Regenkleding

thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Even een kleine regen frustratie spuien :bu: Nog iemand tips voor een goede regenjas? Ik heb een GORE WEAR GTX regenjas, op zich een fijn jasje, maar de rits is ALLESBEHALVE waterdicht. De regen komt gewoon regelrecht naar binnen...

Ik heb net naar meer/andere jassen gekeken, maar veel jassen hebben een "blote" rits aan de buitenkant. Ik denk gewoon dat dat met een speed pedelec niet werkt, vaak staat er zoveel wind dat het water naar binnen geduwd wordt. Meer mensen deze ervaring?

Edit, ik zit nu te kijken naar deze jassen:
https://www.bergfreunde.nl/vaude-luminu ... fietsjack/ (capuchon heb ik liever niet)
https://www.bergfreunde.nl/endura-urban ... fietsjack/
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

thijser schreef: 27 sep 2021, 15:14 Nog iemand tips voor een goede regenjas? Ik heb een GORE WEAR GTX regenjas, op zich een fijn jasje, maar de rits is ALLESBEHALVE waterdicht. De regen komt gewoon regelrecht naar binnen...

Ik heb net naar meer/andere jassen gekeken, maar veel jassen hebben een "blote" rits aan de buitenkant. Ik denk gewoon dat dat met een speed pedelec niet werkt, vaak staat er zoveel wind dat het water naar binnen geduwd wordt. Meer mensen deze ervaring?
ik heb inmiddels al wat km erop zitten met de Agu commuter en de jas is echt 100% waterdicht. Er komt geen water door de rits. De broek daar in tegen lekt wel iets door bij mijn zitvlak. Hoe ik dat kan tegengaan is lastig. Spray om het waterdicht te maken heeft nog niet goed geholpen.
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Marco69 schreef: 27 sep 2021, 15:25 ik heb inmiddels al wat km erop zitten met de Agu commuter en de jas is echt 100% waterdicht. Er komt geen water door de rits. De broek daar in tegen lekt wel iets door bij mijn zitvlak. Hoe ik dat kan tegengaan is lastig. Spray om het waterdicht te maken heeft nog niet goed geholpen.
Thanks, daar ga ik ook even naar kijken! Mijn broek lekt ook door bij mn kont inderdaad, dus daar moet ik ook een alternatief voor zoeken. :)
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

thijser schreef: 27 sep 2021, 15:14 Even een kleine regen frustratie spuien :bu: Nog iemand tips voor een goede regenjas? Ik heb een GORE WEAR GTX regenjas, op zich een fijn jasje, maar de rits is ALLESBEHALVE waterdicht. De regen komt gewoon regelrecht naar binnen...

Ik heb net naar meer/andere jassen gekeken, maar veel jassen hebben een "blote" rits aan de buitenkant. Ik denk gewoon dat dat met een speed pedelec niet werkt, vaak staat er zoveel wind dat het water naar binnen geduwd wordt. Meer mensen deze ervaring?

Edit, ik zit nu te kijken naar deze jassen:
Vreemd, de gore jas zou waterdicht moeten zijn. Dit is wel gore tex, dit moet af en toe gere-activeerd worden met een nikwax of ander impregneer product. Je mag dit ook nooit wassen met wasverzachter en eigenlijk best enkel met dat specifiek product. Kan dat de reden zijn? Anders kan dit mogelijk fabrieksfout zijn....

De Gore c5 shakedry is wel 100% zeker waterdicht en wordt gedragen door een aantal op het forum hier. Mijn broer heeft die ook, is vederlicht, heel compact en volledig waterdicht. Wel enorm broos omdat de gore tex ook meteen de buitenlaag is. Mijn broer passeerde een tak en er zat onmiddellijk een scheur in. Met de stromer heb je meer plaats en maakt gewicht niet uit, dus zijn er mogelijk betere alternatieven, maar als je vb ook wielrenner bent en je wil maar één keer geld uitgeven, is dat een zeer goede optie.
ST3 black 983wh
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Bram Roose schreef: 28 sep 2021, 08:49
Dit is wel gore tex, dit moet af en toe gere-activeerd worden met een nikwax of ander impregneer product.
Nee hoor. Het materiaal van dit membraan heeft gewoon de eigenschap dat het waterdicht is. Altijd! Tenzij het membraan beschadigd is bij scheuren en gaten etc.
Na verloop van tijd parelt het water er alleen minder mooi vanaf en gaat vuil meer hechten. Daarvoor kun je impregneren, maar impregneren om het waterdicht te maken is nergens voor nodig.

Dat reactiveren wordt wel gedaan met kleding waar een gore tex membraan is zit, maar dat doe je dan vooral om de buitenste laag waterafstotend te maken. Niet voor het membraan.
ST3 cool white - sport - 983Wh
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

LNY schreef: 28 sep 2021, 09:50 Nee hoor. Het materiaal van dit membraan heeft gewoon de eigenschap dat het waterdicht is...
Bram Roose schreef: 28 sep 2021, 08:49 Vreemd, de gore jas zou waterdicht moeten zijn...
De jas zelf is ook waterdicht, alleen via de rits komt het gewoon met bakken naar binnen zetten. Het is een "gewone" rits zonder zo een flap aan de voorkant, dus volgens mij is het niet gek dat het dan via die weg naar binnen komt.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Onlangs een AGU commuter 3L Jack aangeschaft.
Hopelijk hou ik het voldoende droog tijdens een regenbui.
Het jack zit lekker.

Om in de koude en natte periode de voeten warm en droog te houden ben
ik neopreen duiksokken aan het uitproberen. Deze sokken hebben een vrij
stevige zool en dat fietst beter dan ik had verwacht. Ze sluiten nauw aan en het soepele Neopreen knelt niet.
Een mogelijk nadeel is dat het neopreen helemaal waterdicht is. Vocht van binnen zal niet makkelijk kunnen verdampen, waardoor de voeten wat klam kunnen aanvoelen. Wellicht op te lossen door een dunne sok
te dragen.
Een vergelijkbaar probleem heb ik met thermisch ondergoed. Dat hou ik ook niet 100% droog ondanks
ventilerende bovenkleding.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als schoenen heb ik gewoon een paar waterdichte MTB schoenen. Werkt prefect.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Ik heb ook de AGU Commuter, maar bij mij lekt de broek niet. Alles blijft droog
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Plaats reactie