1.600Wh Klever accu in ontwikkeling?

Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Karine schreef: 01 nov 2021, 23:50 In principe mag je een batterij na een lange rit niet opladen.
Is daar ergens meer info over te vinden? De technische uitleg hier achter? Op het werk en thuis gaat de batterij meestal direct aan de lader, ben niet goed bezig dan?
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Johan.vd schreef: 03 nov 2021, 20:23
Karine schreef: 01 nov 2021, 23:50 In principe mag je een batterij na een lange rit niet opladen.
Is daar ergens meer info over te vinden? De technische uitleg hier achter? Op het werk en thuis gaat de batterij meestal direct aan de lader, ben niet goed bezig dan?
Mwah. De technische uitleg: een accu wordt warm door gebruik, hij wordt ook warm door opladen. Als je accu flink heet is na gebruik (bijvoorbeeld: na een stevige rit van 40 km terwijl het buiten 35 graden is) dan is het beter om niet direct te gaan laden, laat hem dan even een uurtje afkoelen oid. Die accu kan dan namelijk best 60-80 graden zijn van binnen.
Aan de andere kant: als je nu je fiets 's ochtends met 5 graden uit de garage haalt (waar het wellicht 10 graden is of zo) en je gaat fietsen, dan is je accu waarschijnlijk 30 graden of zo als je op je werk bent. Niks aan het handje.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Blackbird
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 aug 2021, 10:56
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Klever X-Speed Alpha
Km-stand: 3500km

FreddyH schreef: 03 nov 2021, 20:53
Johan.vd schreef: 03 nov 2021, 20:23
Karine schreef: 01 nov 2021, 23:50 In principe mag je een batterij na een lange rit niet opladen.
Is daar ergens meer info over te vinden? De technische uitleg hier achter? Op het werk en thuis gaat de batterij meestal direct aan de lader, ben niet goed bezig dan?
Mwah. De technische uitleg: een accu wordt warm door gebruik, hij wordt ook warm door opladen. Als je accu flink heet is na gebruik (bijvoorbeeld: na een stevige rit van 40 km terwijl het buiten 35 graden is) dan is het beter om niet direct te gaan laden, laat hem dan even een uurtje afkoelen oid. Die accu kan dan namelijk best 60-80 graden zijn van binnen.
Aan de andere kant: als je nu je fiets 's ochtends met 5 graden uit de garage haalt (waar het wellicht 10 graden is of zo) en je gaat fietsen, dan is je accu waarschijnlijk 30 graden of zo als je op je werk bent. Niks aan het handje.
Ik rijd al vier jaar met mijn R&M 48km enkel aan woon/werkverkeer en bij aankomst in de fietsstalling wordt mijn Bosch duopack onmiddelijk ingeplugd en ze zijn nog steeds in opperbeste conditie na +13.000km . Bij regelmatige controle op warmteontwikkeling komen deze batterijen niet boven de 40°C uit na een lange rit. Ik weet niet hoe de warmteontwikkeling zich manifesteert bij een Stromer of Kleveraccu maar ik kan me best inbeelden dat die Kleveraccu's genoeg externe koeling hebben (omdat ze buiten het frame zitten) zodat deze ook niet teveel warmteontwikkeling hebben .
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een Bosch motor trekt ook flink wat minder vermogen uit een accu dan een Stromer of Klever accu. Als je de accu nauwelijks belast dan wordt die inderdaad niet warm :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

JeroenSpock schreef: 03 nov 2021, 11:03
Karine schreef: 01 nov 2021, 23:50Is met een simpele timer al op te lossen. In principe mag je een batterij na een lange rit niet opladen. Wanneer ik mijn batterij inplug begint deze pas twee uur later met opladen, ik zou de timer dan bv 4u later kunnen laten afspringen waardoor de batterij maar 90% is geladen. Werkt natuurlijk enkel wanneer je dagelijks dezelfde afstand bv woon werk aflegt.
Ja dat doe ik ook, alleen dan als countdown timer. Fiets is nu aan het laden, gaat nu 2h38m aan stroom in. Dan is hij klaar bij ongeveer 78%.
Straks naar het werk, 25 km, en daar even kijken hoeveel SOC er nog in zit en dan de timer instellen. 22% per uur, simpele berekening. Komt ook niet op de % nauwkeurig, soms 75 en soms 85.
Maar een extra instelling in het menu op de fiets zou wel echt een toevoeging zijn. Max 70-80-watjemaarwil % en dan kappen met laden. Als Apple en Tesla dat kunnen, kan Stromer dat ook.
Ik geloof alleen dat het verschil in het balanceren van de cellen/celparen zit. Stromer doet dit volgens mij met bleeder resistors, dus bij 100% SOC terwijl een Tesla BMS dat continu doet? (geloof ik)

Ik doe het nu ook al 1.5 jaar, nu 10000km verder en ik geloof dat ik op een accu van 6 jaar oud, 814Wh nu op 90% SOH zit. Maar dat zou hoger kunnen zijn, omdat ik hem de laatste tijd niet zoveel tot 100% heb geladen, ik geloof dat dat op de totaal beschikbare capaciteit wel invloed kan hebben, als ik Teslabjorn (Bjorn Nyland, the EV guy) mag geloven
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

FreddyH schreef: 03 nov 2021, 20:53
Mwah. De technische uitleg: een accu wordt warm door gebruik, hij wordt ook warm door opladen. Als je accu flink heet is na gebruik (bijvoorbeeld: na een stevige rit van 40 km terwijl het buiten 35 graden is) dan is het beter om niet direct te gaan laden, laat hem dan even een uurtje afkoelen oid. Die accu kan dan namelijk best 60-80 graden zijn van binnen.
Aan de andere kant: als je nu je fiets 's ochtends met 5 graden uit de garage haalt (waar het wellicht 10 graden is of zo) en je gaat fietsen, dan is je accu waarschijnlijk 30 graden of zo als je op je werk bent. Niks aan het handje.
Bedankt voor de info Freddy, als het al dan niet direct opladen alleen temperatuur-gerelateerd is het inderdaad alleen bij een X-Speed nodig op echt warme dagen de batterij wat te laten afkoelen.
Gisteren na 32 km voluit was de accu temp 30 graden , lijkt mij een mooie laad temperatuur.
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Is inderdaad prima. Heb je met dik 25 graden een uur flink doorgestampt dan is het beter om de accu even af te laten koelen. In de winter: niet nodig.

Sterker nog: stel je voor dat je op het werk en thuis een stalling hebt waarin de temperatuur gelijk is aan buiten. En stel dat het 's ochtends bij vertrek -10 graden is (je accu dus ook*). Dan kom je na een uur op je werk aan en is je accu lekker opgewarmd naar 10 graden. Het is dan véél beter om gelijk te gaan laden dan eerst wachten tot de accu weer -10 graden is...

*) het is nog beter om je accu in dat geval 's nachts binnen te leggen, zodat je met een accu van 15 graden oid vertrekt. Maar dit was een extreem voorbeeld.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
betawax
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2019, 11:34
Locatie: Oostvlaanderen
Merk SP: Klever X
Km-stand: 5000

Stromeur schreef: 02 nov 2021, 11:44 Verreweg de meeste SP-ers rijden met maximale ondersteuning. Downtunen doen we alleen i.v.m. de actieradius. Als de accucapaciteit het toelaat, rijden we allemaal met volle bak ondersteuning.
Mwah dat vind ik toch een beetje overdreven. Ik ken buiten mezelf 3 andere speed pedeleccers en geen ervan (2 klevers 1 giant en 1 stromer) rijden op volle ondersteuning. Ik rij bijv op oude kleverdisplay stand 2 1 blokje. Soms zelfs op de laagste stand. Ik sport ook nog graag 😉
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Uit de data die Stromer van alle berijders met een OMNI bijhoudt (alle Stromer modellen vanaf 2016) blijkt dat bijna iedereen met maximale ondersteuning rijdt. Als je wil kan ik nog weleens vragen wat het percentage was, maar als ik het me goed herinner meer dan 90%.

Ik ken ook speed pedelec rijders die - om uiteenlopende redenen (actieradius is er eentje; geef ze een grotere accu en alles gaat op max) - niet met maximale ondersteuning rijden. Dat doet niks af aan de statistieken van het merk dat al jaren met kop en schouders marktleider is en ook al vijf jaar lang deze gegevens verzamelt.

Zo ken ik ook speed pedelec rijders die 40 tot 60km enkele reis rijden. Maar de data van Stromer wijzen uit dat de overgrote meerderheid een enkele reis van <20km aflegt. (Gemiddeld 17km als ik het me goed herinner.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 17 nov 2021, 21:30 Maar de data van Stromer wijzen uit dat de overgrote meerderheid een enkele reis van <20km aflegt. (Gemiddeld 17km als ik het me goed herinner.)
Dat zijn al die mannen met baard, pak en aktetasje. Die kunnen omwille van zweet niet verder dan 4 km, en halen het gemiddelde dus flink omlaag :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie