Stuurpen Ergotec "Zwakke inbusbouten?"

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 23:25 Voor mij was het namelijk wel een probleem met de 16-18Nm, omdat ik moest bukken om de waarden van de digitale momentsleutel goed af te kunnen lezen, ik stond niet in een ideale positie.
En ik heb ook al in een vorig bericht vermeld dat ik last heb van zwakke polsen, daarom ben ik al een tijdje bezig met een verende voorvork, stuurpen en een ander stuur.
Je kent mijn situatie niet en hoe en waar ik dit getest heb en wat voor soort gereedschap ik heb gebruikt.
Je schreef eerder:
RobK9 schreef: 10 dec 2021, 20:58 En 16-18Nm is niet een "Paar Nm", probeer dat maar is met een momentsleutel van 21cm lengte!!
Je schreef niet: "16-18 Nm is erg lastig als je in een onhandige positie staat, daarnaast heb ik zwakke polsen". Je suggereerde dat het niet te doen is om 18 Nm op een bout te zetten met een momentsleutel van 21 cm lengte. Daar heb ik op gereageerd. Ik heb mijn stelling natuurkundig, testmatig en logisch onderbouwd.
Los daarvan: op dit forum staan een kleine 100.000 berichten van een dikke 4000 leden. Het spijt me verschrikkelijk dat ik niet alle berichten en ieders individuele situatie uit mijn hoofd ken :ck:
MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 23:25 Jij hebt het over maat '8', daar heb ik het nooit over gehad, de 16-18Nm betreft de 5mm M6 inbusbout en niet maat '8'!!
En natuurlijk kom je dan verder.
Nee. Ik heb mijn testsetup omschreven, ik gebruik een inbus bit 8 in een normale ratel om mijn momentsleutel (met daarop dop 8) tegen te houden. Dit staat helemaal los van boutdikte. Het maakt hier niet uit of ik inbus bit 3 of inbus bit 12 gebruik, alleen inbus bit 8 in combinatie met dop 8 had ik voorhanden.
MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 23:25 En ik wil nog even melden dat je deze digitale momentsleutel in het midden moet vastpakken en niet aan de uiteinden.
Staat duidelijk vermeld in de gebruiksaanwijzing! En deze hendel is ook al niet prettig om vast te houden (is te dun en mijn hand zit op de plek waar het lcd zit, dus dat maakt het wat lastiger om af te lezen).
?
Voor mijn boerenverstand klinkt dit erg onlogisch. Er zit een handvat op jullie momentsleutel, maar het is de bedoeling dat je hem bij het display vastpakt? Maar natuurlijk :bu:

Dit plaatje komt uit de handleiding van de momentsleutel op jouw foto's:
momentsleutel.png
momentsleutel.png (110.39 KiB) 802 keer bekeken
Waar zie jij precies dat je hem in het midden vast moet pakken?
MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 23:25 Door dit alles was het toch wat moeilijker testen voor mij en ik moest het ook voorzichtig uitvoeren, ook omdat deze momentsleutel niet "klikt", deze piept even en je moet oppassen dat je niet over deze waarden heen gaat. Dus daarom langzaam opvoeren, ook omdat hij soms niet piept,daarom moest ik het lcd in de gaten houden. Buiten dat is hij wel heel erg nauwkeurig, alleen niet fijn in het gebruik.
Een momentsleutel die niet altijd aangeeft dat je het ingestelde moment bereikt hebt is geen momentsleutel maar een prut ding. Ik kan dat niet nauwkeurig noemen. Sorry hoor, daarmee kan je 2 zinnige dingen doen: laten repareren of weggooien.
MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 23:25 Bij ons op het werk hebben wij een kalibratie ruimte waar wekelijks producten van een hoge kwaliteit (ook testgereedschap) worden gekalibreerd, dus ik weet heel goed waar ik mee bezig ben.
Woorden bewijzen niks, daden bewijzen wel iets. Ik werk dagelijks met studenten die dit soort dingen beweren omdat ze vinden dat ze ten onrechte een onvoldoende kregen. Ben ik niet gevoelig voor.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Goedemiddag Freddy H,
Inderdaad wat betreft de positie van de digitale momentsleutel(ik vond het ook wel raar).Ik was echt van de overtuiging dat ik die in het midden moest vastpakken, stom van mij.
Maar voor mij was het wel zwaar en had ik eigenlijk het volgende moeten zeggen "16-18Nm is voor mij (ik heb zwakke polsen) en mijn opstelling en in combinatie met deze digitale momentsleutel van 21cm wel een probleem"
Dus excuses voor de verkeerde omschrijving:"probeer dat maar is met een momentsleutel van 21cm lengte!!"

Nog even in het kort, de eerste 3 M5 bouten gingen goed met de Wera Click-Torque a6 maar toen ik de 4e M5 bout wou vastdraaien met een instelling van 7Nm brak die bout af, die afgebroken bout kon ik er gelukkig nog uit krijgen.
Maar toen ik op een ander dag de 1e M6 bout ging vastdraaien met de Digitale momentsleutel, instelling 17Nm, brak de bout bij ongeveer 15Nm en daarna was het gebeurt met de stuurpen. Daarna heb ik die van de stuurbuis gehaald en vervolgens op werk getest in een werkbank. De Topeak en Wera momentsleutels heb ik met elkaar vergeleken (o.a. de 17 en 7Nm instelling) en zitten ruim binnen de 2% (en de 2 kalibratie rapporten bevestigen dat ook). Dus die waarden kloppen gewoon!!

Maar los van dit allemaal zijn mijn bouten wel afgebroken en dat komt zeker niet door het hand vastdraaien van deze bouten (en ik heb ze natuurlijk volgens de handleiding vast gedraaid, alleen op dat moment niet aangedraaid met een momentsleutel), ik gebruikte namelijk kleine inbus sleutels. Wat ik misschien ook nog had moeten melden is dat ik de fiets niet gebruikt heb nadat ik deze stuurpen hand vast gedraaid heb. Bij het gebruik van deze 2 momentsleutels braken deze bouten, M6, de eerste bij ongeveer 15Nm en de tweede tussen de 10-11Nm en de M5 bouten tussen 7-8Nm.
En misschien is het een slechte batch. Maar bij mij waren zowel de M5 en de M6 bouten zwak.

En als laatste wil ik nog even zeggen dat mijn stelling niet onzin is, in iedergeval niet met mijn stuurpen!!

Nog een fijne dag verder. Martin
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 22:30 Ik heb mij weer aangemeld (RobK9) omdat ik spijt heb dat ik weg ging en omdat ik ook mijn ervaringen wil delen met anderen. En ik wil ook nog graag reageren op andere berichten.
Als eerste: Welkom terug Martin !

Op technische vraagstukken als deze komen altijd veel reacties los (en emoties :D ). De techneuten onder ons willen dit graag mee helpen oplossen. No worries: Als de ‘emoties’ te veel uit de hand lopen grijpt Sylvia in :av

Momentsleutels die niet ‘klikken’ maar een waarde aangeven zijn voor deze toepassing niet zo handig. Zeker als je wat minder sterk bent in de polsen.

Ik ben vooral benieuwd wat voor bouten er in de nieuwe stuurpen zitten. RVS bouten zijn in ieder geval niet zo sterk als een stalen bout. Die zal Ergotec niet gebruiken verwacht ik. Mijn ervaring is dat bouten in stuurpennen gezwart of verchroomd zijn (in ieder geval altijd gaan roesten).

En een beetje montagevet kan geen kwaad ondanks alle beweringen te vinden op internet. Daar kom je wel achter als de wielbouten van de auto droog gemonteerd worden en je moet na een jaar in het veld een wiel wisselen met een wielsleutel van 30 cm.
Laatst gewijzigd door JanR op 12 dec 2021, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

JanR schreef: 12 dec 2021, 14:00
MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 22:30 Ik heb mij weer aangemeld (RobK9) omdat ik spijt heb dat ik weg ging en omdat ik ook mijn ervaringen wil delen met anderen. En ik wil ook nog graag reageren op andere berichten.
Als eerste: Welkom terug Martin !

Op technische vraagstukken als deze komen altijd veel reacties (en emoties :D ). De techneuten onder ons willen dit graag mee helpen oplossen. No worries: Als de ‘emoties’ te veel uit de hand lopen grijpt Sylvia in :av

Momentsleutels die niet ‘klikken’ maar een waarde aangeven zijn voor deze toepassing niet zo handig. Zeker als je wat minder sterk bent in de polsen.

Ik ben vooral benieuwd wat voor bouten er in de nieuwe stuurpen zitten. RVS bouten zijn in ieder geval niet zo sterk als een stalen bout. Die zal Ergotec niet gebruiken verwacht ik. Mijn ervaring is dat bouten in stuurpennen gezwart of verchroomd zijn (in ieder geval altijd gaan roesten).

En een beetje montagevet kan geen kwaad ondanks alle beweringen te vinden op internet. Daar kom je wel achter als de wielbouten van de auto droog gemonteerd worden en je moet na een jaar in het veld een wiel wisselen met een wielsleutel van 30 cm.
Hallo Jan,
Bedankt voor je aardige woorden, fijn om te horen. Voor mij is dit allemaal nieuw, is even wennen voor mij. Is ook de eerste keer dat ik een review doe.
En klopt, de RVS bouten zijn zeker niet zo sterk als stalen bouten. Maar met de RVS bouten die ik bij Hornbach had gekocht kwam ik met de M5 met gemak tot 13Nm, dus deze RVS bouten zijn in iedergeval veel beter dan mijn gebroken 'staal bouten' en de montagepasta ga ik dan zeker dan gebruiken. Maar ik ga in iedergeval wel straks 1 van de 2 M6 bout testen op mijn oude stuurpen, om te kijken als die ook niet af breek bij 17Nm (ik gebruik dan mijn nieuwe momentsleutel, Syntace 1-25Nm) want deze krijg ik er niet meer uit als die breekt.
Nog een fijne dag verder.
Martin
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Jan,
Hoe vast zal ik dan de staal bouten vastdraaien als ik montagepasta ga gebruiken?
Voor de M5 staat 6-8Nm en M6 staat nu voor 16-18Nm. Martin.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mijn Ergotec stuurpen en stuurpen verhoger hebben beiden RVS bouten. Ik verwacht dat dat standaard is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

MartinK9 schreef: 12 dec 2021, 14:47 Jan,
Hoe vast zal ik dan de staal bouten vastdraaien als ik montagepasta ga gebruiken?
Voor de M5 staat 6-8Nm en M6 staat nu voor 16-18Nm. Martin.
Ik heb 3 Ergotec Swell verstelbare stuurpennen liggen (80, 100 en 120 mm).

Alle uitvoeringen hebben M5 en M6 bouten. M5 voor het stuur. M6 voor de vork. De 100 en 120 mm hebben zilverkleurige bouten en de 80 mm heeft zwarte bouten. Alle bouten zijn 8.8. De M5 moeten op 6-8 N.m. De M6 moeten op 10 tot 12 N.m.
De 120 mm is een Santos uitvoering, die is lichter dan de kortere 100 mm. Voor deze moeten de M6 bouten (in 12.9 kwaliteit vreemd genoeg) op 6-8 N.m. En? Are we lost?

Bottom line: gebruik de aanhaalmomenten die Ergotec op de stuurpen gedrukt heeft. Met of zonder montagepasta dezelfde aanhaalmoment.
Laatst gewijzigd door JanR op 12 dec 2021, 16:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

FreddyH schreef: 12 dec 2021, 15:14 Mijn Ergotec stuurpen en stuurpen verhoger hebben beiden RVS bouten. Ik verwacht dat dat standaard is.
Hallo Freddy,
Heb jij ook montagepasta gebruikt en met hoeveel Nm heb jij die M5 en M6 bouten vastgedraaid?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb geen montagepasta gebruikt en draai alle bouten aan op het moment dat bij de bout vermeld staat. Ik heb geen idee wat dat bij mijn stuurpen is, maar dat is ook niet zo relevant.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Goedemorgen,
Ik heb net het volgende bericht gekregen van Ergotec support:
"bei den Schrauben handelt es sich um CrMo-Schrauben.
Wie gesagt, Schraubenbrüche hatten wir bei all unseren Tests, und das waren bisweilen einige und auch bei den Wareneingangsprüfungen nicht zu verzeichnen"

Dus ze hebben ook wat slechte bouten gevonden of lees ik dit verkeerd?
Plaats reactie