Stuurpen Ergotec "Zwakke inbusbouten?"

Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

MartinK9 schreef: 13 dec 2021, 11:21

Dus ze hebben ook wat slechte bouten gevonden of lees ik dit verkeerd?
Ja, das verstehst du falsch.

Sie testen die Schrauben und hatten bisher keine Schrauben , die die Anforderungen nicht erfüllt haben.



Ja, je begrijpt het niet.

Zij testen de schroeven en hebben nog geen schroeven gehad die niet aan de eisen voldeden.
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Flyy schreef: 13 dec 2021, 12:55
MartinK9 schreef: 13 dec 2021, 11:21

Dus ze hebben ook wat slechte bouten gevonden of lees ik dit verkeerd?
Ja, das verstehst du falsch.

Sie testen die Schrauben und hatten bisher keine Schrauben , die die Anforderungen nicht erfüllt haben.



Ja, je begrijpt het niet.

Zij testen de schroeven en hebben nog geen schroeven gehad die niet aan de eisen voldeden.
Okay, ik had de tekst vertaald via google translate en kwam uit op:
"de schroeven zijn CrMo-schroeven.
Zoals ik al zei, we hadden bouten gebroken in al onze tests, en er waren er een paar, en we merkten ze niet eens op bij de inspecties van de inkomende goederen" maar goed.
Bedankt Flyy!!
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Goedemorgen,
Gisteren de nieuwe stuurpen binnen gekregen.
Vanochtend is de 1e M6 weer afgebroken, maar nu heb ik het opgenomen.
Ik had de waarden van de gebruiksaanwijzing en op advies van Ergotec support aangenomen, dat is dus 16-18Nm. Ingesteld op 16Nm.
Heb ik dan toch iets verkeerd gedaan??
Graag jullie advies
Gr. Martin
Bijlagen
20211214_720p.mp4
(157 MiB) 66 keer gedownload
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zie niet echt iets verkeerds, behalve dat ik de boutjes links en rechts afwisselend op moment aan had gedraaid en dat je de momentsleutel wat ver naar voren vasthoudt (maar dat zou geen reden mogen zijn voor boutjes om zo makkelijk te breken, die moeten meer marge hebben). Verder begrijp ik niet waarom ik schade zie aan de stuurpen waar het boutje erin gaat.

Maar nee, ik zie eigenlijk niks verkeerds. Ik heb nu natuurlijk overdreven kritisch gekeken en het boutje hoort bij aandraaien op deze manier domweg niet af te breken.

Goed dat je het deze keer hebt gefilmd. Opsturen naar Ergotec, vragen wat zij ervan vinden en vragen of ze hun eigen voorraad (dezelfde batch als waar jouw stuurpen uit komt) eens willen controleren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Stromeur schreef: 14 dec 2021, 11:35 Ik zie niet echt iets verkeerds, behalve dat ik de boutjes links en rechts afwisselend op moment aan had gedraaid en dat je de momentsleutel wat ver naar voren vasthoudt (maar dat zou geen reden mogen zijn voor boutjes om zo makkelijk te breken, die moeten meer marge hebben). Verder begrijp ik niet waarom ik schade zie aan de stuurpen waar het boutje erin gaat.

Maar nee, ik zie eigenlijk niks verkeerds. Ik heb nu natuurlijk overdreven kritisch gekeken en het boutje hoort bij aandraaien op deze manier domweg niet af te breken.

Goed dat je het deze keer hebt gefilmd. Opsturen naar Ergotec, vragen wat zij ervan vinden en vragen of ze hun eigen voorraad (dezelfde batch als waar jouw stuurpen uit komt) eens willen controleren.
Hallo Stromeur,

Is geen schade, waarschijnlijk zie je wat montagepasta.
Zie foto's
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Nu even getest met een "Staalbout (galvanisch verzinkt)" van Hornbach. En met deze bout is het ook geen probleem, gestest bij 18Nm.
Bijlagen
20211214_115218.jpg
20211214_115218.jpg (1.35 MiB) 792 keer bekeken
20211214_115227.jpg
20211214_115227.jpg (1.19 MiB) 792 keer bekeken
20211214_114643.jpg
20211214_114643.jpg (879.77 KiB) 792 keer bekeken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Met montagepasta glijdt de bout wat gemakkelijker door de draad heen, dus komt er met hetzelfde draaimoment een grotere trekkracht op de kop. Daar had ik je al eerder voor gewaarschuwd:
FreddyH schreef: 11 dec 2021, 23:00
MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 22:30 Nr. 2 nee, hij heeft het niet gehad over montagepasta, maar dat kan ik wel gebruiken bij mijn nieuwe stuurpen.
Hou je er rekening mee dat je dan een lager aandraaimoment moet gebruiken?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

FreddyH schreef: 14 dec 2021, 12:23 Met montagepasta glijdt de bout wat gemakkelijker door de draad heen, dus komt er met hetzelfde draaimoment een grotere trekkracht op de kop. Daar had ik je al eerder voor gewaarschuwd:
FreddyH schreef: 11 dec 2021, 23:00
MartinK9 schreef: 11 dec 2021, 22:30 Nr. 2 nee, hij heeft het niet gehad over montagepasta, maar dat kan ik wel gebruiken bij mijn nieuwe stuurpen.
Hou je er rekening mee dat je dan een lager aandraaimoment moet gebruiken?
Daarom heb ik ook ingesteld op 16Nm en niet op 18. En bij de eerste stuurpen had ik geen montagepasta gebruikt. De Hornbach bout ging zonder enkele probleem erin bij 18Nm.
Maar ik heb nog één bout over ik zal die ook wel testen maar dan zonder montagepasta, ik ben van overtuigd dat dan ook weer de bout breekt.
MartinK9
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2021, 22:12
Merk SP: ST2
Km-stand: 3000

Net de laatste M6 bout getest, schroefdraad van bout en stuurpen schoongemaakt, dus bij deze ongebruikte bout vast gedraaid zonder montagepasta. Resultaat, wat ik al dacht, afgebroken bij een instelling van 17Nm. Zie filmpje.
Bijlagen
Ergotec17Nm.mp4
(21.84 MiB) 35 keer gedownload
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Ik begrijp nog steeds niet waarom de bouten ruim 1,5 keer vaster moeten dan de stuurpen voorschrijft. Ik zou mijn wielbouten van de auto (voorschrift 105 N.m) niet graag op 157.5 N.m vastdraaien. Dat vinden ze niet fijn. Er staat duidelijk op de stuurpen 10-12 N.m op afgedrukt. Kan Ergotec Support dit verklaren ?

In principe zou 10-12 N.m voldoende klemkracht moeten genereren. En daar gaat het tenslotte om. Ik heb een stuurpen, met dezelfde klemdiameter, die met twee M6 bouten vast getrokken wordt op 6-8 N.m. Die is nog nooit losgekomen.

En wat FreddyH schrijft is zeker waar: met montagepasta glijdt de bout makkelijker door de draad. Maar dat is ook het geval als je Loctite zou gebruiken. Dat heeft ook een smerend effect bij het vastdraaien.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Plaats reactie