
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2018, 11:07

janno schreef: 21 jul 2019, 11:01 IDe computer heeft 6 standen. deze kloppen totaal niet, als je van 3 naar 4 gaat remt hij precies af, heel onlogisch. Dit is ook een gekend probleem volgens mijn dealer.
Ten eerste, mijn accu is er ook met dezelfde reden mee opgehouden. Dat wist ik onderweg nog niet maar dat bleek later nadat ik eerst nog 18km zonder ondersteuning naar huis was gefietst (dan haal je aan het einde nog maar net de 20km/uur met moeite en flink zweten). Ik heb direct van de dealer een nieuwe gekregen en tot nu toe is het probleem daarmee opgelost.

Wat betreft die stand 3 naar 4, dat had mijn fiets eerst ook maar ik heb een nieuwe controller gekregen waardoor dat niet meer zo is. Nadeel echter nu is dat stand 4-5-6 allemaal gelijk zijn ondanks een aantal pogingen om dit op te lossen door Qwic en de fietsenmaker. Mijn tip, hou die situatie zoals die is want met die eerste controller kon ik makkelijk de 50km/uur halen bij een volle accu en zelfs een gemiddelde van 43km/uur over 50km afstand met de wind in de rug. Nu in de nieuwe situatie haal ik gemiddeld niet meer dan 38 / 39 km per uur over die afstand en is de topsnelheid maximaal 47km per uur of ik nou in stand 4 - 5 of 6 rij.
Plaats reactie