Accu revisie: algemene informatie

mrstrom

Dit is toch het Stromer techniek topic over stromer accu's?

Graag on topic blijven.
mverwilgen
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2022, 16:45
Locatie: België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 25132

Hoi,
ik kwam toevallig dit topic tegen zijdens mijn 'zoektochten' op het internet :) en denk dat ik misschien wel wat kan bijdragen (en bijleren).

Ik heb een tweetal jaar geleden mijn Stromer ST1 batterij laten reviseren, nu ongeveer 11000km verder en werkt nog perfect.
Het is dus perfect mogelijk om de ST1 accu te laten reviseren.
Ik heb destijds ook de capaciteit laten vergroten naar het maximum.
Als iemand geïnteresseerd is waar dit gebeurd is kan ik wel eens op de batterij kijken, er plakt een sticker op van het revisiebedrijf.

Mijn vrouw heeft een ST2, deze accu's waren blijkbaar niet te reviseren dacht ik.

Groetjes,
Mark
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mverwilgen schreef: 09 mar 2022, 19:26 Ik heb een tweetal jaar geleden mijn Stromer ST1 batterij laten reviseren, nu ongeveer 11000km verder en werkt nog perfect.
Het is dus perfect mogelijk om de ST1 accu te laten reviseren.
Klopt, we weten al jaren dat de 36V accu van de oer-ST1 gereviseerd kan worden.
mverwilgen schreef: 09 mar 2022, 19:26 Mijn vrouw heeft een ST2, deze accu's waren blijkbaar niet te reviseren dacht ik.
Dat zijn ze wel, maar slechts één van de twee types en slechts door een handjevol bedrijven.


Beide is herhaaldelijk vermeld in dit topic ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Stromeur schreef: 09 mar 2022, 21:41
Dat zijn ze wel, maar slechts één van de twee types en slechts door een handjevol bedrijven.

Het bedrijf miton uit Utrecht zegt dit wel te kunnen voor beide types. Ik heb ze hier over gebeld. Maar verder hier op forum geen ervaringen over gelezen.
ik geef mijn accu nu nog een nieuwe poging met paar keer leegrijden en ga dan kijken of ik hem kan laten reviseren daar.

https://emea01.safelinks.protection.out ... reserved=0
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Hoeveel capaciteit verlies je na verloop van tijd?
Bij mijn blauwtje in de ST3 is de capaciteit van de akku ongeveer 1% afgenomen per 1000 km bleek vorige week. Nu na 27k km in 3 jaar blijkt de capaciteit nog 74% vertelde de monteur van Qicq. Bleek nog heel netjes te zijn.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

mboelis schreef: 11 mar 2022, 22:15 Hoeveel capaciteit verlies je na verloop van tijd?
Bij mijn blauwtje in de ST3 is de capaciteit van de akku ongeveer 1% afgenomen per 1000 km bleek vorige week. Nu na 27k km in 3 jaar blijkt de capaciteit nog 74% vertelde de monteur van Qicq. Bleek nog heel netjes te zijn.
Als ik mn kennis in telefoonbatterijen/laptop batterijen extrapoleer naar de Stromer accu's, zou dat wel betekenen dat je hem eigenlijk wel min of meer moet gaan vervangen. Kom je nog niet in de problemen met je range voor je ritten? :oops: Ik weet eigenlijk nog niet waarom Li-ion batterijen gaan branden/fikken. Vandaag weer wat filmpjes gezien van fikkende (china)steps en bikes. Ik weet wel dat je met oudere accu's (aanzienlijk) hogere interne weerstand krijgt (= meer warmte ontwikkeling) dus er zou bij cel(len) brand kunnen ontstaan.

Maar bij de chineesjes is het volgens mij in algehele zin brakke QC/Chemie. Zo ook hoe Samsung accu's had laten maken voor de Note 7, chinees bedrijfje - ik geloof dat de anode/cathode idioot dichtbij elkaar zaten in een (iets) te krappe behuizing. Boem en je hebt kortsluiting. Of ja kortsluiting en daarna heb je boem :bj

Ik zou graag een pedelec (liefst Stromer natuurlijk) vouwfiets hebben. Heb een vouwfiets maar om nou 20km enkele reis na mn treinreis te doen is nogal heftig. Treinkaartje voor de Stromer is me te duur. Nu zag ik zo'n 'Samebike' - maar die accu wil ik niet in mn huis hebben zonder brandwerende case, dus dan maar in de schuur met zo'n bak :lol: Dus als er tips zijn voor E-vouwfietsen die ten minste 20mph (=32kmh) halen. Graag! :)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
gjdorenbos
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2021, 22:51
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 10000

Ik heb mijn BQ983 accu laten reviseren bij Hescon (o.a. Fietsaccu-revisie.nl). Duurde wel een week of vier, maar inmiddels heb ik de eerste ritten gemaakt zonder problemen.
Mijn indruk van Hescon is dat het een professioneel bedrijf is die weten waar ze mee bezig zijn.
Goede condities ook: betaling achteraf, en twee jaar garantie.

Ik heb de accu laten reviseren omdat er één of meer slechte cellen in zaten (cell drift). Op zich had de accu nog voldoende capaciteit, maar er kwam steeds vaker een waarschuwing (te hoge spanning) gevolgd door een rode storing. Daarna schakelde de fiets zichzelf helemaal uit. Krijg je dan alleen weer aan door de lader erop te zetten, maar onderweg heb je daar niets aan.

Deze accu is overigens een half jaar geleden ook al naar Stromer gestuurd door de fietsenmaker omdat de fiets toen storingen gaf, en de ondersteuning steeds uitviel. Dat was toen onder garantie. De storingen waren daarna weg. De fietsenmaker gaf destijds aan dat de accu was gereviseerd door Stromer.
Nu dus weer een probleem met de accu. De accu is weer getest door Stromer, en de test was één keer goed, en één keer fout. Advies van Stromer: twijfelgevalletje, koop maar een nieuwe.

Inmiddels is de fiets echter uit de garantie, maar wel garantie op de reparatie van destijds zou je dan zeggen, maar nee. Volgens Stromer hebben ze de accu destijds alleen getest en goed bevonden, en niets gereparareerd of gereviseerd. Doen ze nooit zeggen ze...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

gjdorenbos schreef: 14 apr 2022, 22:05 Deze accu is overigens een half jaar geleden ook al naar Stromer gestuurd door de fietsenmaker omdat de fiets toen storingen gaf, en de ondersteuning steeds uitviel. Dat was toen onder garantie. De storingen waren daarna weg. De fietsenmaker gaf destijds aan dat de accu was gereviseerd door Stromer.
Nu dus weer een probleem met de accu. De accu is weer getest door Stromer, en de test was één keer goed, en één keer fout. Advies van Stromer: twijfelgevalletje, koop maar een nieuwe.

Inmiddels is de fiets echter uit de garantie, maar wel garantie op de reparatie van destijds zou je dan zeggen, maar nee. Volgens Stromer hebben ze de accu destijds alleen getest en goed bevonden, en niets gereparareerd of gereviseerd. Doen ze nooit zeggen ze...
Hmm. Ik had hier zeker mijn rechtsbijstandverzekering opgezet. Jij hebt het probleem binnen garantie kenbaar gemaakt. Zij hebben niets veranderd en nu ontstaat buiten de garantie het probleem wederom...

Bij de weg: wat kostte de revisie, als ik vragen mag? 2 jaar garantie daarop is wel erg netjes!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ga uit van 724 euro:

https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... omer-bq983
gjdorenbos schreef: 14 apr 2022, 22:05 Ik heb mijn BQ983 accu laten reviseren bij Hescon (o.a. Fietsaccu-revisie.nl). Duurde wel een week of vier, maar inmiddels heb ik de eerste ritten gemaakt zonder problemen.
Mijn indruk van Hescon is dat het een professioneel bedrijf is die weten waar ze mee bezig zijn.
Goede condities ook: betaling achteraf, en twee jaar garantie.
Klinkt goed! Dank voor het delen van je ervaring.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

gjdorenbos schreef: 14 apr 2022, 22:05 Ik heb mijn BQ983 accu laten reviseren bij Hescon (o.a. Fietsaccu-revisie.nl). Duurde wel een week of vier, maar inmiddels heb ik de eerste ritten gemaakt zonder problemen.
Mijn indruk van Hescon is dat het een professioneel bedrijf is die weten waar ze mee bezig zijn.
Goede condities ook: betaling achteraf, en twee jaar garantie.
Voor de zekerheid, variant met 3 of 4 schroeven?
Plaats reactie