Welk FSA MegaExo BB-7100 zit in een ST3?
Hi Marco, ik heb een sleutel van Shimano die past ook op deze BB setmboelis schreef: ↑02 jan 2020, 19:49 De zelfsleutelaars en dealerklanten kunnen het nu vinden. Met een dopje van Ali erbij is het wisselen een BB eenvoudige klus geworden.Golvas schreef: ↑26 dec 2019, 12:43Onze Chinese vriend Ali heeft dit gereedschap ook in zijn (prijsvriendelijker) aanbod zitten : https://nl.aliexpress.com/item/4000529822583.html
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Als de Ali dop die onderweg is niet past weet ik je te vinden. Overigens is mijn BB prima en zit ik nog 14 mnd in de garantie. Maar ik ben liever goed voorbereid want met 10k per jaar komt ie een keer.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Deze zit erin:
FSA MegaExo BB-7100/Di2 MTB NBD Fatbike Bottom Bracket BSA-68/73/100-24
Lagers: FSA MR24377 2RS 24x37x7 mm
De FSA lagers hebben een groef in de binnenring waar de aan de buitenzijde meedraaiende afdekplaat in geklikt is De trapas is gevoelig voor corrosie. Bij montage in de fabriek wordt waarschijnlijk geen of het verkeerde vet gebruikt.
FSA MegaExo BB-7100/Di2 MTB NBD Fatbike Bottom Bracket BSA-68/73/100-24
Lagers: FSA MR24377 2RS 24x37x7 mm
De FSA lagers hebben een groef in de binnenring waar de aan de buitenzijde meedraaiende afdekplaat in geklikt is De trapas is gevoelig voor corrosie. Bij montage in de fabriek wordt waarschijnlijk geen of het verkeerde vet gebruikt.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
-
- Pro
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
- Merk SP: Stromer ST3 2019
Vanochtend heb ik mijn trapas aan gort getrapt. Aan de linkerkant zijn de afdekringetjes naar binnen gedraait en uiteindelijk is de trapas in het geheel losgedraaid, voornamelijk aan de rechterkant, totdat deze klemde tegen de crank en de trappers niet meer beweegden.
Hij kraakte al een tijdje, maar nu kan die dus de prullenbak in. Mijn dealer moet alles bestellen en geeft ook aan dat het leveren vanuit Stromer ook traag gaat, dus ik heb besloten er zelf maar een nieuwe op te zetten. Aangezien de trapas 60 euro kost (t.o.v. 20-30 euro bij Shimano), en FSA daarnaast niet een al te beste reputatie heeft, en het feit dat die na 4000 km al naar zijn grootje is, ben ik van plan er een Shimano op te zetten, namelijk deze: de Shimano SM-BB80
Ik zal laten weten hoe het gaat, maar ik denk dat die vanwege het schroefdraad (BSA), de breedte (83 mm) en 24 mm voor de trapas zelf wel moet passen.
Hij kraakte al een tijdje, maar nu kan die dus de prullenbak in. Mijn dealer moet alles bestellen en geeft ook aan dat het leveren vanuit Stromer ook traag gaat, dus ik heb besloten er zelf maar een nieuwe op te zetten. Aangezien de trapas 60 euro kost (t.o.v. 20-30 euro bij Shimano), en FSA daarnaast niet een al te beste reputatie heeft, en het feit dat die na 4000 km al naar zijn grootje is, ben ik van plan er een Shimano op te zetten, namelijk deze: de Shimano SM-BB80
Ik zal laten weten hoe het gaat, maar ik denk dat die vanwege het schroefdraad (BSA), de breedte (83 mm) en 24 mm voor de trapas zelf wel moet passen.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het regent hier nou niet bepaald aan gort getrapte FSA trap-assen (in tegendeel en zeker niet al na 4.000km), terwijl Stromer deze al jaren op alle modellen toepast. Benieuwd of de Shimano het langer volhoudt bij jou.SirJohnDoe schreef: ↑22 apr 2021, 19:14 en FSA daarnaast niet een al te beste reputatie heeft, en het feit dat die na 4000 km al naar zijn grootje is, ben ik van plan er een Shimano op te zetten, namelijk deze: de Shimano SM-BB80
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
FSA is niet echt een merk met een hele goede reputatie op het gebied van de lagers die ze toepassen, roest gevoelig en ook niet al te duurzaam, geldt ook voor hun balhoofdlagers. Niet het niveau van Enduro lagers, Hope of Cane Creek bijvoorbeeld. Met de Shimano BSA bottombrackets over het algemeen weinig problemen, dus lijkt me wel een vooruitgang.
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
mijn trapas was kaduuk na 5000 km......... Althans, een irritante tik. Volgens mij zit er nu een shimano in. Zal eens vragen. Doet het nog.
Mvg Peter
Mvg Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Je kan dat eenvoudigweg aflezen.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Pro
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 nov 2020, 23:32
- Merk SP: Stromer ST3 2019
Vandaag heb ik de Shimano SM-BB80 gemonteerd. Dat duurde toch wat langer dan gedacht, want met de standaardmontage (2 spacers rechts, en één links) kwam de crank tegen het frame. Toen heb ik extra spacers geprobeerd, met als gevolg dat de crank te strak op de trapas kwam te zitten waardoor die niet meer soepel rond ging.
Dus voor wie deze trapas ook wil monteren, het is vrij simpel, maar je moet het net even wat anders doen:
Gebruik de oorspronkelijke 5 mm spacer tussen de crank en de trapas (het ringetje met de gleuf op de 2e foto links van de trapas), en één (2,5mm) spacer tussen de trapas en het frame (dezelfde foto), beide aan de rechterkant. Aan de linkerzijde kun je daardoor geen spacer gebruiken, maar dat is ook niet nodig want er is genoeg ruimte tussen de crank en het frame. Als je meer dan 7,5mm aan spacers gebruikt kun je de linkerzijde niet strak genoeg vastdraaien (40-50 nm), waardoor de crank te los zit, en als je hem strakker draait klemt die vast op de trapas.
Ik heb ook nog eens gekeken wat er nou kapot was gegaan bij de oorspronkelijke trapas, het lijkt er op dat aan de linkerzijde het plastic om de lagers los is gekomen, waardoor dit naar binnen is gedraaid en de hele lagers blokkeerden en dus ook de crank spindle.
Dus voor wie deze trapas ook wil monteren, het is vrij simpel, maar je moet het net even wat anders doen:
Gebruik de oorspronkelijke 5 mm spacer tussen de crank en de trapas (het ringetje met de gleuf op de 2e foto links van de trapas), en één (2,5mm) spacer tussen de trapas en het frame (dezelfde foto), beide aan de rechterkant. Aan de linkerzijde kun je daardoor geen spacer gebruiken, maar dat is ook niet nodig want er is genoeg ruimte tussen de crank en het frame. Als je meer dan 7,5mm aan spacers gebruikt kun je de linkerzijde niet strak genoeg vastdraaien (40-50 nm), waardoor de crank te los zit, en als je hem strakker draait klemt die vast op de trapas.
Ik heb ook nog eens gekeken wat er nou kapot was gegaan bij de oorspronkelijke trapas, het lijkt er op dat aan de linkerzijde het plastic om de lagers los is gekomen, waardoor dit naar binnen is gedraaid en de hele lagers blokkeerden en dus ook de crank spindle.
- Bijlagen
-
- 20210430_173214.jpg (2.58 MiB) 2827 keer bekeken
-
- 20210430_173242.jpg (1.8 MiB) 2827 keer bekeken