QWIC RD10 batterij verbrand

janno
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:12

Ik heb ongeveer een jaar een rd10 speed met 735kwh batterij. Wegens gezondheidsproblemen nu 2500km op de teller wat eigenlijk helemaal niet veel is. Helaas een beetje teveel problemen gekend. In de eerste maanden 3 spaken stuk gereden. De computer heeft 6 standen. deze kloppen totaal niet, als je van 3 naar 4 gaat remt hij precies af, heel onlogisch. Dit is ook een gekend probleem volgens mijn dealer.

Wat ik vorige week meemaakt vond ik wel het toppunt. Ik reed van mijn werk naar huis. Opeens viel de batterij uit, indicator gaf ook niks meer aan en computer viel uit. als ik thuis de lader in stak gaf deze direct een groen lampje. Er kwam ook een verschrikkelijke verbrande geur uit de batterij. Ik ben dan de dag er op naar de dealer gegaan. Hij heeft de batterij open geschroefd en wat ik toen zag sloeg alle verbazing. vanbinnen compleet zwart, gesmolten, verbrand.

Mijn dealer zat er zelf verveeld mee en vertelde me dat bij dit kwam door een onderdeel van de batterij. qwic is hiervan op de hoogte en de laatste batterijen zijn aangepast. Ik kreeg gelukkig direct een nieuwe mee. Wat ik dan niet snap is, als qwic weet heeft van dit probleem, waarom ze dan deze batterijen niet terug roepen en aanpassen. Dit gaat om een verantwoordelijkheid van veiligheid. Het had geen haar gescheeld of dit was in brand gevlogen. Dat die batterij en fiets in brand vliegt tot daar, maar wat als dit bij je thuis gebeurd????

Ik heb dan ook een mail naar qwic gestuurd met mijn verhaal. Na 2 weken heb ik nog geen antwoord gehad. Op hun site maken ze reclame dat alle onderdelen grondig getest worden voor ze op de markt komen. Waarom gebeuren er dan zoveel fouten die niet alleen bij mij gebeuren. In mijn ogen flauwe zever. Voor mij nooit geen qwic meer. Ik heb veel spijt dat ik hier 4000 euro heb aan gegeven, wat toch een hoog bedrag is voor veel ellende.

Zijn er nog mensen die dezelfde problemen ervaren?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alinea's in lap tekst aangebracht t.b.v. de leesbaarheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
AndyRD10
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mar 2019, 07:44

Je verhaal van batterij, spaken e.d. zijn allemaal gekende problemen die bij eerste RD 10 speed voorkwamen. Deze zijn allemaal opgelost in de versie 2019. Kinderziektes komen bij alle nieuwe modellen van alle merken voor hoor. Zolang ze maar opgelost raken. Preventief batterij vervangen door qwic zou mooi zijn maar haan ze niet dien vrees ik gezien de hoge kostprijs van de batterijen
'Andy' Qwic RD10 Performance Speed - 735Wh - Dutch Orange - 04/19
woon-werk 34Km enkel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

AndyRD10 schreef: 21 jul 2019, 12:22 Preventief batterij vervangen door qwic zou mooi zijn maar haan ze niet dien vrees ik gezien de hoge kostprijs van de batterijen
Dat zou niet mooi zijn, dat is wat ze moeten doen. Dat heet productaansprakelijkheid.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
janno
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:12

Inderdaad, verantwoordelijkheid. Als een auto in productie gaat en er is een kans van 1 op 1000 van een ontploffende airbag worden deze terug geroepen. Verantwoordelijkheid over veiligheid. Het gaat trouwens over onderdeel vervangen, niet hele batterij. denk je dat het zo een fortuin kost. Moeten er eerst ergere dingen gebeuren vraag ik mij dan af?? Het is niet leuk om 4000 euro te geven aan een hoop kinderziektes en of alles er in de modellen 2019 uit is stel ik me ook in vraag. ik doe nu max 35km op de hoogste stand. de nieuwe rd11 heeft 20 procent meer vermogen 600 ipv 500watt met dezelfde 735 kwh batterij wat wil zeggen dat deze nog ongeveer 28km doet op de hoogste stand. Ik zou het alle sinds nooit nog kopen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er bestaat geen wetgeving omtrent terugroepacties.

Echter, een producent is volgens EU - en vaak ook nationale - wetgeving verantwoordelijk voor het nemen van veiligheidsmaatregelen als zij weten, of zouden moeten weten, dat een product een gevaar oplevert voor de veiligheid.

