Qwic vs Stromer

barrovic
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2019, 19:52

Hoi,

ik doe bijna dagelijk 121 km met men elektrische fiets. Men QWIC RD10 is nu 9 maanden oud en er staan al 13.000km op de teller.
Ik gebruik de fiets in alle weersomstandigheden, regen, wind, hagel, winterse temperaturen, storm enz. en dit zonder één enkel mankement!!! Natuurlijk kan ik niet anders zeggen dan dat ik er enorm tevreden over ben.
MAAAAAAAAAR...
Het probleem is dat de batterij slechts 735wah groot is. Qwic heeft gewoonweg geen accu's met een grotere capaciteit.
D.w.z. dat ik dus 's morgens met een matige wind op kop maar aan een gemiddelde kom van 30km/u. Bij hevige wind zakt dit zelf onder 26km/u. Dit maakt dus dat ik 's ochtends minimum 2u op men fiets zit. Sneller is niet mogelijk met deze batterij capaciteit.
Het naar huis rijden gaat steeds vlotter aangezien ik dan de wind in de rug heb. Hierdoor win ik tot 20min.

Nu zou ik graag willen overschakelen naar een Stromer ST1 of ST1 X met de 1000Wah accu. Volgens mij gaat dit toch een groot verschil zijn naar en van het werk.
Echter lees ik maar al te vaak dat er wel eens problemen kunnen zijn met de Stromer fietsen. En dat kan ik echt missen als dagelijks vervoer.
Wat zijn jullie ervaringen:
- Is een vervangfiets mogelijk of dien je daar een aparte verzekering voor af te sluiten.
- Is een Stromer ST1 ST1X wel betrouwbaar?
- Garantiebeleid problemen?
- Alternatieven mogelijk?
- Tweedehands te betrouwen of toch maar beter nieuwkoop?

met sportieve groeten

Bart
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tja.

De realiteit is dat je met veel SP's (ook Qwic) opstart problemen kunt treffen. Als je een goede dealer hebt worden die snel opgelost en daarna heb je veelal een probleemloze fiets.

Of je een vervangfiets krijgt is afhankelijk van je dealer. Mijn (ex) dealer had maar zeer zelden een vervang fiets (en dan altijd een prut ding), maar er zijn genoeg dealers die jouw mobiliteit wel als prioriteit hebben. Daar wil je dus naar op zoek.

60 km enkele reis ga je ook met een Stromer met 983Wh accu niet onder alle omstandigheden en volle ondersteuning redden. Nu ben je gewend om qua ondersteuning een tandje terug te doen dus hoeft dat geen probleem te zijn. Het is maar dat je het weet.

Aangezien je wel tevreden bent over jouw fiets en dit een probleemloos exemplaar is zou ik zeker overwegen om een tweede accu bij te kopen en onderweg te wisselen. Dan heb je precies wat je wilt: een probleemloze fiets *en* voldoende bereik.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De ST1X bestaat al wat langer en volgens mij zijn alsle problemen met dat model wel de wereld uit. Het is wel belangrijk om een goede dealer te selecteren, eentje die weet waarover hij praat.

Daarnaast zou ik (net als Reinout-ST3) een tweede 983 Wh accu erbij kopen en deze vervoeren in een accu-case van Jeroen van Zijp (van Zijp techniek). Dan hoef je namelijk je snelheid niet te beperken tot 30 km/uur, maar kun je met een gemiddelde snelheid van 38-40 km/uur die afstand overbruggen. Scheelt je heel wat tijd.

Het voorstel van FreddyH (extra accu voor je Qwic) is uiteraard een veel goedkoper alternatief.
Witte ST3 van maart 2019
barrovic
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mar 2019, 19:52

Qwic heeft me zelf ook een tweede accu voorgesteld. Maar het is een lange smalle batterij, dit is moeilijk te transporteren in men rugzak. Het is natuurlijk wel een optie. Hoe of waar kan ik in contact komen met Jeroen van Zijp?

Ik heb ook al geïnformeerd naar een battery-extender. Dit is een extra batterij die gekoppeld wordt aan de originele batterij, via een kabel en wordt dan vastgemaakt aan het frame van de fiets. Helaas vervalt de garantie van de Qwic accu...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

barrovic schreef: 21 feb 2020, 21:21 Hoe of waar kan ik in contact komen met Jeroen van Zijp?
https://www.vanzijptechniek.nl/
Of een pb naar Jroen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

barrovic schreef: 21 feb 2020, 21:21 het is een lange smalle batterij, dit is moeilijk te transporteren in men rugzak.
Die wil je inderdaad niet in een rugzak vervoeren. Wat is het probleem met een tas aan je bagagedrager?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ik heb in het najaar voor mijn RD10 ook een batterij bijgekocht voor mijn langere afstanden comfortabeler te kunnen doen. Ik doe de andere batterij in een ruime statieftas (zelf met extra schuimrubber bekleed)en zo in mijn fietstas, gaat perfect.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Met een nieuwe 983 Wh accu op de ST1 2019 haal je de 60 km over het algemeen wel met redelijk weer en niet al te veel wind. De betrouwbaarheid van de ST1 is in mijn geval prima, op een losgerammelde bagagedrager na heb ik geen problemen ondervonden. Ik heb in de maanden Oktober en November dagelijks 56 km gereden met 1 accu (2x28), dit haalde ik altijd, soms wel met minder dan 10% restcapaciteit. Mijn gemiddelde snelheid (op de Omni) was toen rond de 36,5 km/u (meestal stand 3, in dorpen stand 2).

Desalniettemin ben ik toch overstag gegaan en heb ik een extra lader gekocht omdat:
- Bij koudere omstandigheden de capaciteit niet voldoende kon zijn (echt vriesweer hebben we niet gehad)
- Je beduidend minder ondersteuning krijgt als de batterij onder de 30%-40% komt.
- De accu nog achteruit zal gaan in kwaliteit.

Kortom 60 km enkele reis is eigenlijk net te veel voor een 983 Wh accu, als je (vrijwel) volledige ondersteuning nodig hebt. Net als de andere users zou ik je dan eerder aanraden om een extra batterij te kopen dan een nieuwe fiets.
Stromer ST1 2019, rood
jrke
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2020, 15:13

Beste,

Ikzelf doe 85 enkel per dag maar heb hier ook zelfs 3 batterijen nodig X speed Klever (1x 850, en 2x 570). Klever heeft hier handige batterijtassen voor. => https://www.klever-mobility.com/technology/batteries

Ik merk wel aangezien ik 70 km langs het albertkanaal rij waar sowieso meer wind staat dan op de gewone wegen dat ik boven de 4 BFT een paar stukken in stand 1 moet rijden want anders kom ik niet toe voor de enkele reis. (zelf ben ik 1,95m en 90kg) Op het werk heb ik drie opladers klaarstaan zodat ik na 4,5 uur drie volledige batterijen beschik.

60km enkel gaat een moeilijke worden met 1000 aan capaciteit vrees ik en je moet eerder richting 1500 gaan in totaliteit om ook het hoge gemiddelde te bekomen. Verbruik voor 30-34 gem is een groot verschil in verbruik tov 38-40 gem.

Gr
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

jrke schreef: 22 feb 2020, 19:59 60km enkel gaat een moeilijke worden met 1000 aan capaciteit vrees ik en je moet eerder richting 1500 gaan in totaliteit om ook het hoge gemiddelde te bekomen. Verbruik voor 30-34 gem is een groot verschil in verbruik tov 38-40 gem.
Ik heb sterk de indruk dat een X-Speed een wat hoger verbruik heeft dan andere fietsen, tenzij daar afgelopen paar jaar nog iets veranderd is. Mijn fiets heeft een 1260 Wh accu, ik zit behoorlijk rechtop en ben 1.98m en 100kg. Hiermee moet het heel extreem te keer gaan wil ik 60 km op volle ondersteuning niet halen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie