rd10 speed ondersteuning valt in schokjes weg

janno
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:12

Hallo,

Ik heb een rd 10 speed en merk dat de ondersteuning regelmatig wegvalt ofwel dat de fiets onverwachts remt. dit is meer maal per minuut en echt fracties van seconden. Heel vervelend om mee te rijden. Het zijn echt schokjes als je rijd. Ik heb de rem nagekeken en daar zie ik niks aan? Kent er iemand hier het probleem?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Haal de beide remsensorkabeltjes eens los en controleer of het probleem dan weg is?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
janno
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:12

hoe bedoel je de remsensor? welke kabeltjes zijn dat? de remmen zijn magura
mt5e
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij je remhendel zie je twee kabels, een dikke (dat is je remkabel) en een dunne aan de voorkant van je hendel, dat is de remsensorkabel. Ik weet niet hoe Qwic dit ontworpen heeft, maar volg deze kabel in de hoop dat je een connectortje tegenkomt voordat de kabels je frame in gaan, en haal die connector voor beide remmen los.

De remmen blijven mechanisch gewoon werken, maar remmen op de motor en evt. remlicht werken nu niet meer. Je kunt er zo eenvoudig achter komen of er een probleem met één van de remsensoren is waardoor jouw bike steeds afremt.

Als je geen connectortje aan de kabel vindt, dan kun je de sensorkabel misschien ook aan de voorzijde van je remhendel los halen. Er zit een inbusje. Maar ik heb dat bij de mijne (ook Mt5-E) nog nooit gedaan, dus ik weet niet hoe dat precies gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
janno
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2018, 22:12

Helaas heeft het losmaken van de rem onderbreking niet geholpen. Ik heb ook de achterrem eens losgehaald en vastgetaped om te kijken of het in de rem zit maar dit is ook niet. vervelend probleem :-(
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 351
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ik herken het probleem niet. Dit lijkt me een gevalletje voor de fietsenmaker?
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
RuudvD
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2020, 08:14
Locatie: Mill
Merk SP: Sparta E-speed, R&M Supercharg
Km-stand: 38250

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Sparta E-speed. Bleek vocht/water in de stekker te zijn van de accu naar de achterwielmotor. Ik weet niet waar die precies zit bij een Qwic maar kijk eens of die in de buurt zit van de motor. Bij mij zat deze stekker(verbinding) met een tyrap vast aan de achterbrug zeg maar. Motor heeft normaal maar een korte kabel tot deze stekker zodat vrij eenvoudig het achterwiel er uit gehaald kan worden.
Nu seal ik deze al jaren met vulcaniserende tape, werkt prima, geen problemen meer gehad.
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Ik herken dit probleem van bij mijn RD10S. probleem zat hem hier niet in de rem, maar in de batterij. Begon hier ook met schokjes, dan weer een tijdje weg . Soms viel de ondersteuning uit, dan moest ik deze terug omhoog zetten met de display. Om de duur viel ook de display soms uit, power terug opzetten dan kon je weer doorrijden, soms tot meer keren op rit. Uiteindelijk de fiets dood. Probleem zat hem telkens in de batterij connectors op een zekering van BMS worden warm en smelten uiteindelijk totdat er een stroomonderbreking ontstaat. probleem is gekend bij qwic. Iets om te informeren bij de fietsenmaker ! Alhoewel in eerste instantie vond men bij mij het probleem niet ( ik heb wel een van de eerste geleverde rd10's, toen was het voor de FM en qwic allemaal nieuw, nog weinig probleem ervaring) Van de eerste symtomen tot uitval batterij was in het langste geval van de 3 keer 2 maanden.
Ik zit ondertussen aan de 4de batterij, in de laatste is een kleine aanpassing gedaan waardoor het hopelijk niet meer voorkomt. De eerste batterijen hadden dit probleem, nu is de zekering met connectors vervangen door een in hars gegoten zekering zonder connectors. Als je een fiets van voor 2019 heb is de kans groot dat de batterij het ooit gaat begeven.
Wat ik ook heb ervaren is dat als de ondersteuning bij de RD10 wegvalt en je een redelijke snelheid hebt (+40km/h) de motor vrij krachtig afremt, ik denk dat met uitgeschakelde elektronica de elektronica zich als motorrem gaat gedragen, er gaat een kortsluitstoom vloeien door de elektronica tussen de wikkelingen vanuit de als generator werkende motor.
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

janno schreef: 06 dec 2020, 20:08 Hallo,

Ik heb een rd 10 speed en merk dat de ondersteuning regelmatig wegvalt ofwel dat de fiets onverwachts remt.
Hoi,
Hoe is het verder afgelopen? Is de oorzaak van het probleem al gevonden?
Anthony69
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2018, 13:25

hey,
ik heb onlangs hetzelfde voor, is er al een oplossing voor uw fiets gevonden?
mijn fiets is van Februari 2019. garantie?
Plaats reactie