Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

SamG schreef: 04 mar 2021, 20:51

Morgen ook nog eens het testsampletje van squirtlube proberen op de ketting eens zien hoe me dat bevalt. :ay
Dasty is al een winner voor mij voor het ontvetten! :bp:
Ik gebruik ook squirt lube op MTB, racefiets en stromer. Ongelofelijk hoe proper dat blijft zonder vet. Wel iets meer hernieuwen dan met vet, maar afkuisen met droge doek en opnieuw indruppelen en klaar, 3 min werk en bijna nooit meer onvetten.

Je kan squirt lube wel niet zomaar eventjes proberen.
Dit werkt maar als je ALLE onderdelen VOLLEDIG vetvrij maakt, de combinatie van wax en vet werkt voor geen meter.
Dus je moet je cassette en ketting en voortandwiel eerst helemaal ontvetten voor je squirt lube aanbrengt.

Maar ik kan het zeker aanraden.

@Ochiba, idd best eens meten, want volgens mij zal je ketting al zwaar versleten zijn zonder dat je het ziet of weet. Kan bijna net anders gegeven je gebruik.
ST3 black 983wh
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik gebruik 2 kettingen, voordeel is hier al beschreven. Bij de wissel (elke 300 tot 600 km afh van de rij omstandigheden) gaat de ketting eraf, cassette, voorblad en derailleurwieltjes worden proper gemaakt. Er gaat dan de andere ketting op. Na het reinigen van de vuile ketting gaat deze in een verwarmd potje met een mix van paraffine en paraffine olie (om de consistentie als weer koud is aan te passen). Regelmatig omroeren, zo komen de luchtbelletjes naar boven en dus de wax in de ketting. Na dit bad de wax aan de buitenkant eraf doen en laten afkoelen. Klaar voor de volgende keer. Bij het verplicht jaarlijks onderhoud (lease) op +-7500km vroeg de mecanicien wanneer ik de cassette had gewisseld... niet dus. Hij was verbaasd hoe goed die nog was met die km's. Tussen de ketting wissels doe ik er niets aan, niet afdrogen, niet smeren, gewoon niets. Wax/paraffine kan je kopen voor een paar €/kg en je kan het hergebruiken, af en toe mijn potje bijvullen.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Gisteren na 20k heb ik e complete drivetrain vervangen. Voortandwiel, derailleurwieltjes, kettingwielen van de cassette en de ketting. En omdat het achterwiel er toch uit was ook de zomerbanden gemonteerd.
voortandwiel, cassettetandwielen en derailleurwieltjes
voortandwiel, cassettetandwielen en derailleurwieltjes
IMG_0571.JPG (1.97 MiB) 2452 keer bekeken
De vervangen onderdelen
.
.
kettingwielen
kettingwielen
IMG_0567.JPG (2.11 MiB) 2452 keer bekeken
De holtes waar de ketting in loopt zijn toch wel flink uitgesleten
.
.
Voortandwiel
Voortandwiel
IMG_0570.JPG (1.56 MiB) 2452 keer bekeken
Als je goed kijkt zie dat het versleten tandwiel bovenop bij elke tand is uitgesleten
.
.
Derailleurwieltjes-1
Derailleurwieltjes-1
IMG_0554.JPG (1.62 MiB) 2452 keer bekeken
Derailleurwieltjes-2
Derailleurwieltjes-2
IMG_0553.JPG (1.57 MiB) 2452 keer bekeken
De derailleurwieltjes ook preventief vervangen. Rechts op de foto's de nieuwe. Van het vele schakelen worden ze dunner. Ik sluit gewoon uit dat ik onderweg storing krijg door kapot gaan van zo'n eenvoudig te vervangen onderdeel.
.
.
De nieuwe kettingwielen op de cassette
De nieuwe kettingwielen op de cassette
IMG_0556.JPG (2.06 MiB) 2452 keer bekeken
Ziet er weer fris uit.
.
.
4 ketingen
4 ketingen
IMG_0593.JPG (2.36 MiB) 2452 keer bekeken
elke ketting heeft 5000 km gedraaid. Uiterst Links 2 Wipperman Connex SE met gelijkmatige slijtage, Uiterst rechts de af fabriek gemonteerde KMC X11, 2e van rechts KMC e11.
.
Alleen kijkend naar de slijtage op de draaipunten heeft de originele KMC X11 de beste staat van dienst omdat die het kortst is. De KMC e11, zelfs speciaal voor ebikes met middenmotor, komt het slechts eruit. De 2 Wipperman Connex SE gaan gelijk op en zitten heel dicht i de buurt van de X11. De aanmerkelijk hogere prijs van de Wipperman Connex kettingen zijn het m.i. niet waard.

Ik ga weer rijden met de KMC X11 met 118 schakels, die zijn scherp geprijsd en doen het goed.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Je moet ook in rekening brengen welke ketting op nieuwe tandjes heeft gelopen en welke op tandjes die al 15k hebben gehad. Dan is het logisch dat de originele ketting de minste slijtage heeft.
Tenzij je telkens de gehele aandrijflijn hebt gewisseld.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Jins schreef: 29 mar 2021, 13:17 Je moet ook in rekening brengen welke ketting op nieuwe tandjes heeft gelopen en welke op tandjes die al 15k hebben gehad. Dan is het logisch dat de originele ketting de minste slijtage heeft.
Tenzij je telkens de gehele aandrijflijn hebt gewisseld.
Inderdaad, maar het is ook mijn ervaring. Wipperman eerder kapot dan originele ketting. En nu rijd ik met de KMC voor ebikes en die rijdt opmerkelijk beter en heeft minder frequent onderhoud nodig om soepel te blijven draaien.
ST3 black 983wh
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ziet er best goed uit voor 20k, denk dat het ook nog wel even mee had kunnen gaan.

Ik snap dat je er voor kiest om alles te vervangen,
maar je had ook alles verder 'op' kunnen rijden, omdat je het toch niet hergebruikt.
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Bram Roose schreef: 05 mar 2021, 10:46
Ik gebruik ook squirt lube op MTB, racefiets en stromer. Ongelofelijk hoe proper dat blijft zonder vet.
Ook ik heb die squirt lube al geprobeerd. Je bent wel even bezig met de allereerste keer aanbrengen (in 3 lagen) maar het werkt wel. Wanneer het weer omslaat (herfst en winter) stap ik er wel vanaf omdat door de nattigheid en het vuil je deze toch ook elke 2 ritten opnieuw moet aanbrengen. Om diezelfde reden gebruik ik het nooit op de mtb.

Maar euh, vet op de ketting??? :av
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JDNY schreef: 30 mar 2021, 13:23 Maar euh, vet op de ketting??? :av
Niks mis mee.... bij een volledig gesloten kettingkast :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Jins schreef: 29 mar 2021, 13:17 Je moet ook in rekening brengen welke ketting op nieuwe tandjes heeft gelopen en welke op tandjes die al 15k hebben gehad. Dan is het logisch dat de originele ketting de minste slijtage heeft.
Tenzij je telkens de gehele aandrijflijn hebt gewisseld.
De eerste 8000 km heb ik elke 1000 km beide KMC’s, een e11 en X11, gewisseld. Toen die KMC’s op de slijtagelimiet zaten heb ik daarna 10000 km met de 2 Wippermans gereden. Die wisselde ik ook na elke 1000 km. Bij 18000 km zaten die over de slijtagelimiet. Niet de lengte toename door scharnierslijage op de pennen en schakels maar de slijtage op de rollen doet de Wippermans én KMC’s de das om lijkt het. Nameten en vergelijken met nieuwe rollen en schakels volgt nog een keer. De resterende 2000 tot 20k hebben beide KMC’s elk nog 1000 km gedraaid. Ik wilde gewoon de 20k halen en de wissel van cassette tandwielen combineren met de bandenwissel. En om te ervaren hoe deze zuinigheid uitpakt. Die laatste 3-4 duizend km zijn echt geen feest hoor. Door de toenemende slijtage op de verschillende tandwielen voelde ik de ketting bij elke trap eerst een beetje glijden over het tandwiel tot de ketting weer grip krijgt op de tanden. Als ik zou willen kan ik nog 4K met alles rijden tot er geen tand meer op staat. Lekker rijden vind ik dat niet en dat wil wel.
Ik ga de komende 20k met 4 KMC X11 kettingen rijden en die elke 500 of 1000 km wisselen. Elke week na 150-180 km alleen met een doek schoonwrijven en Smeren weer met Brunox Top Kett uit een spuitbus. Dat slingert er niet af zodat framebuis en achtervelg vetvrij blijven. Shimano ketting olie slingert er wel af en dat wordt een vette bende. Mijn vrouw heeft een ST1 2020 die ik hetzelfde onderhoud. Meer tijd besteed ik er niet aan. Lijkt mij goed genoeg om de 20k mee te halen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mboelis schreef: 31 mar 2021, 01:18
Jins schreef: 29 mar 2021, 13:17 Je moet ook in rekening brengen welke ketting op nieuwe tandjes heeft gelopen en welke op tandjes die al 15k hebben gehad. Dan is het logisch dat de originele ketting de minste slijtage heeft.
Tenzij je telkens de gehele aandrijflijn hebt gewisseld.
De eerste 8000 km heb ik elke 1000 km beide KMC’s, een e11 en X11, gewisseld. Toen die KMC’s op de slijtagelimiet zaten heb ik daarna 10000 km met de 2 Wippermans gereden.
Dit bevestigd het punt van Jins dus, de Wippermann kettingen zijn in gebruik genomen op tandwielen die 10k en 11k km gelopen hebben.

Jouw eerdere uitspraken over de kwaliteit van deze kettingen zijn dus niet volledig terecht. Of liever gezegd: de zekerheid waarmee je die uitspraken deed.
Je hebt het wel aannemelijk gemaakt dat de Wippermann kettingen niet de meerprijs waard zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie