1.600Wh Klever accu in ontwikkeling?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Waar het met accu's van dit formaat inderdaad om gaat is dat we eindelijk richting een actieradius gaan die we minimaal willen wanneer je continu volle bak rijdt. Met een kilometer of 60 a 65 houdt dat wel op. Als je dat met volle ondersteuning en op topsnelheid haalt op één accu, dan is dat het begin van het einde van actieradiusstress.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De nieuwe Stromer 1.440Wh accu weegt naar verluidt een kilo of 7:
viewtopic.php?p=103165#p103165
De Klever 1.200Wh accu heb ik hier eens op de weegschaal gehad en die doet al 7,4 kilo:
viewtopic.php?p=92192#p92192
Nog even en we hebben speed pedelecs van 40kg per stuk. Dat is mij eigenlijk te gortig. Mijn Alpha gaat al naar de 35 kilo, het wordt onhandzaam.
viewtopic.php?p=103165#p103165
De Klever 1.200Wh accu heb ik hier eens op de weegschaal gehad en die doet al 7,4 kilo:
viewtopic.php?p=92192#p92192
Nog even en we hebben speed pedelecs van 40kg per stuk. Dat is mij eigenlijk te gortig. Mijn Alpha gaat al naar de 35 kilo, het wordt onhandzaam.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Dat gaat in de toekomst, met betere/nieuwere technologieën, natuurlijk beter worden. Tot die tijd heb je de keuze tussen grote accu of een paar kg minder gewicht.
Maar zoals Stromeur al schrijft: met dit soort accu's ben je klaar met accustress en heb je eindelijk een accu die wat minder snel slijt (omdat hij niet constant leeg gereden wordt).
Ook wordt het met dit soort accu's interessanter om maar tot 80% te laden. Omdat je toch ruimschoots genoeg prik hebt. Daarmee slijt de accu nog minder snel
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
- Locatie: Geel/Antwerp
- Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
- Km-stand: 10500
Ik stel me die vraag wel vaker.
Moet die batterij dagelijks tot 100% geladen worden of kan ik hem gerust op 80 a 90% uittrekken omdat dat voldoende is om naar mijn werk en terug thuis te geraken ?
Moet die batterij dagelijks tot 100% geladen worden of kan ik hem gerust op 80 a 90% uittrekken omdat dat voldoende is om naar mijn werk en terug thuis te geraken ?
-
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
- Locatie: Geel/Antwerp
- Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
- Km-stand: 10500
Is met een simpele timer al op te lossen. In principe mag je een batterij na een lange rit niet opladen. Wanneer ik mijn batterij inplug begint deze pas twee uur later met opladen, ik zou de timer dan bv 4u later kunnen laten afspringen waardoor de batterij maar 90% is geladen. Werkt natuurlijk enkel wanneer je dagelijks dezelfde afstand bv woon werk aflegt.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
En je dagelijks hetzelfde weer hebt. Gisterenochtend bijvoorbeeld had ik volle bak wind tegen en 's avonds had ik die wind bijna vol mee. Het verschil in verbruik is behoorlijk groot...
Daarnaast werkt mijn fiets op 36 V, bij iets van 70-80% rest capaciteit merk ik al dat de ondersteuning minder wordt...
Maar ieder mag dat voor zichzelf bepalen, ik ga er niet aan beginnen.
Daarnaast werkt mijn fiets op 36 V, bij iets van 70-80% rest capaciteit merk ik al dat de ondersteuning minder wordt...
Maar ieder mag dat voor zichzelf bepalen, ik ga er niet aan beginnen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Dus Klever 1200 Wh = Stromer 983 WhFreddyH schreef: ↑30 okt 2021, 20:42 Cool! Als dat waar is dan nemen ze echt wat afstand van de competitie. Die 1200 Wh geeft in de praktijk weinig tot geen extra range tov een Stromer met 983 Wh accu. 1700 Wh is een serieuze hoeveelheid prik
Hopelijk dat dit nog backwards compatible blijft met de huidige fietsen... Maar dat zullen we op termijn gaan zien.
Dus Klever 1700 Wh <= Stromer 1440 Wh
Vermoed dat actieradius met beide accu's wederom ongeveer hetzelfde zal zijn....
Zou mooi zijn als je er bij Klever geen dure fiets omheen hoeft te kopen
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
In de default configuratie qua praktisch bereik wel, maar dat kan je downtunen. Daarmee wordt het gedrag (accelleratie en top) meer vergelijkbaar met wat Stromer doet en daarmee wordt het bereik ook meer wat Stromer doet.MarcelH schreef: ↑02 nov 2021, 08:05Dus Klever 1200 Wh = Stromer 983 WhFreddyH schreef: ↑30 okt 2021, 20:42 Cool! Als dat waar is dan nemen ze echt wat afstand van de competitie. Die 1200 Wh geeft in de praktijk weinig tot geen extra range tov een Stromer met 983 Wh accu. 1700 Wh is een serieuze hoeveelheid prik
Hopelijk dat dit nog backwards compatible blijft met de huidige fietsen... Maar dat zullen we op termijn gaan zien.
Dus Klever 1700 Wh <= Stromer 1440 Wh
Ofwel: met Klever heb je meer keuze. Je kunt die grotere accu gebruiken om dezelfde afstanden te rijden als met een Stromer, maar dan met lekker* brute acceleratie en zo, of je kunt ervoor kiezen om de fiets wat rustiger te laten reageren en zo flink verder te komen.
*) is natuurlijk persoonlijk of je dat lekker vindt of niet
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]