Stromer ST1 of QWIC RD11

+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Ik zou t wel weten... vette bike die st1. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de st3, enkel en alleen omdat het er met mijn lengte lullig uitzag.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

NBR schreef: 10 mar 2020, 22:16 Speed pedelecs zijn in het algemeen serieus overpriced,
En dat baseer jij op?

Ik ben het helemaal met je eens dat de prijzen hoog liggen, maar als ze overpriced waren dan zouden de fabrikanten grof geld verdienen... Dat is niet zo.

En groot deel van die hoge prijs komt door kosten voor type goedkeuring, in combinatie met lage aantallen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
NBR
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2019, 12:20

En dat fabrikanten geen grof geld verdienen baseer jij op?

Speed pedelecs (ebikes in het algemeen) zijn een typische voorbeeld van value based pricing (niet van cost based pricing).

De ST3, de fiets van 8.000EUR met SLX shifters..., kost bijna dubbel zo veel als de Qwic RD11, terwijl ze toch behoorlijk vergelijkbaar zijn. Dat verschil is gewoon de merknaam en 'uitstraling' hoor. Als eindconsument koop je een 48V 1000W motor, controller en 840Wh batterij voor 700EUR.... En voor een goede 1.000EUR koop je als eindconsument een fiets met veel betere componenten, beide incl. BTW. Ik neem gemakshalve aan dat bij grote aantallen deze prijs nog veel lager ligt. Er zijn natuurlijk extra kosten zoals een apart speed pedelec frame, design, app ontwikkeling, type goedkeuring... maar dat staat totaal niet in verhouding met de vraagprijs.

Als de 'beperkte aantallen' een reden zou zijn voor die hoge prijs, stel ik me de vraag waarom de prijs van speed pedelecs altijd maar stijgt, terwijl er steeds meer verkocht worden?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik denk dat ze bij Stromer houden van zo groot mogelijke diepzwarte cijfers.

Als ze het nu nog voor elkaar krijgen dat de motoren, TMM sensor en controler langer meegaan, dan zal hun jaarwinst nog veel hoger zijn.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NBR schreef: 11 mar 2020, 20:02ST3 ... Qwic RD11, terwijl ze toch behoorlijk vergelijkbaar zijn. Dat verschil is gewoon de merknaam
Verhip. Ze hebben inderdaad allebei twee wielen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
NBR
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 dec 2019, 12:20

Wat zijn volgens U dan de grote verschillen? Het enige echte voordeel van de ST3 is volgens mij de 48V batterij waardoor een marginaal hogere topsnelheid mogelijk is. Het voordeel van de Qwic dat deze comfortabeler is en makkelijker hogere snelheden haalt. Qua (bouw)kwaliteit zie ik weinig verschil.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NBR schreef: 11 mar 2020, 20:02 En dat fabrikanten geen grof geld verdienen baseer jij op?
Jij hebt geen inzage in de marges van fabrikanten, en FreddyH evenmin. Deze stellingen kun je daarmee tegen elkaar wegstrepen.

Beweringen hierover zijn dus van geen enkele toegevoegde waarde voor dit forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Stromeur schreef: 11 mar 2020, 20:49 Verhip. Ze hebben inderdaad allebei twee wielen.
:D

De overeenkomst gaat voor mij in ieder geval niet heel veel verder. Anders had hier wel een RD11 gestaan. Niets ten nadele van de RD11 overigens.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
driver
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2019, 14:22

Ik heb sinds januari de gele st1 LE met de blauwe batterij en nu een 2.000Km Woonwerkverkeer is 22 enkel en doe er minder dan 35min over. Ik kom niet bezweet aan op het werk (80kg, 184cm, en jaren niet gefietst) Ik rij door weer en wind en nog geen problemen gehad.
voordelen:
hij rijdt als een speer
ik kan heen en weer met +/-20% a 30% over
nadeel: verlichting is te beperkt (maar ik heb goede verlichte wegen, dus geen probleem)
spatbord te klein: de twee verlengstukken gestoken van Jeroen Van Zijp Techniek) probleem grotendeels opgelost.
Ik hoop 2 jaar te rijden zonder te laden op het werk en daarna nog 2 jaar met laden op het werk. Daarna zal de batterij wel versleten zijn.
Je moet er wel rekening mee houden dat je je fiets meer gaat gebruiken dan je zelf verwacht had en dat daarom de investering van een paar honderd euro extra voor een grotere batterij voordelig kan zijn.

QWIC heeft iemand op mijn werk ook. Voorlopig nog niets negatief over gehoord, maar er zelf nog niet mee gereden.
Naar mijn aanvoelen is de betrouwbaarheid van de nieuwe ST1 beter dan vorige modellen.

maar uitgebreid testen is de boodschap.
VFlicka
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:40

Nog even vermelden dat ik uiteindelijk voor de QWIC ben gegaan.
De fm heeft de ondersteuning op het maximum gezet en toen ik daar nog eens een rondje mee deed voelde het veel beter.

De kleur die ik wilde was niet in stock en de fm wist niet hoelang de levertijd ging zijn door de huidige crisis, de leasinmaatschappij heeft ook al een mailtje gestuurd dat DIV met zekere vertraging werkt dus het zal nog wel even duren voor ik de fiets in mijn bezit heb... Maar ik moet toch voor onbepaalde tijd van thuis uit werken dus het is niet dringend.
Plaats reactie