Doortrappen van freehub

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

In het draadje over het vervangen van de freehub lagers heb ik al een beetje meegelift omdat mijn freehub wat doortrapt.

Omdat ik dat topic niet nog meer wil vervuilen hier maar een nieuw draadje.
jovdt schreef: 22 nov 2021, 18:19 Ik dacht ergens gelezen te hebben bij Mark (terugplaatsen body ST3-ST5) dat je de palletjes los kon krijgen...Dat zou een serieuze besparing betekenen .... :ay
Nogmaals bedankt voor de tip. Het blijkt lastig te zijn om te vinden welke freehub ik heb, er staat niks van een merk of nummer oid op. Dus op de gok heb ik een aantal palletjes en veertjes bij Mantel besteld, die zijn ondertussen binnen.

De palletjes zijn een andere maat, maar dat is geen heel groot probleem omdat ze bij mij niet versleten lijken te zijn. Ik heb gelukkig wel een veer gevonden die de juiste maat lijkt te hebben. Alleen heeft deze veer (rechts op de foto) aan 1 uiteinde een haaks stukje:
20211124_100921.jpg
20211124_100921.jpg (2.29 MiB) 958 keer bekeken
Mijn veer heeft dat niet. Ik heb geen idee of dat er nooit gezeten heeft of dat het er ooit afgebroken is oid. Als ik naar mijn body of naar de palletjes kijk dan zie ik nergens ruimte waar het haakse stukje in zou moeten vallen. Is het de bedoeling dat ik dat stukje eraf knip of moet ik hem gewoon in de vlakkere delen van de body uit laten komen (in rode cirkel in foto hieronder):
achterkant_body.jpg
achterkant_body.jpg (283.64 KiB) 958 keer bekeken
Alvast bedankt voor jullie hulp!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Als er geen uitsparing zit zou ik de veer zo niet monteren .... je body gaat niet precies meer passen in je achteras...Voor ik de veer zou aanpassen zou ik eerst eens proberen met mijn oude stukken ; Dit wil zeggen zoals Golvas reeds aangaf je oude veer een beetje toeknijpen ,dan alle vet verwijderen een dun laagje olie aanbrengen en alles terug monteren . Ben bijna zeker dat alles naar behoren zal werken . Kies je toch voor de nieuwe veer (wat ik kan begrijpen ,naar veerkracht) dan moet je het omhooglopend lipje verwijderen om een goede passing te hebben in je achteras. Succes!! :ay
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

jovdt schreef: 24 nov 2021, 10:57 Als er geen uitsparing zit zou ik de veer zo niet monteren .... je body gaat niet precies meer passen in je achteras...Voor ik de veer zou aanpassen zou ik eerst eens proberen met mijn oude stukken ; Dit wil zeggen zoals Golvas reeds aangaf je oude veer een beetje toeknijpen ,dan alle vet verwijderen een dun laagje olie aanbrengen en alles terug monteren . Ben bijna zeker dat alles naar behoren zal werken . Kies je toch voor de nieuwe veer (wat ik kan begrijpen ,naar veerkracht) dan moet je het omhooglopend lipje verwijderen om een goede passing te hebben in je achteras. Succes!! :ay
Oude veer is echt flink uitgelubberd, dus ik ga het inderdaad met de nieuwe veer proberen. Dat zijstukje knip ik er dan wel vanaf. Bedankt!

Uiteraard neem ik de hint van Golvas mee: eerst goed proper maken en dan eens kijken wat voor olie ik in huis heb (of even wat halen).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

:ay
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ben bang dat het slecht nieuws is met mijn fiets. Het lijkt niet de body te zijn die het probleem is, maar de 'tandenring' in mijn wiel:
as.jpg
as.jpg (372.34 KiB) 874 keer bekeken
De afstand tussen de body en die tandenring lijkt groot, op veel plekken grijpen de palletjes op de body niet in die tandenring :bc
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Het lijkt wel alsof de palletjes sporen hebben getrokken in de "tandenring". De voor/zijkant vd tandenring laat het oorspronkelijke profiel zien van de vertanding, of niet?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 25 nov 2021, 20:46 Het lijkt niet de body te zijn die het probleem is, maar de 'tandenring' in mijn wiel:
Maar is die zgn. tandenring niet geschroefd (voorbeeldje) ? :bn:

Afbeelding

Misschien eens op onderzoek gaan, deze lijkt me een mogelijkheid te zijn : https://bibikes.nl/contact
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goeie, Golvas. Ik ga morgen eens bellen :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Ich bin kein Experte für das Bulls E45, aber leider ich habe keine guten Nachrichten für dich. Nachdem, was ich im pedelecforum.de so gelesen habe, brauchst du einen neuen Motordeckel. Das Gegenstück ist im Motordeckel eingepresst.

In Bramsche gibt es einen händler, der in solchen Fällen helfen kann.

Hier mal ein Foto zum Vergleich.


Ik ben geen expert in de Bulls E45, maar helaas heb ik geen goed nieuws voor je. Volgens wat ik in pedelecforum.de heb gelezen, heb je een nieuwe motorkap nodig. De tegenhanger wordt in de motorkap gedrukt.

Er is een handelaar in Bramsche die in dergelijke gevallen kan helpen.

Hier is een foto ter vergelijking.



Afbeelding

Quelle: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... ten.18685/
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Flyy schreef: 26 nov 2021, 07:01 In Bramsche gibt es einen händler, der in solchen Fällen helfen kann.
Bedankt! Heb je toevallig meer informatie over die dealer?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie