Nieuwe remblokken voor Tektro Dorado schijfremmen

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

@Galvas, Je gaf een mooie opsomming van de remblokken voor de ST5. Welke versie zit op de ST3?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik zou veiligheidshalve eventjes vooraan en achteraan een blokje demonteren ... gaat vlot nu je fiets nog nieuw is en dan weten we ook 100% zeker welke blokjes ze op de ST3 gebruiken.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 17 mar 2019, 15:27 Graag gedaan ! ... ben benieuwd naar je ervaringen, ik heb er tot op heden enkel lovende commentaren over gehoord / gelezen. :ay
Heb vandaag mijn schijven netjes schoongemaakt, de remblokken gemonteerd, remmen afgesteld en ingeremd. Met gisteren al de montage van nieuwe banden (Continental Top Contact II) en binnenbanden (wederom met Doc Blue) kan mijn fietsje er weer een flinke tijd tegen.

Eerste ervaring met de remblokken zijn goed. Bij het inremmen hadden ze na 3-4x van 20 km/h naar bijna 0 afremmen al redelijke bijtkracht, maar na dat 10x per rem gedaan te hebben en daarna nog een keer of 5 vanaf 30 km/h en daarna nog een paar keren vanaf 40 km/h voelde het allemaal weer helemaal vertrouwd aan.
Serieus hard remmen voelt nu weer alsof je tegen een muur aanrijdt :bp:

Eerste indruk van de banden zijn ook geweldig, maar dat wist ik al omdat ze op de leen ST2s zaten waar ik vorig jaar een week mee gereden heb.

Over een paar weken kan ik echt commentaar geven, heb er nu maar 2-3 km gefietst na het inremmen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

nu weten we ook 100% zeker welke blokjes op de ST3 zitten.
Bijlagen
2019-03-18 22.39.43.jpg
2019-03-18 22.39.43.jpg (1.42 MiB) 6171 keer bekeken
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze merken? Zijn er bijvoorbeeld merken bij die echt beter zijn dan anderen, of juist die serieus minder zijn? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als de BBB DiscStop E-Bike BBS-55E passen, dan passen dus ook de remblokken van Shimano Saint M810, Saint M820, Zee M640, XTR M9120, XT M8020 en Deore MT520 groep. Ik ben zelf altijd op de atb zeer gecharmeerd van de organische Shimano remblokken. Mooie modulatie en relatief stil. Slijten wel iets harder vanwege zachter materiaal.

Aan de andere kant: de huidige originele TRP remblokken vind ik ook niet verkeerd.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het ziet ernaar uit dat in de fietswereld net als bij motorfietsen de keuze groot is. Er zullen geen slechte remblokken zijn verwacht ik. Bij de motorfietsen blijken de organische blokken zachter te zijn en remmen heel goed Door de zachte blokken leven de schijven langer. De gesinterde blokken zijn beter geschikt tegen warmte ontwikkeling door extremere omstandigheden zoals remmen bij hoge snelheid en veel achter elkaar remmen. Ze verbranden minder snel. Keerzijde is hogere slijtage van de schijven. Gesinterde blokken hebben ook een hogere prijs.
Wat je moet nemen hangt van je rijstijl af. Ik rem nauwelijks, laat de ST3 meer uitrollen en heb remmen op de motor hoog ingesteld. Als je een hit-and-run rijstijl hebt en bij elke kruising en afslag een noodstop maakt, dan ben je 30 seconden eerder thuis met rokende remmen. Dan heb je gesinterde blokken nodig. Doe je rustiger aan dan zijn organische blokken prima. Welke dan? Neem de goedkoopste. Of is er ergens een grote remblokken test gedaan?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 19 mar 2019, 08:20 Zijn er mensen die ervaring hebben met deze merken?
SwissStop : goede ervaringen mee ... als de originele TRP blokken aan vervanging toe zijn plaats ik SwissStop blokken.

Het inremmen is en blijft een belangrijk gegeven.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Achteraan zijn ze identiek met de remblokken van ST2 2018.....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie