Silent X-1: alternatief voor Stromer lader

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Wat gebeurt er na het voltooien van de laadcyclus ? ... heeft deze lader een druppellader functie ?
Wiebe schreef: 18 jun 2019, 05:51 Vrij simpel volgens mij, wel idd prijzig kabeltje

https://bike-energy.com/en/product/Char ... -pulses-2/
De kabel waar je naar linkt heeft een andere mannelijke connector dan onze CR190 / CR245 laders (twee contactjes minder), dus het zou best wel eens kunnen dat deze niet werkt zoals je dat zou willen.
Wiebe schreef: 18 jun 2019, 05:51 Verder vroeg ik mij af hoe stabiel de lader staat met de accu er zo op.
Zie pagina 2 van dit topic :
Reinout-ST3 schreef: 16 jun 2019, 13:58 Er zit een frame bovenop en daar wordt de batterij in geplaatst. En dat staat verbazingwekkend stabiel.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik vermoed eerlijk gezegd dat die missende contacten fotobedrog zijn, wellicht niet goed product bij de fotograaf. Ik kan mij niet voorstellen dat er aan de ene zijde wel alle contacten zijn en aan de andere kant niet.
De specs geven een heel scala aan geschikte fietsen weer (zonder Stromer weliswaar) en ik vermoed dat een aantal daarvan toch ook wel alle contacten gebruiken.
Meer specs aangaande de kabel heb ik niet kunnen vinden op die site.
Wellicht is er iemand met andere fiets die wel in de lijst staat die meer helderheid kan geven.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-ST3 schreef: 18 jun 2019, 05:28 Is there the option of an extension-cable from the charger to the battery while it is still in the bike ?! (very interesting option; in essence 1½ meter with 2 x energybus-connector)
Such an option is quite possible and technically no problem. It should be noted that such a cable will be expensive. Not while it has to be developed, while unfortunately there is only one company that makes these cables for ALL energyBus bikes. Unfortunately, this company still has the monopoly. This is the worst case for us.

Dus heel goed mogelijk maar dat lijkt dus duur te gaan worden omdat er nu een alleen-aanbieder is. En de vraag is beperkt.....dat drijft de prijs op.
Het zou in ieder geval (minimaal ten dele, want Stromer prijst daarnaast altijd stevig) de belachelijk hoge prijs van het Stromer broodtrommeltje verklaren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

M.b.t. laders een nieuwtje, ik begreep van de dealer waar ik m'n fiets wil kopen dat er een nieuwe 245W lader zonder fan van Stromer in de pijplijn zit en dat vanaf dit najaar alle fietsen daarmee geleverd zouden worden. Ik heb mijn fiets voor dan in bestelling staan, dus mogelijk zit die er dan al bij... fingers crossed!
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 18 jun 2019, 07:56 Ik vermoed eerlijk gezegd dat die missende contacten fotobedrog zijn, ...
Wellicht is er iemand met andere fiets die wel in de lijst staat die meer helderheid kan geven.
Die 2 contacten missen inderdaad. Bij Bullsworden die niet gebruikt. Er zijn een + en - (de twee dikke pinnen) en 2 draden van de CAN Bus. Ik zou ook niet weten waar die andere 2 draden voor nodig zouden zijn...

Het is overigens eenvoudig proberen: gewoon kabel bestellen en aansluiten. Als het niet werkt dan kabel retour sturen.
Laatst gewijzigd door FreddyH op 18 jun 2019, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

RikC schreef: 18 jun 2019, 13:15 M.b.t. laders een nieuwtje, ik begreep van de dealer waar ik m'n fiets wil kopen dat er een nieuwe 245W lader zonder fan van Stromer in de pijplijn zit en dat vanaf dit najaar alle fietsen daarmee geleverd zouden worden.
Zou fijn zijn! Hopelijk ook ineens de constructie aangepast.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Golvas schreef: 18 jun 2019, 06:25 Wat gebeurt er na het voltooien van de laadcyclus ? ... heeft deze lader een druppellader functie ?
Zover ik weet heeft een li-ion lader geen druppellaad functie. Er wordt in 2 stappen geladen, CC & CV. De lader kan op het einde van de laadcyclus uit en aan gaan maar dat gebeurd in CV mode en dient enkel om de verloren energie van het balanceren terug toe te voegen en het balanceren verder te kunnen laten doorgaan. Het balanceren gebeurd door de BMS en is dus onafhankelijk van de lader.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 18 jun 2019, 07:56 Ik vermoed eerlijk gezegd dat die missende contacten fotobedrog zijn
Hier een foto van de plug van mijn lader:
connector.jpg
connector.jpg (57.76 KiB) 4117 keer bekeken
Bij mijn beide laders (2 verschillende) ziet de plug er zo uit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Nou, da's duidelijk....... my bad :oops:

Volgende vraag is dan natuurlijk of bij Stromer deze kabel ook zou voldoen. De aanwezigheid van contacten wil nog niet zeggen dat deze ook daadwerkelijk gebruikt worden.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Bij de Energybus standaard die ook door Stromer gebruikt wordt zijn de twee grote contacten de stroom. Twee kleinere contacten zijn voor de data en de andere twee kleine contacten zijn 12V DC om eerst de stroom voor de dataverbinding te leveren voordat de grote contacten onder spanning worden gezet: vonkbescherming. Deze zgn. Rosenberger connector wordt echter ook voor andere toepassingen dan Energybus implementaties gebruikt. Ik vermoed dat dat bij deze kabel ook zo is omdat Stromer er niet bij staat, Energybus wat tot 48V gaat er niet bij staat, en deze kabels volgens de website voor 36V bedoelt zijn.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/EnergyBus

Niet op de Stromer aansluiten is volgens mij dus het devies...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie