Hi allemaal,
Ik sta op het punt een RD11 speed te kopen. Nu heb ik nog wat twijfels.
Ik ben een fanatieke fietser, kan ik dan makkelijk 45per uur rijden?
En hoeveel km ga ik dan kunnen rijden als ik echt 45km per uur wil rijden?
Het is 38km enkele reis en tijdens het werk kan ik de accu laden.
Ik ben heel er benieuwd naar jullie ervaringen met de Qwic RD11 speed!
Gr Niels
Ervaring RD11 Speed
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
38 km is nu goed te doen, maar houd er rekening mee dat je de winter over anderhalf jaar waarschijnlijk al range anxiety kunt krijgen... Idem als je een keer echt forse wind tegen hebt.
735 Wh is naar mijn mening krap voor die afstand.
735 Wh is naar mijn mening krap voor die afstand.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- JeroenH
- Veteraan
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
- Locatie: Antwerpse Kempen
- Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
- Km-stand: 24k.18k
Ik heb die afstanden 2 jaar met een RD10 gedaan en zoals Freddy aangeeft, is dat in ideale omstandigheden prima te doen. Maar eens dat het heel koud wordt of met veel wind tegen, zal je moeten terugschakelen in ondersteuning.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Breda25 schreef: ↑14 sep 2021, 20:55 Hi allemaal,
Ik sta op het punt een RD11 speed te kopen. Nu heb ik nog wat twijfels.
Ik ben een fanatieke fietser, kan ik dan makkelijk 45per uur rijden?
En hoeveel km ga ik dan kunnen rijden als ik echt 45km per uur wil rijden?
Het is 38km enkele reis en tijdens het werk kan ik de accu laden.
Ik ben heel er benieuwd naar jullie ervaringen met de Qwic RD11 speed!
Gr Niels
Ik zou hem een week huren/testen, dan weet je wat je er aan hebt.
Super bedankt voor de reacties! Mijn plan is wel om enkel in de zomer te fiets te pakken, in de winter zal ik toch met de auto gaan.
Is 45km per uur überhaupt haalbaar qua snelheid op de Rd11? Of is bij 40 de kracht er wel n beetje uit ?
Er is voor een realistisch antwoord op jouw vraag maar 1 antwoord. Ga een goede proefrit maken met de fiets zeker als je op het punt staat van …
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik heb alleen ervaring met de RD10. Daarmee was het prima te doen om dik 40 (GPS) aan te houden maar echt 45 km/h is alleen goed te doen met lichte wind mee.
Daarmee is het geen ST3 of Klever, maar het zit dichter daarbij dan bij een Bosch middenmotor.
Daarmee is het geen ST3 of Klever, maar het zit dichter daarbij dan bij een Bosch middenmotor.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
- Locatie: Noord Limburg
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 4000
Bij het selecteren van een voor mij meest geschikte speedpedelec ook de QWIC getest.
Proefrit gemaakt op een RD11 om wat ervaring op te doen. De MA11 met riem was niet beschikbaar.
Deze fiets rijdt prima en je gaat vlot naar 45 km per uur zowel met wind mee als wind tegen.
Stand 3 is prima en met stand 4 gaat het sneller.
Wat betreft de capaciteit van de QWIC, ik schat in op basis van een vergelijk met andere accu’s dat
735 Wh juist genoeg is om 38 km af te leggen met een kruissnelheid van 45 km/uur.
Volgens mijn berekening is de maximale afstand 45 km (zie post in goedkoopste speedpedelec).
Er blijft niet veel rest capaciteit over om veroudering tegen te gaan en verlies vanwege lage temperaturen.
Uiteindelijk heb ik toch voor een ST2 gekozen. Die vond ik alles bij elkaar prettiger rijden, hogere capaciteit accu en beter display. Bedenk dat je in jouw geval met 38 km woon werk verkeer waarschijnlijk elke dag ruim 140 minuten op de fiets zit. Je kunt niet continu 45 km/uur rijden o.a. Stoplichten op rood, stadsverkeer, zwermen scholieren die niet opzij gaan enzovoorts.
Helaas is er ook een verschil in aanschafprijs. Dat kun je spreiden over 3 jaar en dan gaat het om 2€ per dag
Proefrit gemaakt op een RD11 om wat ervaring op te doen. De MA11 met riem was niet beschikbaar.
Deze fiets rijdt prima en je gaat vlot naar 45 km per uur zowel met wind mee als wind tegen.
Stand 3 is prima en met stand 4 gaat het sneller.
Wat betreft de capaciteit van de QWIC, ik schat in op basis van een vergelijk met andere accu’s dat
735 Wh juist genoeg is om 38 km af te leggen met een kruissnelheid van 45 km/uur.
Volgens mijn berekening is de maximale afstand 45 km (zie post in goedkoopste speedpedelec).
Er blijft niet veel rest capaciteit over om veroudering tegen te gaan en verlies vanwege lage temperaturen.
Uiteindelijk heb ik toch voor een ST2 gekozen. Die vond ik alles bij elkaar prettiger rijden, hogere capaciteit accu en beter display. Bedenk dat je in jouw geval met 38 km woon werk verkeer waarschijnlijk elke dag ruim 140 minuten op de fiets zit. Je kunt niet continu 45 km/uur rijden o.a. Stoplichten op rood, stadsverkeer, zwermen scholieren die niet opzij gaan enzovoorts.
Helaas is er ook een verschil in aanschafprijs. Dat kun je spreiden over 3 jaar en dan gaat het om 2€ per dag
-
- Expert
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
- Locatie: Noord Limburg
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 4000
Aanvulling op vorige post:
Mijn woon-werk afstand is 31 km. Bij een kruissnelheid van 43-45 km/uur kom ik op een gemiddelde snelheid van 37 km/uur. Dat laatste komt goed overeen met een reistijd deur tot deur van 50 minuten.
Vertaald naar 38 km zit je 122 minuten op de fiets.
Soms zakt mijn gemiddelde naar 33 km/uur dan haal je makkelijk 140 minuten
Accucapaciteit:
Mijn ST2 verbruikt in bovenstaande rit tussen 492-590 Wh ofwel een verschil tussen 50-40% rest capaciteit.
Omgerekend naar 38 km komt dat neer op een verbruik van 603-723 Wh.
Aangenomen dat de energie conversie van ST2 gelijk is aan QWIC (motor en accu zijn van dezelfde producent) dan moet het lukken met een RD11
De goede lezer snapt meteen dat mijn ST2 accu op kantoor moet worden bijgeladen. In mijn geval komt die net een paar Wh tekort. 62 km op een lading is net teveel
Mijn woon-werk afstand is 31 km. Bij een kruissnelheid van 43-45 km/uur kom ik op een gemiddelde snelheid van 37 km/uur. Dat laatste komt goed overeen met een reistijd deur tot deur van 50 minuten.
Vertaald naar 38 km zit je 122 minuten op de fiets.
Soms zakt mijn gemiddelde naar 33 km/uur dan haal je makkelijk 140 minuten
Accucapaciteit:
Mijn ST2 verbruikt in bovenstaande rit tussen 492-590 Wh ofwel een verschil tussen 50-40% rest capaciteit.
Omgerekend naar 38 km komt dat neer op een verbruik van 603-723 Wh.
Aangenomen dat de energie conversie van ST2 gelijk is aan QWIC (motor en accu zijn van dezelfde producent) dan moet het lukken met een RD11
De goede lezer snapt meteen dat mijn ST2 accu op kantoor moet worden bijgeladen. In mijn geval komt die net een paar Wh tekort. 62 km op een lading is net teveel
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 15 jun 2021, 22:08
- Locatie: Mol
- Merk SP: Qwic RD11 SPEED
Ik fiets een veel kortere afstand met mijn RD11 Speed, maar je hebt in principe 9 ondersteuningstanden.
Via de app kan je 3 profielen kiezen, die de ondersteuning bepalen, ik rijd steeds in de middelste waarbij (evenwichtig tussen ondersteuning en batterijduur) Trekking is de naam.
In elk profiel heb je nogmaals 4 standen (maar ik reken stand 0 niet mee).
In het middenste profiel "trekking" in ondersteuningsstand 3, haal ik vlot 40 op stand 3 tenzij wind tegen, dan trap ik goed bij of zet ik hem in stand 4.
In het hoogste ondersteuningsprofiel (de naam even kwijt) en stand 4 vond ik het niet prettig rijden, dan is het enkel de trappers rondduwen zonder weerstand en de fiets duwt je als het ware vooruit.
Kortom, naar kracht toe ontbreekt de RD11 in mijn ogen niets, ...
wel even balanceren naar de afstand die je wilt afleggen.
Met mijn instellingen : profiel trekking en stand 3 als meestgebruikte, moet ik bijladen na 3 woon-werk verplaatsingen 36 km, 48 km haalt hij dus niet. 1 x stilgevallen, maar zelfs dan trapt hij nog aangenaam vind ik.
Ter info; ik gebruik de fiets pas sinds juni 2021, dus ook net de zomermaanden.