Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Busje perslucht gaat ook prima, maar raakt wel snel leeg als je je hele drive train ermee doet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Die compressor zou ik nooit aanschaffen voor onderhoud van de fiets, voor de verbouwing was de investering (€300 op €6.000) prima te verantwoorden en nu ik dat apparaat heb zijn alle andere toepassingen mooi meegenomen.
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

Een kleine compressor is er al vanaf 79,- euro. In het verleden dacht ik ook, het is te duur en wat ga ik er allemaal mee doen, nu dat ik een compressor heb vind ik het een fijn stuk gereedschap voor steeds meer toepassingen,.

Bij ons wordt er veelzijdig gebruik van gemaakt bijv.: schoonblazen van onderdelen van apparatuur en met een luchtpistool gaat dat perfect, fietsbanden oppompen, speelgoed ballen, opblaas speelgoed, enz :D o ja en de fiets natuurlijk.
Ik heb een 24 liter HBM low noise (51 dB geluids niveau van zachtjes onderling praten) 2 jaar geleden voor 239,- euro. :ay een echte aanrader :cool2:

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... mpressoren
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Interessant topic i.v.m. onderhoud ketting...
Mijn Stromer heeft nog geen regen gezien dus is nog netjes. Daar gaat binnenkort verandering inkomen wanneer ik hem weer dagelijks ga gebruiken :ay
@Stromeur en satbird : Ik ben even wezen kijken op de site van Muc Off en zie daar 3 beschermsprays staan, Silicon Shine / Bike Protect / Beschermspray MO.
Welke gebruiken jullie precies?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ook zonder regen pikt je ketting vuil op.

Ik gebruik Bike Protect voor alle metalen onderdelen aan mijn ST1 X, behalve drive train en remmen. Eerst poetsen, dan insprayen met Bike Protect en lichtjes nawrijven met een schone doek.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

Stromeur schreef: 16 aug 2017, 21:53 Ook zonder regen pikt je ketting vuil op.

Ik gebruik Bike Protect voor alle metalen onderdelen aan mijn ST1 X, behalve drive train en remmen. Eerst poetsen, dan insprayen met Bike Protect en lichtjes nawrijven met een schone doek.
idem :)
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Ik gebruik Squirt dry lube. Ik las er goede verhalen over en mijn dealer raadde deze aan. Heb er nu 2000 km opzitten en maak meestal om de 150 km (2 werkdagen) even met een doek de ketting schoon en dan smeren met de dry lube. Werkt eigenlijk goed. Enige dat ik nu merk is dat je vuil niet goed uit je cassette krijgt. Begint sinds kort ook moeilijk te schakelen naar de 2 kleinste kransjes die ik vaakste gebruik. Hopelijk is het vuil dat dit veroorzaakt en niet de slijtage van de kransjes.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met een doek alleen krijg je de ketting nooit goed schoon, vuil kruipt juist overal tussen waar de doek niet komt. En als ik het goed begrijp maak je de kransjes helemaal niet schoon? Dan zal het vuil zich daar zeker gaan ophopen. Ik zou eens een serieuze reiniger loslaten op je ketting en alle tandwielen, goed uitborstelen, afspoelen met water, drogen en dan opnieuw invetten. Ik garandeer je een wereld van verschil in schakelgemak!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Thanx voor de tip! Ga ik als eerste doen als ik terug ben van vakantie!
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Hoewel zelf nog geen Stromer in bezit maar wel al jaren race- en mountainbike.

De ketting wordt hier met SQUIRT onderhouden (zie http://www.squirt-lube.be)
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Plaats reactie