Nieuwe Klever Alpha na wisselen banden rijdt wisselend

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

katleenvangenechten schreef: 08 dec 2021, 12:53 Nog een vraagje: zou het kunnen dat winterbanden de oorzaak zijn van dit alles?
Nee. Absoluut niet.

Met de winterbanden gebeuren 2 dingen:
- je hebt een iets andere omtrek van de banden dan met je standaard banden. Dus de afwijking van je snelheidsmeter veranderd (meestal: wordt groter, omtrek winterbanden is waarschlijnlijk ietsje kleiner). Dus de begrenzing die eerst op 50 km/h op teller (47 oid op GPS) lag ligt nu op 50 op teller, wat dan bijvoorbeeld 45 of 46 op GPS is. Je topsnelheid gaat dus inderdaad een paar km/h omlaag. Maar een paar is niet 12.
- zoals Stromeur al schreef: de rolweerstand is ietsje hoger. Maar ook dat verschil is niet zo dramatisch.

Op mijn fiets kan ik mijn snelheidsmeter kalibreren, dus mijn snelheidsmeter kan ik zo instellen dat hij zonder afwijking de snelheid weergeeft. Dat doe ik dan ook bij alle banden. Met mijn gewone banden rijd ik kruissnelheden van 43-44 km/h, met winterbanden 41-42 km/h. Dus 1-3 km/h verschil kan ik vanuit winterbanden verklaren. De rest zit in de fiets of in het weer.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie