Silent X-1: alternatief voor Stromer lader

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 16 jun 2019, 20:09 Best interessant, dat continu zoeken naar alternatieven : betere banden, beter comfort (zadel, zadelpen, stuurpen, stuur, ...), betere bescherming tegen opspattende smurrie, betere cassette, betere ketting, betere lagers, betere remblokken, betere bel, betere standaard, betere spiegel, betere verlichting, betere lader, usw. :mrgreen:
Ik zou wel per mod bekijken of mensen dit willen omdat Stromer ons niet voorziet in waar wij om vragen, of dat het om persoonlijke voorkeur gaat.

De koekenpan en bellen op de 2017 modellen b.v.: prutdingen. Maar de bel heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de verplichte toeter. Als iemand nu nog steeds een bel wil, is dat persoonlijke voorkeur. En de spiegels van tegenwoordig zijn prima.

Verlichting: discussiepuntje. Ik vind het sinds de verlichting vanaf de 2018 modellen allemaal prima voldoen, maar anderen eisen op elk model de Bouwlamp.

Zadel, zadelpen, stuur e.d.: allemaal persoonlijk.

Oplossingen voor blerf, cassette, kwaliteit van de lader en standaard... dat zijn zaken waar Stromer het echt teveel laat liggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 16 jun 2019, 20:09 Best interessant, dat continu zoeken naar alternatieven : betere banden, beter comfort (zadel, zadelpen, stuurpen, stuur, ...), betere bescherming tegen opspattende smurrie, betere cassette, betere ketting, betere lagers, betere remblokken, betere bel, betere standaard, betere spiegel, betere verlichting, betere lader, usw. :mrgreen:
Bij sommigen zijn alleen het frame en de wielen nog origineel :bj
En dan nog met stalen gezicht zeggen dat je een Stromer hebt :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Henry schreef: 16 jun 2019, 17:53door de beperkte actieradius wel eens op het werk zouden moeten opladen
Golvas schreef: 16 jun 2019, 20:09Op voorwaarde dat de werkgever dat toelaat ... :roll
Ik heb ook meegemaakt (vele jaren geleden) dat "De werkgever" bepaalde dat mobieltjes thuis moesten worden opgeladen. Nadat iemand de berekening had gemaakt hoe duur de electriciteit wel niet was die hiermee gepaard ging (zeker in relatie tot de kosten die andere apparaten maakten), werd de maatregel binnen no-time van tafel geveegd. Wat zeiden de Engelsen ook al weer? Oh ja... Penny wise, pound foolish.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hysterisch gedoe om bijna niks inderdaad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Plus niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Vandaag lekker aan de slag gegaan met de accutransporter (zie aldaar) en de eerste echte gebruikstest van de nieuwe software. Eens kijken of de laders voldoen met de huidige instellingen.

Bij aankomst vandaag in Amersfoort had ik de accu's net niet "warm" genoeg gekregen.
20190617_052152.jpg
20190617_052152.jpg (224.52 KiB) 4355 keer bekeken
20190617_052036.jpg
20190617_052036.jpg (229.5 KiB) 4355 keer bekeken
Net onder de 40 graden dus er werd (gelukkig !) gewoon opgeladen.

Dan maar wat harder op de terugweg. Had wat tegenwind dus dat slurpt de batterij goed leeg.
Bij aankomst in Elst was de accu al wat afgekoeld (haalde het zeker niet naar huis op 1 blauwtje) maar nog goed boven de 40 graden.
te warm....
te warm....
DSCN1635.JPG (178.58 KiB) 4355 keer bekeken
En dan gaat de lader dus ook keurig niet in "laden" maar blijft hangen op "wait...."
effe wachten
effe wachten
DSCN1634.JPG (198.54 KiB) 4355 keer bekeken
Na enige tijd dook de bovenste balk (= batterijcel) onder de 40 graden en de lader sprong automatisch aan (zie groene blokje)
kleine groene blokje rechts boven
kleine groene blokje rechts boven
DSCN1637.JPG (164.97 KiB) 4355 keer bekeken
En als die dan loopt is prima waarneembaar hoe de lading naar binnen komt. Da's leuk voor de grafieken maar geeft ook een goede indruk wat deze lader doet t.o.v. de Stromer CR190/245
opladen bezig
opladen bezig
DSCN1633.JPG (205.27 KiB) 4355 keer bekeken
Het lijkt wel een oplaad-station. Ook een testje om te kijken of meerdere laders en diverse batterijen toch netjes gesorteerd op de site komen. En dat werkt prima. Voortgang prima bij te houden.
DSCN1636.JPG
DSCN1636.JPG (266.68 KiB) 4355 keer bekeken
DSCN1638.JPG
DSCN1638.JPG (162.63 KiB) 4355 keer bekeken
De laders en deze software werkt dus. Morgen eens naar Herveld om daar allerlei soorten accu's te "proberen" of deze ook normaal geladen worden. Me happy.....ik kan de 2 reserve Stromer-laders (CR190 nog in de doos) in de verkoop gooien.

