Ervaring RD11 Speed

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Kleine tip: laad toch maar na elke woon-werk verplaatsing (of tenminste elke avond thuis oid) op, dat vind je batterij een stuk leuker dan bijna helemaal leeg rijden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Geyzes
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2021, 22:08
Locatie: Mol
Merk SP: Qwic RD11 SPEED

Even de tijd gevonden om een screenshot te maken van de verschillende opties in de app:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
EricPts
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2021, 12:27
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Pinion
Km-stand: 0

In mijn zoektocht naar een SP ( zie ook mijn intro in de "stel je even voor" draadje) ben ik vandaag eens gaan testrijden met de Qwic RD11 speed.
Wat me het bij het rijden direct opviel was dat er eigenlijk weinig verschil is in snelheid of je veel kracht zet bij het trappen of niet. In stand 4 geraakte ik met weinig inspanning te leveren gemakkelijk aan 40/42 km/u. Als ik dan een extra inspanning leverde om snelle te kunnen gaan voelde ik echt wel dat ik meer inspanning leverde en dat ik relatief ook meer weerstand ondervond , maar dat de fiets uiteindelijk maar 2 à 3 km /u sneller ging. Ik ben echt niet aan de 45Km/u geraakt.
Het zelfde ondervond ik ook aan de lager ondersteuningsstanden, bvb in stand rij je (juist weet ik het niet meer) bv 25km/u maar als je harder trapt voel je wel een serieuze weerstand , maar daarom ga je nog niet veel sneller.

Op zich heb ik niet zo veel probleem mee met het feit dat je met moeite boven de 42 km/u gaat. Het is niet die paar kilometer topsnelheid meer die je traject met minuten gaat inkorten. Het is echter vooral de batterij die me zorgen baart.
35 km enkel naar Gent of 37 km naar Antwerpen wil ik wel aan de maximale ondersteuning kunnen halen. BTW tussen stand 4 en 3 is er niet zo een groot verschil (max 5km/u).
Het wordt nog een moeilijke keuze.
Misschien is een tweedehands ook wel een optie. Ik heb er al een paar gezien van 2 jaar oud die tss de 2k en 2,5 k gaan.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1589
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ondersteuning wordt geregeld door spanning of koppel (of beide) te controleren. In jou geval is dat spanning. Eenmaal een motor op zijn max rpm is, en dat is afh van de spanning en dus ondersteuningsstand, gaat het vermogen naar beneden als het toerental stijgt. Jij levert meer power en de motor minder, resultaat = weinig meer snelheid maar wel flink minder verbruik.
Als koppel wordt gecontroleerd bepaald de ondersteuningsstand niet de snelheid maar enkel de kracht die de motor levert. Je snelheid is dan afh van de omstandigheden (wind, helling,…) en je eigen input.
En als beide in te stellen zijn is het een mix in kracht en snelheid begrenzen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zat de batterij vol bij jouw test? Mijn ervaring met 36V achterwiel motoren is dat ze met volle accu, vlakke weg en weinig wind prima aan de 45 km/h komen.
Zodra de omstandigheden tegen zitten (accu minder vol dus lagere spanning, meer wind tegen of een helling omhoog) dan lukt het niet meer om 45 km/h te fietsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Henryy
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2021, 06:41

Na bijna 2 jaar de RD11 te gebruiken kan ik je het een en ander wel vertellen.
Mijn enkel trip is 15km waarbij mijn accu 5-10% zakt na 8 uur als ik weer terug fiets.
Thuis houd ik gemiddeld 25% a 10% capaciteit over, alhoewel ik wel eens met 0% ben thuisgekomen bij lekker storm weer wk 4 a 5

45km/h bij weer en wind kan je vergeten.

* 45km/h is de hele rit alleen haalbaar met windkracht 3 of meer wind mee.
* Met 100% ondersteuning op stand 4 kan je 25-35km fietsen op één lading (735wh accu, en 8 uur pauze) De afstand is zeer weer afhankelijk.
* Bij 100% lading is de snelheid ~43km/h en als de batterij onder de ~30% komt is dit 35 a 37km/h (windkracht 0-2)

Ik heb het idee dat geen enkele speed pedelec op 45km/h kan blijven fietsen bij weer en wind.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ligt aan wat je bedoeld met "weer en wind", met windkracht 10 tegen geldt jouw uitspraak inderdaad.

Het is allemaal nogal afhankelijk van motor opbouw (aantal wikkels) en accu spanning. In de praktijk geldt: 36V systemen als de RD11 hebben weinig vermogen op topsnelheid, dus die zakken relatief veel terug bij wind tegen of accu verder leeg. Een 44V system heeft meer marge, een 48V system nog meer.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
EricPts
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2021, 12:27
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Pinion
Km-stand: 0

Uit de ervaringen van hierboven leer ik dat een afstand (enkel) van 35 km moeilijk haalbaar is temeer als de laatste 30% dan nog maar aan 35 à 37 km/h per uur kan worden afgelegd.
Of ik moet vertrekken met de ingesteldheid dat met (max) ondersteuning 3 en een top van 35 à 37 km/h dat het dan wel haalbaar is en dat je afhankelijk van de laatste kilometers je misschien nog naar ondersteuning 4 kunt gaan als er daarvoor nog voldoende overblijft in de batterij.
Misschien is de Klever B (met 1200 WH) voor +/-5K (demo fiets) dan toch een betere optie voor mij (en mijn vrouw). Of misschien nog wachten op de Klever Muse (45Km/h)
mrstrom

EricPts schreef: 11 okt 2021, 22:35 Uit de ervaringen van hierboven leer ik dat een afstand (enkel) van 35 km moeilijk haalbaar is temeer als de laatste 30% dan nog maar aan 35 à 37 km/h per uur kan worden afgelegd.
Of ik moet vertrekken met de ingesteldheid dat met (max) ondersteuning 3 en een top van 35 à 37 km/h dat het dan wel haalbaar is en dat je afhankelijk van de laatste kilometers je misschien nog naar ondersteuning 4 kunt gaan als er daarvoor nog voldoende overblijft in de batterij.
Misschien is de Klever B (met 1200 WH) voor +/-5K (demo fiets) dan toch een betere optie voor mij (en mijn vrouw). Of misschien nog wachten op de Klever Muse (45Km/h)
Of opladen op je werk.
35km enkel is met een 1000Wh accu ook lastig.
En je wilt toch volgas rijden, daar heb je deze fiets voor he.

Dus opladen op werk of de 1200Wh, maar dan zal je ook soms nog krap zitten. Ik trap mijn 980Wh, met slecht weer, wind tegen en veel stoplichten, leeg in ca. 45km. 1200/980x45=55km. Dan zit ook alles tegen zeg maar. maar met grote accu 1200/980x60=72km, is het ook krap normaal, dan rijd je hem elke dag leeg dat is niet aan te raden.

Dus laden op je werk is bijna wel een must.
Henryy
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2021, 06:41

FreddyH schreef: 10 okt 2021, 16:31 Ligt aan wat je bedoeld met "weer en wind", met windkracht 10 tegen geldt jouw uitspraak inderdaad.

Het is allemaal nogal afhankelijk van motor opbouw (aantal wikkels) en accu spanning. In de praktijk geldt: 36V systemen als de RD11 hebben weinig vermogen op topsnelheid, dus die zakken relatief veel terug bij wind tegen of accu verder leeg. Een 44V system heeft meer marge, een 48V system nog meer.
Weer en wind bedoel ik windkracht 5a6 tops, anders is het echt niet te doen.
mrstrom schreef: 12 okt 2021, 08:43
EricPts schreef: 11 okt 2021, 22:35 Uit de ervaringen van hierboven leer ik dat een afstand (enkel) van 35 km moeilijk haalbaar is temeer als de laatste 30% dan nog maar aan 35 à 37 km/h per uur kan worden afgelegd.
Of ik moet vertrekken met de ingesteldheid dat met (max) ondersteuning 3 en een top van 35 à 37 km/h dat het dan wel haalbaar is en dat je afhankelijk van de laatste kilometers je misschien nog naar ondersteuning 4 kunt gaan als er daarvoor nog voldoende overblijft in de batterij.
Misschien is de Klever B (met 1200 WH) voor +/-5K (demo fiets) dan toch een betere optie voor mij (en mijn vrouw). Of misschien nog wachten op de Klever Muse (45Km/h)
Of opladen op je werk.
35km enkel is met een 1000Wh accu ook lastig.
En je wilt toch volgas rijden, daar heb je deze fiets voor he.

Dus opladen op werk of de 1200Wh, maar dan zal je ook soms nog krap zitten. Ik trap mijn 980Wh, met slecht weer, wind tegen en veel stoplichten, leeg in ca. 45km. 1200/980x45=55km. Dan zit ook alles tegen zeg maar. maar met grote accu 1200/980x60=72km, is het ook krap normaal, dan rijd je hem elke dag leeg dat is niet aan te raden.

Dus laden op je werk is bijna wel een must.
Of een extra accu in de fietstas als is dat wel onhandig.

Ga ook niet van uit dat je de geadverteerd Wh uit de accu krijgt. Om meer cyclus uit de accu te halen wordt de accu nooit volledig ontladen en geladen door de fiets. Ga er maar van uit dat dit ~20% - 95% daadwerkelijk is ondanks dat het display 0-100% aangeeft.

Laatst een test gedaan. Accu helemaal leeg gereden naar 0% (33.5v) en daarna aan de lader met een capaciteit meter er tussen. Ik kom uit op 17.2Ah (41.5v) ipv 20.4Ah wat op de accu staat. Dit is 15.5% minder. De accu degradeert niet zo snel na ~100 laad cyclus. Ook was het niet zo koud buiten.
Plaats reactie