Stuurpen Ergotec "Zwakke inbusbouten?"

RobK9

JanR schreef: 10 dec 2021, 21:59 Een M5 op 13 N.m? De zal behoorlijk opgerekt zijn.
Voor kwaliteit 80 bout wordt 5,1 N.m geadviseerd.
F5C6222F-7831-4399-B1B3-7B7D040D1985.jpeg
Misschien had je ze niet eerst ‘ stevig met de hand’ moeten vastzetten.
In de handleiding staat dat je de M5 bouten moet vast draaien tussen de 6-8Nm. En omdat deze bouten doormiddel ging tussen 7-8Nm was ik benieuwd hoe goed of slecht de RVS bouten van Hornbach zijn. Het is niet de bedoeling dat ik ze straks vast gaat zetten met 13Nm maar gewoon tussen de 7-8Nm.
Ik wou gewoon kijken hoever ik kon gaan met deze bouten.
Gr. Rob
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Account op verzoek van de OP verwijderd.

De OP heeft er (desgevraagd) helaas voor gekozen om zijn ervaringen met de nieuwe stuurpen na correcte montage niet te delen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Een gemiste kans voor iedereen, jammer ... ik vroeg me nog een aantal dingen af, die hij toch nog wel zal lezen :

- welke uitleg wordt er gegeven voor het feit dat de aanhaalmomenten verschillen (handleiding <-> aanduidingen op de stuurpen die jij kocht) ?

- heeft de contactpersoon bij Ergotec het niet gehad over montagepasta ?

- werd bij het aandraaien van de bouten rekening gehouden met de in de handleiding beschreven werkwijze ?
Draai daarna met een 4 mm inbussleutel eerst de beide bovenste stuurbocht klemschroeven B en dan de beide onderste stuurbocht klemschroeven B gelijkmatig vast met een aandraaimoment van 6-8 Nm. Let daarbij op dat het bovenste deel van de stuurbocht klemring aan de stuurpen aansluit.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

RobK9 schreef: 10 dec 2021, 20:58 En 16-18Nm is niet een "Paar Nm", probeer dat maar is met een momentsleutel van 21cm lengte!!
Ehm. Mijn natuurkunde is wellicht wat roestig, maar 18 Nm met een sleutel van 20 cm lengte (makkelijker rekenen) was vroeger een kracht van ongeveer 90 N. Een kracht van 90 N is het equivalent van het optillen van een massa van iets meer dan 9 kg.
Klinkt inderdaad als onmogelijk* :bu:


*) onmogelijk is ook mogelijk, want onweer is ook weer [Herman Finkers]


Sorry, het is wellicht schoppen tegen een dood paard, aangezien RobK9 blijkbaar niet tegen een beetje tegengas kan. Maar ik kon het echt even niet laten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 10 dec 2021, 20:42 Het kan natturlijk een slechte batch zijn, maar de Ergotec spullen op mijn fiets zijn super degelijk.
Ik hoop dat de OP wel met Ergotec blijft communiceren. Want als er sprake is van een slechte batch, dan zal Ergotec dat zeker willen weten zodat ze passende actie kunnen ondernemen.

Gezien het eenzijdige verhaal en het feit dat de OP afhaakt bij vragen ga ik vooralsnog uit van een gebruikersfout.

Ik vind de discrepantie tussen de online handleiding en hetgeen er op de stuurpen zelf is gedrukt overigens wel vreemd. Als ik tijd heb zal ik Ergotec eens mailen en vragen hoe dat zit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

FreddyH schreef: 10 dec 2021, 23:44
RobK9 schreef: 10 dec 2021, 20:58 En 16-18Nm is niet een "Paar Nm", probeer dat maar is met een momentsleutel van 21cm lengte!!
Ehm. Mijn natuurkunde is wellicht wat roestig, maar 18 Nm met een sleutel van 20 cm lengte (makkelijker rekenen) was vroeger een kracht van ongeveer 90 N. Een kracht van 90 N is het equivalent van het optillen van een massa van iets meer dan 9 kg.
Ik kon het even niet loslaten en wilde even kijken of mijn natuurkunde me in de steek aan het laten was of wat hier aan de hand is. Dus ik heb een proefopstelling gemaakt: een ratel met daarin een inbus bit maat 8 en een dopsleutel maat 8 op mijn momentsleutel. Moment sleutel ingesteld op 18 Nm en een stukje tape op 21 cm vanaf het rotatiepunt.

