Cratoni Vigor helm (ECE-R 22.05 gekeurd)

SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Ik rij met een 61cm Cratoni helm die precies past.
In de warmere maanden lekker fris en in de zomer eigenlijk te warm. Maar ja die helm moet.
Echter in deze koude is dat toch net wat fris.
Ik heb een dun fleece mutsje gevonden (merkloos) dat er nog net tussen kan. Zorgt voor net iets meer comfort.
Je hebt ze ook in Meriño wol, zijn ietsje duurder.
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Bedankt voor de reacties , ga hem bestellen en eens zien hoe het zit met en zonder dunne muts.
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Dit topic is gestart in sept 2017. Zijn er meer lange termijn ervaringen die men wil delen? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in deze helm maar gezien de stevige aanschafprijs ben ik wel benieuwd naar meer ervaringen.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Niwla schreef: 09 mar 2022, 15:41 Dit topic is gestart in sept 2017. Zijn er meer lange termijn ervaringen die men wil delen? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in deze helm maar gezien de stevige aanschafprijs ben ik wel benieuwd naar meer ervaringen.
Ik heb voor nu gekozen voor de Lazer. Wellicht wordt de Vigor interessant richting de winter.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die heb ik ook. Hij heeft een hardshell 'regenkap'. Die zet ik er in de winter op tegen de koude wind. In de zomer gaat-ie eraf. Werkt prima!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Stromeur schreef: 18 mar 2022, 12:24 Die heb ik ook. Hij heeft een hardshell 'regenkap'. Die zet ik er in de winter op tegen de koude wind. In de zomer gaat-ie eraf. Werkt prima!
Klopt, afhankelijk van hoe die shell bevalt fiets ik er misschien zelfs in de winter wel mee door, maar schaf ik dan alsnog die knalgele shell aan voor extra zichtbaarheid.
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Ik heb de Cratoni Vigor en ben daar heel tevreden mee. Vooral door het feit dat de helm over de oren komt en je het vizier kan verstellen zodat mensen
die een bril dragen deze onder het vizier kunnen dragen. Het enige minpunt die ik ondervind is dat de luchtinlaat bovenaan bij een bepaalde snelheid en bij een bepaalde stand van je hoofd een fluitend geluid begint te maken vandaar dat ik deze dichtgemaakt heb.
IMG_20220405_223657.jpg
Gebruik deze altijd in de koudere maanden i.c.m Castelli balaclava (voor de koudere perioden) en Gore thermal beenie (voor de tussenseizoenen).
Voor de zomermaanden heb ik de Halo samen met BBB bril en Futurum 4season merino beenie.
IMG_20220405_224504.jpg


Ik draag altijd nog liefst iets onder de helm want zonder wordt de padding na een tijdje heel vettig van het zweten.
Vigor
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mei 2022, 22:42
Merk SP: Klever Alpha
Km-stand: 8500

Niwla schreef: 09 mar 2022, 15:41 Dit topic is gestart in sept 2017. Zijn er meer lange termijn ervaringen die men wil delen? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in deze helm maar gezien de stevige aanschafprijs ben ik wel benieuwd naar meer ervaringen.
Ik heb de helm nu ruim een half jaaar. Goed uitkijken op internet loont, ik heb 'm uiteindelijk op de kop weten te tikken voor €89 met extra uv vizier inbegrepen (site uit Polen). Omdat dat erg weinig geld is voor een zeer degelijke helm ben ik daar zeer tevreden mee, maar er zijn toch wel enkele aandachtspunten te benoemen. Pasvorm: niet zoals met een fietshelm is deze niet aanpasbaar: je kiest een maat en dat moet dan maar de goede zijn. De opgegeven maten tailleren naar mijn ervaring erg krap. Als je bv omtrek 60 hebt moet je niet degene kopen die eindigt bij 60, maar die erbij begint. Mijn hoofd lijkt een wat afwijkende vorm te hebben: ik moest de XL nemen om te zorgen dat mijn voorhoofd niet knelde, maar langs de zijkant heb ik nu wel ruimte over. Dat liet me dan wel weer toe een (uit moto industrie) intercom systeem erin te installeren. Windgeruis: de bovenste inlaat veroorzaakt, bij een bepaalde snelheid, en zeker tegenwind, een fluitend geluid, wanneer je je hoofd wat meer naar beneden houdt, valt dit weg. Had net iets beter ontworpen kunnen worden. Vizier: er zit een "Notch" bovenin het vizier, wat een uitstekende ventilatie verzekert. Zelfs in de meest uitdagende omstandigheden geen aangedampt vizier. Maar. Bij felle tegenwind en regen kunnen regendruppels door die notch, zeker wanneer de wind schuin van voor komt, alsnog je oog teisteren. Het is niet dramatisch of niet doenbaar, maar ook niet te negeren. Verder heb ik geen last van het gewicht of de warmte (tot nu toe, het ventilatiesysteem lijkt me echt wel performant, maar het is nog geen hoogzomer) van de helm, maar dat is puur persoonlijk. De glanzende uitvoering (die ik heb) is wel mooi maar erg krasgevoelig. Opletten hoe en waar je ze neerlegt dus.
Ik vind het gevoel van een vaste casco bescherming langs mijn oren fijn, en het freedconn r1 plus systeem wat ik erop gezet heb is misschien wat over the top maar wel erg fijn, mijn telefoon gesprekspartners melden niet te horen of ik 47 km/u rijd dan wel stilsta. Het werkt dus erg goed.
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Bedankt voor het delen van deze ervaringen. :cool2:
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Zojuist de Cratoni Vigor helm maat M in mat lichtgrijs via Amazon.de gekocht, prijs is €146 en dat is heel stuk goedkoper dan in Nederland, donderdag komt ie, ben benieuwd….
Bijlagen
799EC078-1EB8-413B-8A86-C4CE582783C1.png
799EC078-1EB8-413B-8A86-C4CE582783C1.png (2.01 MiB) 599 keer bekeken
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
Plaats reactie