In Nederland bestaat een meldplicht en moet een producent een risico-analyse uitvoeren: hoe groot is de kans dat het mis gaat? Hoe groot is de schade als het mis gaat? Etc. Afhankelijk van de uitkomsten van zo'n risico-analyse zal een producent maatregelen nemen. Hoe die maatregelen eruit moeten zien, daarover staat dan weer niks in de wet.

Bij Stromer hebben we gezien dat een issue niet leidde tot een terugroepactie (b.v. krimpkous aanbrengen rondom connectoren van de controller of extra busje om de achterwiel-as van de ST1 X 2017), maar tot een Service Bulletin waarbij dealers werd gezegd deze modificatie uit te voeren tijdens de eerste onderhoudsbeurt. Ook toen riepen mensen om een terugroepactie, maar omdat de veiligheid niet in gevaar was, koos Stromer daar niet voor. Maar toen bleek dat er een mogelijk probleem was met de stuurpen van de ST5 (kon afbreken), heeft Stromer wél een terugroepactie opgestart. En terecht.

Kan dus best zijn dat Qwic weet dat oudere accu's een bepaald defect hebben, maar op basis van een risico-analyse hebben besloten om hier geen terugroepactie aan te verbinden. Of ze hebben het domweg op hun beloop gelaten, of iets er tussenin, dat kan ook nog. Maar als een producent niks doet, dan loopt deze wel het risico aansprakelijk te worden gesteld voor de gevolgen.

Hoe het in België is geregeld weet ik niet, maar in Nederland kun je een potentieel onveilig voertuig melden bij de RDW en dan ondernemen zij vervolgactie:

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... g-voertuig

Mogelijk kan één van onze Belgische forumleden vertellen of er een soortgelijk proces bestaat in BE? Zo ja, dan zou ik daar zeker gebruik van gaan maken. Want een ontbrande accu is natuurlijk levensgevaarlijk en ik snap dat je je rot bent geschrokken. (Dat Qwic in alle talen zwijgt op jouw bericht, vind ik daarnaast ook redelijk absurd en onverstandig van ze.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb je trouwens foto's van de ontbrande accu?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
janno
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:12

Nee, heb geen foto's genomen en accu is bij dealer gebleven. Misschien heeft hij er wel gemaakt. Het vervelende is ook, ik ben heel tevreden van de dealer, heel professioneel. Maar begrijp ook dat hij verveeld zit met heel de miserie van qwic, en uiteindelijk zijn het natuurlijk ook een deel van zijn inkomsten als dealer. Dat qwic zelf niet reageert vind ik ook heel triest. Dat is hun klanten in de kou laten staan
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

janno schreef: 21 jul 2019, 15:29 Het vervelende is ook, ik ben heel tevreden van de dealer, heel professioneel. Maar begrijp ook dat hij verveeld zit met heel de miserie van qwic, en uiteindelijk zijn het natuurlijk ook een deel van zijn inkomsten als dealer.
Ja dat is lastig. Jij bent je vertrouwen in het product kwijt, maar als je er werk van zou willen maken dan benadeel je voor je gevoel je dealer, die keurig zijn best voor je doet.

Toch heb je maar weinig opties: dealer kans geven om probleem te herstellen, of aansturen op ontbinding van de koop wegens geslonken vertrouwen in het product. De fabrikant is voor jou geen partij, want je juridische overeenkomst heb je met je dealer. (En je dealer weer met Qwic.) Toch zou ik mezelf niet teveel laten leiden door loyaliteit. Uiteindelijk ben jij degene die 4k heeft betaald voor een product dat potentieel gevaarlijk bleek.

Denk gewoon goed na over wat jij een passende oplossing vindt, en ga het gesprek met je dealer aan. Het is aan de dealer om dit issue vervolgens met Qwic op te lossen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Als ik janno zijn post lees kan ik hieruit afleiden dat de BMS de boel heeft afgesloten, geen spanning meer voor de fiets en ook laden gaat niet. De BMS heeft zijn werk gedaan. De reden dat dit gebeurd kan vele oorzaken hebben. Die oorzaak is blijkbaar bij de leverancier gekend. Uit de RA van de leverancier blijkt dat terugroepen niet nodig is, we kunnen er van uitgaan dat als een batterij dit probleem heeft de BMS zijn werk doet om erger te voorkomen. De batterij is verder onbruikbaar maar er is geen of een zeer gering risico op escalatie van het probleem.
Plaats reactie