Beetje gaan combineren dus...
De torx t70 heb ik, maar die past niet, een inbus 10 daarintegen wel.... Ik las nochtans over st3=t70.... Daar gaat heel m'n opzoekwerk...
Handvast? Nee hoor: momentsleutel!
-
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 dec 2021, 22:19
- Locatie: Kalken
- Merk SP: Strömer st3
- Km-stand: 20000
Ik las dat die 25Nm bij de achteras belangrijk is ivm de TMM sensor... De sensor hangt niet aan die as, vind dat raar dat dat zo'n invloed heeft daarop.
Het is deze week al een hele klus gebleken om aan het juiste materiaal te geraken. Nu is het nog een week wachten op de juiste bits. Ik vroeg me af of ik toch niet al een paar dagen zou rijden met 'handvast'? Kan dit zoveel kwaad?
Anders passeer ik dan toch maar even de FM... (Maar heb die de laatste maand al wat teveel moeten zien naar mijn goesting...)
Het is deze week al een hele klus gebleken om aan het juiste materiaal te geraken. Nu is het nog een week wachten op de juiste bits. Ik vroeg me af of ik toch niet al een paar dagen zou rijden met 'handvast'? Kan dit zoveel kwaad?
Anders passeer ik dan toch maar even de FM... (Maar heb die de laatste maand al wat teveel moeten zien naar mijn goesting...)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Het aandraaimoment heeft direct invloed op de werking van de sensor. Je kunt hem gewoon vast draaien, maar het is dan lastig voorspellen hoe je ondersteuning gaat zijn.
Misschien kan je het volgende doen:
- voor het uitnemen van het wiel kijken wat de sensor spanning is (in service menu)
- je ding doen met het wiel
- het wiel terug zetten en vast draaien terwijl je naar de sensor waarde in het service menu kijkt. Stoppen als je het gevoel hebt dat het wiel vast zit of als je de eerdere sensor waarde bereikt hebt.
- sensor kalibreren
- testrit maken en kijken of de ondersteuning goed is
Het is niet geheel zonder risico, maar als je voorzichtig doet kan het werken.
Disclaimer: eigen risico en zo.
Misschien kan je het volgende doen:
- voor het uitnemen van het wiel kijken wat de sensor spanning is (in service menu)
- je ding doen met het wiel
- het wiel terug zetten en vast draaien terwijl je naar de sensor waarde in het service menu kijkt. Stoppen als je het gevoel hebt dat het wiel vast zit of als je de eerdere sensor waarde bereikt hebt.
- sensor kalibreren
- testrit maken en kijken of de ondersteuning goed is
Het is niet geheel zonder risico, maar als je voorzichtig doet kan het werken.
Disclaimer: eigen risico en zo.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 dec 2021, 22:19
- Locatie: Kalken
- Merk SP: Strömer st3
- Km-stand: 20000
Aha, afgaan op de waarde, had'k aan moeten denken, het wiel is er onder tussen al uit geweest dus kan'k niet meer toepassen...
Ik zou het kunnen kalibreren op wat't nu staat, 200m rijden en terug naar garage als het verdacht aanvoelt, maar ik denk dat ik best toch langs de FM ga om geen schade aan de motor te riskeren dan
De disclaimer jaagt me schrik aan :p
Ik zou het kunnen kalibreren op wat't nu staat, 200m rijden en terug naar garage als het verdacht aanvoelt, maar ik denk dat ik best toch langs de FM ga om geen schade aan de motor te riskeren dan
De disclaimer jaagt me schrik aan :p
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Je ondersteuning wordt ruk als de TMM sensor last heeft van een verkeerd aandraaimoment: te weinig, of 'scooteren' (dan rijdt je Stromer vanzelf, dat is wel even goed uitkijken!).
De TMM waarde van een ST3 moet tussen 0.5 en 1.5 liggen, ideaal is rond de 1. Dat geeft je wat meer houvast.
De TMM waarde van een ST3 moet tussen 0.5 en 1.5 liggen, ideaal is rond de 1. Dat geeft je wat meer houvast.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 dec 2021, 22:19
- Locatie: Kalken
- Merk SP: Strömer st3
- Km-stand: 20000
Dus als ik hem nu opstart en naar de sensorwaarde ga kijken, dan zal dat de waarde zijn die er met mijn aanhaalmoment op zit?
Aandraaien tot op waarde 1 -> reset -> kalibreren
(Eens mijn materiaal toekomt komt het wel in orde)
Alleszins al heel erg bedankt allen!
Aandraaien tot op waarde 1 -> reset -> kalibreren
(Eens mijn materiaal toekomt komt het wel in orde)
Alleszins al heel erg bedankt allen!
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Maar wel met als begrenzing dat vast = vast. Niet klakkeloos doordraaien totdat je een bepaalde sensorwaarde bereikt hebt...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]