Een sleutel waarmee je een bracket naar de tering draait ... wat is er dan gebeurd ?
Welk FSA MegaExo BB-7100 zit in een ST3?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
Je bottom bracket heeft een X aantal nokjes (ik heb ze niet geteld) - maar deze sleutel pastte dus net niet... Erg slecht, besteld op Futurumshop, achteraf zag ik dat 90% van de reviews hetzelfde beschreef. Dus gewoon een dop kopen voortaan. Geen problemen meer! Deze paste net niet en omdat het bracket van aluminium is, draai je het meteen verrot...
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
Exact! Ja omdat ik niet zo'n uitgebreide gereedschapskist heb als mn vader, had ik nog geen grote/middelgrote ratel. Dus met een dop kon ik nog niet zo veel. Nu toch maar een doppenset met alle ratels erbij gekocht van Gedore! Inmiddels 2 doppen (een van Shimano en eentje van Birzman? past beiden perfect. Besteld op Rose Bikes (.DE) heb hier ook de Hebie 632 gekocht, dus die ook maar eens monteren!
Van Ali ben ik geen fan, maar je hebt er duidelijk goed aan gedaan deze dop te kopen ipv een dergelijke frikandellensleutel... Ik had het klusje nu overgelaten aan Vietz, maar goed, ik vermoed wel dat de lagertjes nog eens los mogen!
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
Nee inderdaad... En wat zijn de kosten, nieuw bottom bracket kostte me 40 euro. Daar kun je het niet voor laten! Wel al na 11000km versleten, maar goed, ik weet natuurlijk niet of de vorige eigenaar in de eerste 5 jaar en 950km (what a mileage) heeft uitgespookt, misschien heeft ie hem wel wekelijks water gegeven met de tuinslang...
Ik rijd er overigens ook all year round mee, dus zout krijgt ie genoeg te zien! (en ik had het noooooooooooit gesmeerd)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
OK, even een update. Ik denk dat ik aan de Shimano trapas ga. Ik heb inmiddels het juiste gereedschap.
Nu heb ik sinds 2000km een nieuwe MegaEXO (spel je het zo?) trapas, door de FM laten plaatsen, maar het linkse lager ligt er alweer uit. Nu moet ik zeggen dat de laatste tijd alleen maar zout, nat, regen, ijzel etc is geweest. Maar dan nog. Een fiets die je auto kan vervangen, die moet je toch ook in de winter kunnen gebruiken? (juist als iedereen in de file gaat staan op de weg)
In elk geval, een zeer tevreden Stromeraar. Op de winterbanden niets dan lof. Dan maar een trapas van een ander merk proberen! (I'll keep you updated ) waarschijnlijk heb ik nog wel wat extra spacers nodig met die trapas
Nu heb ik sinds 2000km een nieuwe MegaEXO (spel je het zo?) trapas, door de FM laten plaatsen, maar het linkse lager ligt er alweer uit. Nu moet ik zeggen dat de laatste tijd alleen maar zout, nat, regen, ijzel etc is geweest. Maar dan nog. Een fiets die je auto kan vervangen, die moet je toch ook in de winter kunnen gebruiken? (juist als iedereen in de file gaat staan op de weg)
In elk geval, een zeer tevreden Stromeraar. Op de winterbanden niets dan lof. Dan maar een trapas van een ander merk proberen! (I'll keep you updated ) waarschijnlijk heb ik nog wel wat extra spacers nodig met die trapas
Stromeur schreef: ↑22 apr 2021, 22:28Het regent hier nou niet bepaald aan gort getrapte FSA trap-assen (in tegendeel en zeker niet al na 4.000km), terwijl Stromer deze al jaren op alle modellen toepast. Benieuwd of de Shimano het langer volhoudt bij jou.SirJohnDoe schreef: ↑22 apr 2021, 19:14 en FSA daarnaast niet een al te beste reputatie heeft, en het feit dat die na 4000 km al naar zijn grootje is, ben ik van plan er een Shimano op te zetten, namelijk deze: de Shimano SM-BB80
2000km bij mij dus. Waardeloos, en inderdaad zoals Edgecrusher beschreef, gevoelig voor roest. Het roest kwam er nu al uit, schandalig... (I'd call this crap) Ik heb nog nooit bij een fiets een trapaslager vervangen. Bij de mijne waren de FSA's na 11000km aan het gieren, nu is er 2000km na het vervangen weer een aan gort. Dus ik ga kijken of Shimano het beter kan doen. Ik ben benieuwdEdgecrusher schreef: ↑23 apr 2021, 11:08 FSA is niet echt een merk met een hele goede reputatie op het gebied van de lagers die ze toepassen, roest gevoelig en ook niet al te duurzaam, geldt ook voor hun balhoofdlagers. Niet het niveau van Enduro lagers, Hope of Cane Creek bijvoorbeeld. Met de Shimano BSA bottombrackets over het algemeen weinig problemen, dus lijkt me wel een vooruitgang.
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Ga terug naar je FM. Je hebt recht op garantie want als consument mag je verwachten dat een BB langer meegaat dan 2000 km.
Persoonlijk vind ik de constructie van het BB fout.
*De lagerproppen zitten in het frame geschroefd en lopen tegen de rand op waar verf op zit. De verfdikte is ongelijk en geeft een scheef montage vlak. Dit hoort blank metaal te zijn. Officieel haaks en vlak gefreesd na het lassen en spuiten.
*Er zit geen vulbus tussen beide groef kogellagers
*de gewelfde veerring tussen de crank en linker lager zorgt voor axiaal krachten op beide lagers. Daar zijn ze niet voor gemaakt
Ik begrijp de huidige methode wel: nabewerking van het frame wordt uitgespaard,
Een exacte vulbus op lengte wordt uitgespaard
elk universeel BB is met vulringen te gebruiken,
Axiaal afstellen hoeft niet met de gewelfde veerring
Elk willekeurige persoon kan een BB monteren als de goede montage volgorde wordt aangehouden
Als lagers van een BB gemonteerd zouden worden zoals het feitelijk hoort dan gaan ze veel langer mee.
De roest: In de lagers zit alleen vet in het lager tussen de seals. De lagers worden vetvrij gemonteerd in de fabriek. Een BB krijgt water om de oren tijdens natte ritten. Elk merk dat Bb’s maakt zal roest op de lagers krijgen als vochtig wordt.
Persoonlijk vind ik de constructie van het BB fout.
*De lagerproppen zitten in het frame geschroefd en lopen tegen de rand op waar verf op zit. De verfdikte is ongelijk en geeft een scheef montage vlak. Dit hoort blank metaal te zijn. Officieel haaks en vlak gefreesd na het lassen en spuiten.
*Er zit geen vulbus tussen beide groef kogellagers
*de gewelfde veerring tussen de crank en linker lager zorgt voor axiaal krachten op beide lagers. Daar zijn ze niet voor gemaakt
Ik begrijp de huidige methode wel: nabewerking van het frame wordt uitgespaard,
Een exacte vulbus op lengte wordt uitgespaard
elk universeel BB is met vulringen te gebruiken,
Axiaal afstellen hoeft niet met de gewelfde veerring
Elk willekeurige persoon kan een BB monteren als de goede montage volgorde wordt aangehouden
Als lagers van een BB gemonteerd zouden worden zoals het feitelijk hoort dan gaan ze veel langer mee.
De roest: In de lagers zit alleen vet in het lager tussen de seals. De lagers worden vetvrij gemonteerd in de fabriek. Een BB krijgt water om de oren tijdens natte ritten. Elk merk dat Bb’s maakt zal roest op de lagers krijgen als vochtig wordt.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Na meer dan anderhalf jaar toch maar eens gekeken wat er op de BB staat. Toch een BB van FSA . Doen het nu een 17 a 18 duizend km.mijn trapas was kaduuk na 5000 km......... Althans, een irritante tik. Volgens mij zit er nu een shimano in. Zal eens vragen. Doet het nog.
Mvg Peter
Met groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Mijn eindecontract lease ST3 ga ik overnemen. Mijn trapas heeft een heel kleine speling. Daarom zou ik graag mijn trapas vervangen door een beter exemplaar, zoals een Hope. Om zeker te zijn heb ik Hope deze middag gecontacteerd met de vraag of hun "British weather resistant bracket" compatibel is met onze FSA. Hieronder het antwoord.Golvas schreef: ↑02 mei 2021, 20:31 Als er geen coulanceregeling van toepassing is (alhoewel ik daar toch onderdelen zie staan die wél onder garantie worden vervangen ... ), dan zou ik sowieso het van fabriekswege gemonteerde onderdeel vervangen door een onderdeel van betere kwaliteit, bijvoorbeeld : https://www.bike-components.de/de/Hope/ ... er-p27281/
Hi Erwin
Thank you for your email. Unfortunately, we have seen cases where the FSA crank shaft is too close in tolerance to our bearings and the it has not been possible to use them together. This does not happen every time though so if you do purchase one of our BB’s you could try the bearings on the shaft before fitting the cups to the frame and if they do not fit maybe the retailer will accept returns?
Kind regards
Johnny
Tja ik dacht dat het antwoord, ja het kan of nee het kan niet, ging zijn.
Heeft er al iemand zo'n Hope gemonteerd?