Stromer ST1 of QWIC RD11

VFlicka
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:40

Beste lezers,

Ik twijfel tussen de ST1 (618Wh) van stromer en de RD11 (735Wh) van QWIC. Ik heb met beide fietsen een testrit kunnen maken en mijn ervaringen met de fietsen zijn heel verschillend. Ik heb ook een klever uit kunnen testen maar die ga ik wegens de prijs niet weerhouden. Mijn positieve en negatieve punten heb ik hieronder opgelijst maar er zijn natuurlijk nog een heel aantal vraagtekens...

De fiets zou voornamelijk gebruikt worden voor woon-werkvervoer (16km), en af en toe in het weekend ter vervanging van de auto nemen.

ST1 (testrit vorig weekend):
  • Meteen een wauw moment wanneer ik op de fiets stapte, dit kan natuurlijk zijn omdat het de eerste keer is dat ik een speed pedelec onder mijn achterste kreeg
  • Zwaarste verzet van de demo fiets trapte soms door, waarschijnlijk versleten?
  • Op het einde van de rit, op 10 meter van de fietsenmaken viel de hele fiets uit
  • De FM was een echte verkoper, wilde mij duidelijk overtuigen van de grootste batterij, stelde slechts 1 helm en soort fietszak voor (pas bij expliciet vragen of er een goedkopere helm was kreeg ik 1 alternatief te zien), het enige dat ik echt zelf mocht kiezen was de kleur.
RD11 (testrit vandaag):
  • Hemelse vering, ik heb met opzet wat putjes in de weg niet ontweken en in het lijk alsof mijn lichaam eroverheen zweefde.
  • Haalt de 45 ook (op GPS) hoewel ik er iets harder voor moest werken, het versnellen ging net iets minder krachtig
  • Heel betaalbaar
  • Fietsenmaken was geweldig behulpzaam en liet mij uitgebreid alle opties zien op vlak van accessoires
  • Eerste onderhoud gratis, tweede kost 25 euro (exclusief wisselstukken uiteraard)
Op bijna alle punten scoort de RD11 beter dan de ST1. Toch vraag ik mij af of ik het krachtiger gevoeg van de ST1 niet zou missen.

Verder heb ik nog enkele vragen, waar jullie als ervaringsdeskingen mij misschien mee kunnen helpen:
  • Zijn de ranges die de fabriekant opgeeft representatief? De RD11 heeft 100Wh meer maar geraakt hij daar ook verder mee?
  • Zijn er verschillen in onderhoudskosten? Hoelang gaan de fietsen mee?
  • Ik lees her en der dat de kracht van de RD10 afneemt wanneer de batterij op geraakt, is dit bij de RD11 ook het geval? Zoja, welke snelheid kan ik dan nog verwachten?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Rene
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mei 2017, 06:45
Locatie: Vlaams Brabant
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Als je zeker wilt zijn van je keuze, vraag dan een testrit van een paar dagen.
En kies een andere winkel als de verkoper te veel aandringt ;)
Stromer ST3 Pinion LE ABS
15km Kampenhout - Zaventem
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb op beide fietsen niet gefietst, dus daarmee kan ik je niet helpen. Maar ik onderschrijf wel de opmerking van Rene: als die Stromer verkoper bij de verkoop jou al niet serieus wil helpen dan vraag ik mij af hoe erg dat gaat zijn als je aanspraak moet maken op garantie. Ofwel: wegblijven daar!

Over de fietsen zelf: een meerdaagse testrit gaat jou veel meer vertellen dan een rondje rond de kerk.. Dat zegt veel meer over hoe de fiets presteert op jouw route (RD11 is comfortabeler, schrijf je, maar als jouw route zo glad is als een biljarttafel dan maakt dat niet veel uit) maar ook over hoe jouw lijf het op die fiets vindt. Als je net niet lekker zit dan ga je dat na 2 dagen wel voelen, na 1 rit niet zo.

En fatsoenlijke dealer geeft je zonder problemen en meerdaagse testrit. Zo niet: zie wat ik hierboven schreef over de Stromer verkoper.

Succes met je keuze!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ik zou wel eerst serieus overwegen of je voor 16 kilometer een speed pedelec wil kopen. Het is toch een hele smak geld voor een afstand waarop je met de gewone fiets misschien ook uit de voeten kan.

De tijdswinst is namelijk erg beperkt, want je hebt echt wel minstens 5 minuten nodig (bij mij eigenlijk meer 10) voordat je kun wegrijden op je SP. Je moet namelijk de fiets opstarten, Ortlieb fietstas erop doen, Gaiters om de schoenen, jas aan, reflectievest er overheen, helm op, handschoenen aan, handschoenen weer uit want je krijgt je sleutel niet uit je zak om de deur op slot te doen, daarna weer handschoenen aan. Je reisduur is dan dus ongeveer: 5/10 + 25 (bij net geen 40 km/u) 30/35 minuten, plus de tijd die je op het werk weer nodig hebt om de hele riedel af te doen. En dan fiets je nog in je gewone kleding, de meesten hier rijden in fietskleding. Met een fatsoenlijke gewone fiets en een beetje conditie rijd je die afstand in 40 (24 km/u) tot 48 minuten (20 km/u). Plus misschien de ene minuut die je nodig hebt voor een fietstas en om je fietssleutel te vinden.
Stromer ST1 2019, rood
VFlicka
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:40

@Zoran, dat klopt, maar een deel van die handelingen moet je met een gewone fiets ook doen. Momenteel ga ik met de fiets naar het station om vanaf daar verder te rijden met de trein.
Ik weet dat de snelheidswinst miniem gaat zijn maar ik zou graag met een fiets gaan omdat je dan niet gebonden bent aan de treinuren en vertragingen. Daarnaast zou ik de fiets ook in het weekend willen gebruiken voor een variëteit aan verplaatsingen.

Dan is er nog de optie van een gewone electrische fiets natuurlijk, en daar heb ik serieus over nagedacht, maar bij een degelijke electrische fiets zit je ook redelijk snel aan 3k euro.

Aangezien ik de fiets kan leasen is het prijsverschil niet zo heel groot.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

VFlicka schreef: 08 mar 2020, 01:39 ST1 (testrit vorig weekend):
Meteen een wauw moment wanneer ik op de fiets stapte, dit kan natuurlijk zijn omdat het de eerste keer is dat ik een speed pedelec onder mijn achterste kreeg
Dit gebeurt iedereen die voor het eerst op een Stromer stapt. De krachtige ondersteuning, het gedrag van de motor en de wegligging zijn ontzettend goed. In dat opzicht verkopen Stromers zichzelf bijna vanzelf.

VFlicka schreef: 08 mar 2020, 01:39 Zwaarste verzet van de demo fiets trapte soms door, waarschijnlijk versleten?
Versleten (als de demo er al een paar 1000km op heeft zitten (?), klanten continu op de 11 hebben getrapt en de drivetrain niet goed is onderhouden) of niet goed afgesteld. Dit is eenvoudig te verhelpen.
VFlicka schreef: 08 mar 2020, 01:39 Op het einde van de rit, op 10 meter van de fietsenmaken viel de hele fiets uit
Ook dat is helaas typisch Stromer. Ze vallen niet massaal uit, maar het gebeurt en het is niet best als je dit overkomt tijdens een testrit.
VFlicka schreef: 08 mar 2020, 01:39 De FM was een echte verkoper, wilde mij duidelijk overtuigen van de grootste batterij, stelde slechts 1 helm en soort fietszak voor (pas bij expliciet vragen of er een goedkopere helm was kreeg ik 1 alternatief te zien), het enige dat ik echt zelf mocht kiezen was de kleur.
Niet twijfelen: andere dealer zoeken als je besluit een Stromer te kopen. Een "harde" verkoper plus een demo die doortrapt en uitvalt zou mij geen enkel vertrouwen meer geven in de service na verkoop.
VFlicka schreef: 08 mar 2020, 01:39 Op bijna alle punten scoort de RD11 beter dan de ST1. Toch vraag ik mij af of ik het krachtiger gevoeg van de ST1 niet zou missen.
Ik heb geen aandelen in Stromer, maar de kans is groot dat zoiets altijd in je achterhoofd blijft knagen.
VFlicka schreef: 08 mar 2020, 01:39 Zijn de ranges die de fabriekant opgeeft representatief? De RD11 heeft 100Wh meer maar geraakt hij daar ook verder mee?
Beide fabrikanten geven een maximaal bereik op, dat is gebaseerd op de laagste ondersteunigsstand en optimale omstandigheden. In de praktijk zijn de omstandigheden nooit optimaal en rijdt vrijwel iedereen in de hoogste ondersteuningsstand.

Ik verwacht dat je met de ST1 met kleinste 500Wh accu ongeveer 30km ver komt. Geen probleem met 16km enkel als je bij kunt laden op je werk. Wil je dat niet, neem dan een grotere accu, dan haal je die 32km makkelijk op één lading.

Uitspraken over de actieradius van de RD11 laat ik aan de QWIC rijders over, want daar heb ik geen ervaring mee.
VFlicka schreef: 08 mar 2020, 01:39 Zijn er verschillen in onderhoudskosten? Hoelang gaan de fietsen mee?
Lastig te vergelijken, aangezien dit van enorm veel factoren afhankelijk is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik rijd 15 km enkele reis en heb toch vorig jaar een ST3 gekocht. De maximale snelheid van de SP was niet het belangrijkste argument, ik wilde wel sneller dan 25 km/uur en goede wegligging. Met de dames e-bike van mijn vrouw reed ik met een rubberen frame. De beleving van de SP en naast ww- verkeer de SP als alternatief voor de auto te gebruiken voor alles tot 40 km enkele reis woog zwaarder.
Op de heenweg naar het werk rijd ik ± 35 km/uur. Dan breekt het zweet niet aan alle kanten uit en is het zonder fietskleding prima te doen.
Bijkomend en geheel onverwacht heb ik hele aardige mensen leren kennen op dit forum door aan enkele evenementen deel te nemen.
Ik maakte een testrit van een week op een ST2. Toen ik daarna op iets anders stapte voelde ik heel snel of dat fijner of minder was dan waarop ik een week reed. Na een paar 100 meter koos ik voor de ST3.
Succes met je afweging.
Ik rijd ongeveer 50% weg op 30 km ww-verkeer met de blauwe 983 Wh accu. Ik laad tussen 25-80% Als ik zuiniger aan doe en snelheid minder lukt 95 km ook tussen 100->5%.
Onderhoudskosten op 9000 km op hoofdzakelijk asfalt en schone wegen: 1 ketting erbij gekocht € 40, 2 kettingen vervangen bij 8000 km € 85, 1 flesje kettingolie € 5 , elke week na 150 km smeren, elke 1000 km ketting wisselen. tandwielenslijtage nauwelijks waarneembaar en niet vervangen bij 8000 km. Remmen bijna altijd op de recup, remblokken nog 90% goed. 1 onderhoudsbeurt bij 9000 km € 49,00. Tezamen € 179

Je kunt de onderhoudskosten nog laten toenemen door winterbanden te monteren € 85. Ik doe alles zelf, onderhoud was na 1 jaar, enkel om in te dekken bij een garantiegeval dat mij slecht onderhoud verweten kan worden.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
VFlicka
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:40

Bedankt voor de reacties. Ik ga dit weekend een andere dealer bezoeken en daar eens horen.
Dan kan ik ook eens horen wat de mogelijkheden zijn ivm een verende zadelpen op de ST1.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

VFlicka schreef: 08 mar 2020, 01:39 Beste lezers,

RD11 (testrit vandaag):
  • Haalt de 45 ook (op GPS) hoewel ik er iets harder voor moest werken, het versnellen ging net iets minder krachtig
Zo vreemd dat de ST1 krachtiger aanvoelde/was dan de Qwic. Op papier zou de Qwic krachtiger moeten zijn met zijn 50nm koppel ivm ST1 35nm. Dit zou tijdens versnellen zelfs nog merkbaarder moeten zijn dat de Qwic een pak sneller uit de startblokken schiet.

Ook vreemd dat je 45 haalt op GPS. Ik heb gisteren met google maps gereden en 46 km.u op mijn omni (ST3, die een pak krachtiger is dan ST1) is 40km/u op GPS... 48km.u op de omni (maximum haalbaar ongeveer op st3) is ongeveer 43km.u... Heel knap als je 45 op gps haalt op Qwic, dan kan je mij op mijn dubbel zo dure ST3 inhalen....
ST3 black 983wh
NBR
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2019, 12:20

Ik heb ook diverse speed pedelecs testgereden en heb volgende ervaring.

Ik wil met een minimale inspanning zo snel mogelijk gaan, het is tenslotte woon werk verkeer, als ik me in het zweet wil rijden pak ik wel de MTB of koersfiets. De Stromer (wel al enkele jaren geleden, ik geloof de ST2) ging als een speer richting 32km/h, terwijl ik op de RD11 (mss iets trager, maar nog altijd uitermate krachtig) richting 39km/h ging (beide GPS gemeten). Wilde ik harder gaan, moest ik zelf 'harder' meetrappen. De fietsen kunnen (via een app) ook getweaked worden (bv. sneller optrekken (meer amps), maar dan ook kleinere actieradius), dus afhankelijk van de instelling van de desbetreffende testfiets kan je het gevoel hebben dat de motor krachtiger is, terwijl dat dus niet noodzakelijk zo is.

Grootste verschil is de fietshouding en comfort, waarbij voor mij de Qwic duidelijk de voorkeur krijgt, aangezien ik voor comfort kies. Bovendien is hij merkelijk goedkoper en qua onderdelen veel beter dan de ST1. Speed pedelecs zijn in het algemeen serieus overpriced, met de Stromers en Klevers van deze wereld op kop.
Plaats reactie