Zelf heb ik dus nu 3 typen laders: de Stromer CR190; de Stromer CR245 en de Revolts X-1.
Hieronder een staatje van de "kracht" en globale laadtijd bij een volledig lege batterij.
- CR190 3,5A (3,5 A x 54,6V laadstroom = 190 W) >> globaal 6 uur laden
- CR245 4,5 A (4,5 A x 54,6 V laadstroom = 245 W) >> globaal 5 uur laden
- Revolts X-1 3 A (3 A x 54,6 V laadstroom = 160 W) >> globaal 7 uur laden
Let op: puur indicatief want dit hangt echt af van hoe "leeg" je accu is. Vanochtend reed ik dus een blauwtje tot 0% en wisselde gedurende de rit met de reservebatterij. Bij aankomst op de kazerne en bij controle op de lader bleek er toch weer 3% in te zitten. Ik trek gewoon een batterij helemaal leeg maar met een beetje rust kunnen de cellen zich herpakken en dan blijkt er nog wat energie in te zitten.
Dus: maak hier geen wetenschap van.....indicatief.

Stromer ze,
Reinout
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Enige nadeel is dat je de accu steeds uit je fiets moet halen, zou fijn zijn als je hem Kunt opladen in de fiets.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Inderdaad zou een verlengkabel handig zijn. Mark had die vraag ook en die was al doorgelust naar de fabrikant. Zojuist het antwoord ontvangen.

Is there the option of an extension-cable from the charger to the battery while it is still in the bike ?! (very interesting option; in essence 1½ meter with 2 x energybus-connector)
Such an option is quite possible and technically no problem. It should be noted that such a cable will be expensive. Not while it has to be developed, while unfortunately there is only one company that makes these cables for ALL energyBus bikes. Unfortunately, this company still has the monopoly. This is the worst case for us.

Dus heel goed mogelijk maar dat lijkt dus duur te gaan worden omdat er nu een alleen-aanbieder is. En de vraag is beperkt.....dat drijft de prijs op.
Ben gelijk even in dat aangehaalde monopolie-dingetje gedoken en inderdaad is niet alleen de EnergyBus-aansluiting gepatenteerd maar moeten gebruikende bedrijven zich conformeren aan allerlei afspraken. Da's mooi voor zo'n samengesteld consortium van gebruikende bedrijven want je houdt de kwaliteit hoog van de toepassingen maar voor de consument is dit prijstechnisch sipjes........

Als er genoeg vraag is worden ze geproduceerd. En het zal duur worden. Zucht.....
(maar ze gaan een prijsindicatie maken om ons een idee te geven)

Stromer ze,
Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 18 jun 2019, 05:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik ben in deze vooral benieuwd of Stromer kan vaststellen dat de batterij met een niet-Stromer lader is opgeladen en het eventueel daaruit volgend verlies van waarborg op de batterij.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Patrikius schreef: 17 jun 2019, 23:01 Enige nadeel is dat je de accu steeds uit je fiets moet halen, zou fijn zijn als je hem Kunt opladen in de fiets.
Vrij simpel volgens mij, wel idd prijzig kabeltje

https://bike-energy.com/en/product/Char ... -pulses-2/

Die prijs betekent overigens dat dan ongeveer 1/3 van de Stromer lader de kosten van de kabel zijn.... 😲

Verder vroeg ik mij af hoe stabiel de lader staat met de accu er zo op.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie