Nieuwe Klever Alpha na wisselen banden rijdt wisselend
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 dec 2021, 19:30
- Merk SP: Klever Alpha
- Km-stand: 1000
Ik heb sinds 1 maand de nieuwe Alpha klever. Eerste twee weken zalige fiets. Ik doe hem binnen voor eerste onderhoud. Ook voor het plaatsen van winterbanden. Daarna rijdt hij geen 48,5 km/uur meer. Soms 30, dan 35, dan 40, soms zelfs maar 27. Ik bel met de fietsenwinkel en zij zeggen te kalibreren. De eerste keer lukte dit perfect. Hij reed terug zalig. Vanaf volgende dag terug hetzelfde probleem. Ik maak afspraak in fietsenwinkel en zij erkennen het probleem niet. Is heel normale volgens hen. Hij heeft achteraan een hogere spanning op iets gezet. Hierdoor rij ik terug wat sneller maar het duwtje dat ik voorheen kreeg is helemaal weg. Ik rij heel wisselend en als er een beetje wind is haal ik maar vooraan in de 30. Fiets geeft geen foutmelding. Wat is er fout gegaan? Ik fiets elke dag 60 km langs het kanaal en dit is echt niet aangenaam. Zeker omdat ze het probleem niet erkennen. De fietsenmaker zei dat hij in het fabriek niet juist afgesteld was en daarom in het begin zo reed. Geloof ik niets van! Hij reed eerst perfect en nu wisselend, kan niet tegen wind en kan niet meer aan die hoge snelheden. Wie kan mij helpen?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nee zeg natuurlijk niet! Wat is dat nou voor gekkigheid: een Alpha die recht vanuit de fabriek heerlijk rijdt is 'verkeerd afgesteld', en een Alpha die slecht presteert nadat de FM het achterwiel eruit heeft gehad, die rijdt zoals het hoort (Ik had ze over de toonbank getrokken, echt waar.)katleenvangenechten schreef: ↑07 dec 2021, 20:30 De fietsenmaker zei dat hij in het fabriek niet juist afgesteld was en daarom in het begin zo reed. Geloof ik niets van!
Ik woon aan zee, het waait hier altijd, zeker kracht 4 a 5 en daarmee kan ik prima boven de 40km/u blijven cruisen met mijn Alpha. Ook de topsnelheid is super: 50km/u op de display als alles mee zit, en soms zelfs 51km/u.
Laat ons even weten of de tip van Golvas helpt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 dec 2021, 19:30
- Merk SP: Klever Alpha
- Km-stand: 1000
Bedankt voor jullie reacties. Reset hielp de eerste keer perfect. 1 rit volledig normaal kunnen fietsen. Dag erna hetzelfde probleem. Nu trouwens ook nog. Nog twee vraagjes: de fiets reed bij mij de eerste twee weken stabiel. Hier bedoel ik mee constant 48,5 km/uur langs het kanaal. Ook met een beetje wind. Nu rijdt hij heel wisselend. Soms wel hoge snelheden maar niet stabiel. Wisselt altijd. Dan 45, 44 43, 46. 42, …. Is dit normaal? De eerste twee weken kreeg ik ook steeds bij het optrekken een duwtje in mijn rug. Wat ik heel comfortabel vond. Heb ik nu ook niet meer. Kan ik Klever zelf contacteren met dit probleem? Of misschien hebben jullie nog een andere oplossing? Ik zit echt met mijn handen in het haar.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Tja, deels vind ik het wel herkenbaar. Een B-Speed doet dat ook. Maar die heeft een minder krachtige motor en daar zit je meer rechtop (plus ik ben nogal groot). Op die fiets zit je meer tegen de grens van max ondersteuning, dan is dit gedrag helaas wat ik bij Klever verwacht.
MAAR, een X-Alpha is geen B. De motor is krachtiger en je zit veel sportiever (en de kans is groot dat jij geen 1.98m lang bent), dus je rijdt veel minder op de grens. Zolang je niet op die grens zit moet de fiets je gewoon braaf tegen de max snelheid houden.
Het klinkt mij alsof de fiets om wat voor reden dan ook niet meer max wil ondersteunen. Wat gebeurt er als je de turbo knop indrukt als je dit gedrag ervaart?
Ik zou het in eerste instantie bij de FM neerleggen, zijn hebben dit veroorzaakt dus mogen zij het ook oplossen. Bij een Stromer zou ik zeggen: achterwiel op juiste moment vastdraaien en evt de TMM sensor opnieuw (op de juiste manier) monteren. Bij Klever weten we dit nog niet (of althans, ik heb het nog niet gelezen).
MAAR, een X-Alpha is geen B. De motor is krachtiger en je zit veel sportiever (en de kans is groot dat jij geen 1.98m lang bent), dus je rijdt veel minder op de grens. Zolang je niet op die grens zit moet de fiets je gewoon braaf tegen de max snelheid houden.
Het klinkt mij alsof de fiets om wat voor reden dan ook niet meer max wil ondersteunen. Wat gebeurt er als je de turbo knop indrukt als je dit gedrag ervaart?
Ik zou het in eerste instantie bij de FM neerleggen, zijn hebben dit veroorzaakt dus mogen zij het ook oplossen. Bij een Stromer zou ik zeggen: achterwiel op juiste moment vastdraaien en evt de TMM sensor opnieuw (op de juiste manier) monteren. Bij Klever weten we dit nog niet (of althans, ik heb het nog niet gelezen).
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het op moment aandraaien van de achterwiel-as van een Klever komt niet zo nauw als bij een Stromer, maar het is toch het eerste waar ik naar (zou laten) kijken: dit moet 40Nm zijn. Als je zelf geen momentsleutel hebt @katleenvangenechten, dan zou ik toch nog eens langs de FM gaan en vragen of ze dit willen controleren.
Kom je er niet uit met de dealer, dan zijn er twee opties: google op Klever Bunnik en je vindt hun telefoonnummer.
Andere optie is de Klever Facebook groep. Daar is ook een medewerker van Klever actief (tegenwoordig zelfs als Moderator). Vertel hetzelfde verhaal als je hier hebt gedaan (m.n. dat je dealer ontkent dat er een probleem is en wat je hebt ondernomen om dit met de dealer op te lossen). Tag Joris Baele in je bericht. Dit is de groep:
https://www.facebook.com/groups/284354162105159
Ik herken wel dat de km-teller op de display behoorlijk 'nerveus' is in de weergave van de snelheid, die verspringt bij mij ook vrij snel. Maar dan meer binnen een wat kleiner bereik. Als ik tegen de wind in moet harken, dan worden de verspringingen wel groter.katleenvangenechten schreef: ↑08 dec 2021, 06:44 Nog twee vraagjes: de fiets reed bij mij de eerste twee weken stabiel. Hier bedoel ik mee constant 48,5 km/uur langs het kanaal. Ook met een beetje wind. Nu rijdt hij heel wisselend. Soms wel hoge snelheden maar niet stabiel. Wisselt altijd. Dan 45, 44 43, 46. 42, …. Is dit normaal?
Staat de ondersteuning wel (nog steeds?) op max? Dat duwtje in de rug hoor je gewoon te krijgen.katleenvangenechten schreef: ↑08 dec 2021, 06:44 De eerste twee weken kreeg ik ook steeds bij het optrekken een duwtje in mijn rug. Wat ik heel comfortabel vond. Heb ik nu ook niet meer.
Ik zou de dealer eerst vragen om het achterwiel op 40Nm vast te zetten (tenzij je dit zelf kunt). In principe is de dealer namelijk de partij die dit voor jou moet oplossen en je staat sterker bij Klever als je je dealer ook écht die kans gegeven hebt.
Kom je er niet uit met de dealer, dan zijn er twee opties: google op Klever Bunnik en je vindt hun telefoonnummer.
Andere optie is de Klever Facebook groep. Daar is ook een medewerker van Klever actief (tegenwoordig zelfs als Moderator). Vertel hetzelfde verhaal als je hier hebt gedaan (m.n. dat je dealer ontkent dat er een probleem is en wat je hebt ondernomen om dit met de dealer op te lossen). Tag Joris Baele in je bericht. Dit is de groep:
https://www.facebook.com/groups/284354162105159
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 dec 2021, 19:30
- Merk SP: Klever Alpha
- Km-stand: 1000
Bedankt voor jullie reacties. Het achterwiel is al afgesteld op 40 NM. Hij heeft ook gezorgd voor overspanning op achterwiel zei hij. Wat dat ook wil zeggen. Ik vermoed dan boven de 40 NM. Hij staat idd op Max. De eerste weken reed ik op Max drie blokjes. Nu Max vijf blokjes en hij rijdt nog niet goed.
Het duwtje in de rug is wel helemaal weg. Hij trekt langzaam op.
Ik ga er vrijdag nog eens naartoe en hoor dan wat hij te vertellen heeft. Anders neem ik contact op met Klever Mobility. Hopelijk kunnen zij het mee regelen.
Het duwtje in de rug is wel helemaal weg. Hij trekt langzaam op.
Ik ga er vrijdag nog eens naartoe en hoor dan wat hij te vertellen heeft. Anders neem ik contact op met Klever Mobility. Hopelijk kunnen zij het mee regelen.
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 07 dec 2021, 19:30
- Merk SP: Klever Alpha
- Km-stand: 1000
Nog een vraagje: zou het kunnen dat winterbanden de oorzaak zijn van dit alles? En als er een beetje wind is naast het kanaal het normaal is dat je maar ongeveer 33 km/u kan rijden?
Dit heb ik allemaal de eerste twee weken niet voorgehad. Ik had echt een ‘machien’ vond ik.
Dit heb ik allemaal de eerste twee weken niet voorgehad. Ik had echt een ‘machien’ vond ik.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Winterbanden plakken wel meer aan de weg. Ze zijn dus minder 'snel', dat klopt. Maar zoveel invloed om het effect te sorteren dat jij schetst; lijkt me niet.katleenvangenechten schreef: ↑08 dec 2021, 12:53 Nog een vraagje: zou het kunnen dat winterbanden de oorzaak zijn van dit alles?
Hoeveel windkracht is voor jou een 'beetje' wind?katleenvangenechten schreef: ↑08 dec 2021, 12:53 En als er een beetje wind is naast het kanaal het normaal is dat je maar ongeveer 33 km/u kan rijden?
Dit heb ik allemaal de eerste twee weken niet voorgehad. Ik had echt een ‘machien’ vond ik.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Als je het achterwiel terug op moment zet, doe het in 2 keer.
Bv links en rechts eerst 30Nm en daarna 40à45Nm.
Aandraai moment is niet zo kritisch dus op gevoel kan je het ook maar doe het in 2x en zorg dat het wiel mooi gecentreerd is. Ik heb op het werk eens een collega gedepanneerd (platte achter band) en gewoon op gevoel dat wiel vast gezet zonder problemen nadien, dat wiel is er sindsdien niet meer uit geweest.
Bv links en rechts eerst 30Nm en daarna 40à45Nm.
Aandraai moment is niet zo kritisch dus op gevoel kan je het ook maar doe het in 2x en zorg dat het wiel mooi gecentreerd is. Ik heb op het werk eens een collega gedepanneerd (platte achter band) en gewoon op gevoel dat wiel vast gezet zonder problemen nadien, dat wiel is er sindsdien niet meer uit geweest.