Stelling van RobK9: het lukt niet om in deze opstelling die 18 Nm te bereiken.

Resultaat: jawel, vrij makkelijk zelfs. Zelfs op 24 Nm, de maximale waarde van mijn kleine momentsleutel, lukt het me vrij makkelijk om de momentsleutel te laten klikken.

Om uit te sluiten dat ik "heel erg sterk" zou zijn, heb ik ook even mijn zoontje van 12 gevraagd of het hem lukt om 18 Nm moment te zetten. Het kostte hem flink moeite maar het lukte wel.

Logisch ook wel: mijn 2-24 Nm momentsleutel is 24 cm lang, ofwel: je hebt een kracht van 100 N nodig om 24 Nm moment te zetten. Dat vindt de maker van mijn momentsleutel blijkbaar een normale waarde. Met 18 Nm op 21 cm heb je afgerond 86 Nm nodig, dus dat gaat alleen maar makkelijker.

Mijn conclusie is dan ook dat de stelling van RobK9 onzin is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Golvas schreef: 10 dec 2021, 22:59 Een gemiste kans voor iedereen, jammer ... ik vroeg me nog een aantal dingen af, die hij toch nog wel zal lezen :

- welke uitleg wordt er gegeven voor het feit dat de aanhaalmomenten verschillen (handleiding <-> aanduidingen op de stuurpen die jij kocht) ?

- heeft de contactpersoon bij Ergotec het niet gehad over montagepasta ?

- werd bij het aandraaien van de bouten rekening gehouden met de in de handleiding beschreven werkwijze ?
Draai daarna met een 4 mm inbussleutel eerst de beide bovenste stuurbocht klemschroeven B en dan de beide onderste stuurbocht klemschroeven B gelijkmatig vast met een aandraaimoment van 6-8 Nm. Let daarbij op dat het bovenste deel van de stuurbocht klemring aan de stuurpen aansluit.
Goedeavond Golvas,
Ik heb mij weer aangemeld (RobK9) omdat ik spijt heb dat ik weg ging en omdat ik ook mijn ervaringen wil delen met anderen. En ik wil ook nog graag reageren op andere berichten.
Wat betreft vraag 1 kreeg ik de volgende antwoord "Bezüglich Ihrer Frage möchten wir Ihnen mitteilen, dass wir den Anzugswert der Schaftklemmschrauben von ursprünglich 10-12 Nm auf 16-18 Nm erhöht haben. Bei dem Vorbau der Ihnen vorliegt handelt es sich noch um Exemplar, wo noch der alte Wert angegeben ist"
Nr. 2 nee, hij heeft het niet gehad over montagepasta, maar dat kan ik wel gebruiken bij mijn nieuwe stuurpen.
3. Ja, ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgd.
Waarschijnlijk krijg ik aankomende week mijn nieuwe stuurpen binnen, ik laat jullie wel weten hoe dat afloop. Nog een fijne avond. Gr. Martin
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 22:30 Nr. 2 nee, hij heeft het niet gehad over montagepasta, maar dat kan ik wel gebruiken bij mijn nieuwe stuurpen.
Hou je er rekening mee dat je dan een lager aandraaimoment moet gebruiken?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

FreddyH schreef: 11 dec 2021, 16:09
FreddyH schreef: 10 dec 2021, 23:44
RobK9 schreef: 10 dec 2021, 20:58 En 16-18Nm is niet een "Paar Nm", probeer dat maar is met een momentsleutel van 21cm lengte!!
Ehm. Mijn natuurkunde is wellicht wat roestig, maar 18 Nm met een sleutel van 20 cm lengte (makkelijker rekenen) was vroeger een kracht van ongeveer 90 N. Een kracht van 90 N is het equivalent van het optillen van een massa van iets meer dan 9 kg.
Ik kon het even niet loslaten en wilde even kijken of mijn natuurkunde me in de steek aan het laten was of wat hier aan de hand is. Dus ik heb een proefopstelling gemaakt: een ratel met daarin een inbus bit maat 8 en een dopsleutel maat 8 op mijn momentsleutel. Moment sleutel ingesteld op 18 Nm en een stukje tape op 21 cm vanaf het rotatiepunt.

Stelling van RobK9: het lukt niet om in deze opstelling die 18 Nm te bereiken.

Resultaat: jawel, vrij makkelijk zelfs. Zelfs op 24 Nm, de maximale waarde van mijn kleine momentsleutel, lukt het me vrij makkelijk om de momentsleutel te laten klikken.

Om uit te sluiten dat ik "heel erg sterk" zou zijn, heb ik ook even mijn zoontje van 12 gevraagd of het hem lukt om 18 Nm moment te zetten. Het kostte hem flink moeite maar het lukte wel.

Logisch ook wel: mijn 2-24 Nm momentsleutel is 24 cm lang, ofwel: je hebt een kracht van 100 N nodig om 24 Nm moment te zetten. Dat vindt de maker van mijn momentsleutel blijkbaar een normale waarde. Met 18 Nm op 21 cm heb je afgerond 86 Nm nodig, dus dat gaat alleen maar makkelijker.

Mijn conclusie is dan ook dat de stelling van RobK9 onzin is.
Goedeavond Freddy H.

Omdat ik nog even wil reageren op jouw bericht en mijn ervaring wil delen met anderen heb ik me weer aangemeld met een nieuw account.
Voor mij was het namelijk wel een probleem met de 16-18Nm, omdat ik moest bukken om de waarden van de digitale momentsleutel goed af te kunnen lezen, ik stond niet in een ideale positie.
En ik heb ook al in een vorig bericht vermeld dat ik last heb van zwakke polsen, daarom ben ik al een tijdje bezig met een verende voorvork, stuurpen en een ander stuur.
Je kent mijn situatie niet en hoe en waar ik dit getest heb en wat voor soort gereedschap ik heb gebruikt.
Jij hebt het over maat '8', daar heb ik het nooit over gehad, de 16-18Nm betreft de 5mm M6 inbusbout en niet maat '8'!!
En natuurlijk kom je dan verder.
En ik wil nog even melden dat je deze digitale momentsleutel in het midden moet vastpakken en niet aan de uiteinden.
Staat duidelijk vermeld in de gebruiksaanwijzing! En deze hendel is ook al niet prettig om vast te houden (is te dun en mijn hand zit op de plek waar het lcd zit, dus dat maakt het wat lastiger om af te lezen). Door dit alles was het toch wat moeilijker testen voor mij en ik moest het ook voorzichtig uitvoeren, ook omdat deze momentsleutel niet "klikt", deze piept even en je moet oppassen dat je niet over deze waarden heen gaat. Dus daarom langzaam opvoeren, ook omdat hij soms niet piept,daarom moest ik het lcd in de gaten houden. Buiten dat is hij wel heel erg nauwkeurig, alleen niet fijn in het gebruik.
Bij ons op het werk hebben wij een kalibratie ruimte waar wekelijks producten van een hoge kwaliteit (ook testgereedschap) worden gekalibreerd, dus ik weet heel goed waar ik mee bezig ben.
Nog een fijne avond gewenst,
M.v.g. Martin (RobK9)
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

En ik zal jullie op de hoogte houden van mijn aankomende nieuwe stuurpen, komt waarschijnlijk volgende week binnen.
Martin
Plaats reactie