Stuurpen Ergotec "Zwakke inbusbouten?"

MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

JanR schreef: 14 dec 2021, 22:24 Ik begrijp nog steeds niet waarom de bouten ruim 1,5 keer vaster moeten dan de stuurpen voorschrijft. Ik zou mijn wielbouten van de auto (voorschrift 105 N.m) niet graag op 157.5 N.m vastdraaien. Dat vinden ze niet fijn. Er staat duidelijk op de stuurpen 10-12 N.m op afgedrukt. Kan Ergotec Support dit verklaren ?

In principe zou 10-12 N.m voldoende klemkracht moeten genereren. En daar gaat het tenslotte om. Ik heb een stuurpen, met dezelfde klemdiameter, die met twee M6 bouten vast getrokken wordt op 6-8 N.m. Die is nog nooit losgekomen.

En wat FreddyH schrijft is zeker waar: met montagepasta glijdt de bout makkelijker door de draad. Maar dat is ook het geval als je Loctite zou gebruiken. Dat heeft ook een smerend effect bij het vastdraaien.
Hallo JanR,
De 2e bout had ik getest bij 17Nm zonder montagepasta en ook bij de 1e Stuurpen, 1 M6 bout ging al doormiddel bij een instelling van 12Nm. Maar support adviseert nu die M6 bouten vast te zetten tussen de 16-18Nm. Ik zal je de originele bericht geven.
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

"wir freuen uns, dass Sie sich beim Kauf ihres neuen Vorbaus für ein Produkt aus unserem Haus entschieden haben.

Bezüglich Ihrer Frage möchten wir Ihnen mitteilen, dass wir den Anzugswert der Schaftklemmschrauben von ursprünglich 10-12 Nm auf 16-18 Nm erhöht haben. Bei dem Vorbau der Ihnen vorliegt handelt es sich noch um Exemplar, wo noch der alte Wert angegeben ist."

Wir möchten Sie daher bitten, die Klemmschrauben so wie in den Montage- und Sicherheitshinweisen beschrieben, mit 16-18 Nm anzuziehen.
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

En nog een andere bericht van deze heer:

"Was den Anzugswert der Schaftklemmschrauben betrifft, so sollten Sie diese wie empfohlen mit 16-18 Nm anziehen."

Dus dat heb ik dan ook 2x geprobeerd, maar zonder succes met deze originele bouten, maar wel gelukt met de staal en RVS bout van Hornbach, zonder problemen vast gedraaid tot aan 18Nm. 2 videos van de M6 bouten opgestuurd naar Ergotec Support en weer gevraagd om een nieuwe stuurpen.
Wordt vervolgd.
Gr. Martin
Laatst gewijzigd door MartinK9 op 14 dec 2021, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nou, daar staat geen woord Spaans tussen. Ik vind 16-18Nm ook veel, maar als Ergotec dit adviseert dan moet je dit dus gewoon doen, i.v.m. de veiligheid.

Ik kan me niet voorstellen dat een gerenomeerd bedrijf als Ergotec boutjes, die aanvankelijk op 10-12Nm moesten worden aangedraaid maar nu op 16-18Nm, niet getest heeft op die nieuwe waarden. Maar het begint er wel een beetje op te lijken. Want als je er zoveel (allemaal) mee aan gort draait, dan kunnen we ook niet meer over een maandagmorgen-boutje spreken.

Ik ben benieuwd wat Ergotec over je nieuwe filmpje zegt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Goedemiddag,
Ik heb twee keer aan Ergotec supprt gevraagd of ze hun voorraad ook gecontroleerd hebben op defecte bouten en als ze nog wat hebben gevonden. Tot nu toe heb ik daar nog geen reactie op gekregen. Het enige waar ze antwoord op gegeven hebben is dat ze me WEER een nieuwe stuurpen toesturen. Vandaag heb ik voor de zekerheid mijn nieuwe momentsleutel nog even getest bij de Stromer-specialist in Deventer. Getest bij 12 Nm en 20 Nm. Het resultaat was dat ze exact hetzelfde zijn.
Voor mij is het nu afgerond, ik gebruik straks bij mijn nieuwe stuurpen niet meer de originele bouten. Heeft er iemand toevallig ervaring met rvs bouten in een (aluminium) stuurpen?
Ik heb gelezen op internet dat rvs en aluminium geen goede combinatie is.
Gr. Martin
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

Beetje vet op de boutjes voordat je ze monteert dan reageert het minder op elkaar.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

MartinK9, heb jij nog altijd de originele voorvork op je ST2 (met stuurbuis in carbon) of heb je ondertussen een geveerde voorvork gemonteerd met alu stuurbuis ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goeie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Golvas schreef: 18 dec 2021, 19:50 MartinK9, heb jij nog altijd de originele voorvork op je ST2 (met stuurbuis in carbon) of heb je ondertussen een geveerde voorvork gemonteerd met alu stuurbuis ?
Hallo Golvas,
Nee, is niet de originele vork, is een (leen) geveerde voorvork die ik even een tijdje mag lenen om te kijken als dit echt een oplossing zou kunnen zijn voor mijn polsen.
Dus betreft een aluminium stuurbuis.
Plaats reactie