Dat hoor ik voor het eerst. Waar staat dat?
Accu word niet geladen 😢
Zoals je weet is mijn accu niet goed meer. Mijn dealer vroeg mij allerlei dingen over hoe ik de fiets en accu gebruik Een daarvan was het laden in of uit de fiets. In de fiets was beter zei hij, dat was aangegeven door "Jurgen van Stromer".
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik kan wel iets verzinnen: de connectoren slijten minder als je in de fiets laadt (nog minder dan "een héél klein beetje", die connectoren zijn daar immers op ontworpen). Daarnaast heb je natuurlijk minder risico op het laten vallen van je accu of evt afbreken van de accudeksel.
Technisch is er geen probleem om de accu buiten de fiets te laden, alleen als je onvoorzichtig/lomp bent kan er een probleem ontstaan.
Ik heb wel een hele goede reden om juist buiten de fiets te laden: als je fiets in een koude schuur staat dan is het beter je accu binnen in huis op te laden. De meesten willen dan niet de hele fiets mee naar binnen nemen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Idd ze vroegen ook waar werd opgeladen. Bij mij in de geisoleerde garage, wordt het zelden kouder als 15gr.FreddyH schreef: ↑22 dec 2021, 10:29Ik kan wel iets verzinnen: de connectoren slijten minder als je in de fiets laadt (nog minder dan "een héél klein beetje", die connectoren zijn daar immers op ontworpen). Daarnaast heb je natuurlijk minder risico op het laten vallen van je accu of evt afbreken van de accudeksel.
Technisch is er geen probleem om de accu buiten de fiets te laden, alleen als je onvoorzichtig/lomp bent kan er een probleem ontstaan.
Ik heb wel een hele goede reden om juist buiten de fiets te laden: als je fiets in een koude schuur staat dan is het beter je accu binnen in huis op te laden. De meesten willen dan niet de hele fiets mee naar binnen nemen.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22833
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Snap ik, maar Stromer ontwerpt een speed pedelec met uitneembare accu en dan vind ik het heel vreemd als ze ineens beweren dat je deze 'feature' beter niet kunt gebruiken. Het wil er bij mij niet in.
Als ik lomp ben kan ik waarschijnlijk beter ook niet de deur van mijn oven open en dicht doen. Dat idee.
Precies.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 aug 2021, 21:00
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 11322
Na nog een keer met opladen tot 82% te zijn geconfronteerd heb ik in eerste instantie mijn CR245 bij de FM achtergelaten voor testen en heb ik een CR246 in bruikleen gekregen om thuis te kunnen opladen. Deze CR246 werkt, net als de CR246 die ik op mijn werk heb liggen, alleen als de batterij zich niet in de fiets bevindt.mrstrom schreef: ↑22 dec 2021, 08:16Mijn ST3 heeft deze storing nu ook, sinds hij terug is van de dealer. Die gaf aan dat hij de verbindingen had gecontroleerd en schoongemaakt. Daarvoor ging het laden wel goed.glauwers schreef: ↑13 dec 2021, 20:43 Ik ben vanavond geconfronteerd met het zelfde verschijnsel.
Na thuiskomst fiets aangesloten op lader.
Geen probleem.
Zie op een gegeven moment dat het laden gestopt is bij 77%.
De CR245 geeft 2 groene lampjes, niet knipperend, wat zou duiden op accu vol.
Direct aansluiten op de accu levert zelfde resultaat: 2x groene lampjes, niet knipperend.
Terug in fiets: 77%.
Afijn, morgen op het werk maar eens kijken wat de CR-246 lader daar doet.
In het ergste geval wordt het een vorm van 'klunen' mocht de accu volledig leeg geraken.
Laden buiten de fiets gaat wel. Maar dat vind ik niet handig steeds de accu eruit, en het is tegen het advies van Stromer in. Zij zeggen dat in de fietsladen het beste is.
Hebben jullie een oplossing?
Na contact van FM met fabriek bij FM langsgegaan om andere batterij in mijn fiets te stoppen.
Deze ter plekke getest met mijn eigen CR246 lader: geen sjoege met batterij in de fiets.
Conclusie FM: probleem met mijn batterij uitgesloten. Moet controller zijn.
Volgende week wordt een nieuwe controller gemonteerd.
Terugkijkend had ik het probleem met de CR246 lader al voor de beurt die mijn SP in September bij de FM heeft gehad.
Dacht toen nog dat het met een FW update te maken had, maar omdat ik op mijn werk de batterij op mijn kantoor aan de lader hang, was dat verder geen probleem.
Aan het rijgedrag was weinig te merken, behalve in verkeersituaties waarbij ik bijna een sur place doe.
Dan is vlot wegrijden zodra het kan soms een probleem doordat mijn SP als het ware begint te 'bokken'.
Door dan wat extra kracht te zetten (normaal niet nodig) is dat dan na een paar seconden verdwenen.
Voor hetzelfde geld blokkeert de SP en dan moet ik metterhaast uit de klickpedalen...
Mijn fiets gaat in januari naar de dealer. Als ik naast een nieuwe accu ook nog een nieuwe omni zou moeten. pffffff
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 aug 2021, 21:00
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 11322
Vandaag is de controller van mijn ST3 vervangen. Zowel de CR245 als CR246 laders werken zoals mag worden verwacht.
Wel blij dat ik 3 jaar extra garantie verzekering had afgesloten. Die kosten zijn er meteen weer uit...
Wel blij dat ik 3 jaar extra garantie verzekering had afgesloten. Die kosten zijn er meteen weer uit...