Golvas schreef: ↑29 aug 2021, 17:10
SirThanksalot schreef: ↑29 aug 2021, 11:03
Is de fiets voorzien van een E-lock of Smartlock dan zal de laatste logfile overlegd moeten worden als bewijs voor het op
slot staan van de fiets.[/b] De fiets dient altijd te worden afgesloten, ook als deze binnen wordt gestald.
Ik had de
vorige versie van die voorwaarden in mijn achterhoofd, daarin stond dit duidelijker geformuleerd :
Is de fiets voorzien van een ART goedgekeurde E-lock dan zal de laatste logfile overlegd moeten worden als bewijs voor het op slot staan van de fiets.
Bij het woord E-lock denk ik persoonlijk niet aan die spielerei van Stromer, maar aan een echt slot, bijvoorbeeld :
https://www.skopei.com/product-elektronisch-fietsslot
Ik ben het niet met je eens dat de lockfunctie van Stromer 'spielerei' is, zolang je het maar beschouwt als een extra en niet als volwaardig slot. (Al is het dus in Zwitersland wel degelijk zo dat Stromers bijna allemaal softwarematig gelocked zijn en geen fysiek slot meer hebben, de dieven weten al lang dat het geen zin heeft om hier serieus werk van te maken.)
ART-gekeurd is het Smartlock systeem inderdaad niet.
Dat ENRA die ART-eis voor dit soort systemen heeft laten vervallen, doet denken dat ze willen dat je een dergelijk systeem gebruikt als het erop zit, ongeacht de keuring.
ENRA noemt 'Smartlock', Stromer noemt het automatisch locken en unlocken via BT 'Smartlock'. Ik zou bij ENRA om duidelijkheid vragen over of het Stromer anti-diefstal systeem wel of niet verplicht gebruikt moet worden (op schrift).