Hoe om te gaan met automobilisten

Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Zelf ervaar ik over het algemeen meer druk bij mijzelf als er een auto achter mij rijd dan dat ik frequent vervelende automobilisten heb. Wel rijd ik meestal rechts zodat ze er langs kunnen indien er ruimte is.
Moet zeggen dat ik wel merk dat ik langzaam steeds meer het midden ga pakken zoals de motor, omdat ik recht heb op die positie op de weg :ay

De enkele keer dat het gebeurd ben je idd in staat (afhankelijk hoe je in je vel zit) onverstandige zaken te doen....wat het uiteindelijk niet beter zal maken.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

in België zit met je dubbele situatie in de bebouwde kom: je mag op zowel de rijbaan als het fietspad.
Ik probeer hoffelijk te zijn en rijd dan ook op het fietspad indien 1) de staat ervan het toelaat, 2) er weinig ander gewoon fietsverkeer is en 3) het veilig kan met voldoende afstand tussen geparkeerde auto's.
Anders pak ik de rijbaan, want ik heb ook recht vind ik om voldoende snelheid te maken en aan m'n veiligheid te denken.

Maarja sommige autobestuurders lijken dat niet te snappen, en beginnen dan te toeteren. Of ze dan op de hoogte zijn van de wetgeving is een goeie vraag. Want het feit dat je op het fietspad MAG, kan hen ook een argument geven van: doe dit dan :x
Negeren lijkt me de beste optie, met argumenten op de fiets kun je toch niet winnen, en je bent altijd in een zwakkere positie....
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Beste mensen, bedankt voor de reacties. Ik probeer me aan te leren dit gedrag te negeren omdat ik idd merk dat je snel een onveilige situatie creert. . Een camera is een idee......
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 10 dec 2021, 19:17 Een camera is een idee......
Zolang je niet de hoop hebt dat je beelden kunt gebruiken om aangifte te doen bij agressie is het een goed idee.

Ik heb het 2x gepoogd, 2x is er niks mee gedaan. Aangifte doen gaat pas als er een vorm van schade is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
EricPts
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 okt 2021, 12:27
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Pinion
Km-stand: 0

Anderzijds moet ik ook wel toegeven dat ik toch aangenaam verrast ben over het aantal vriendelijke chauffeurs die me toch voorrang geven op plaatsen waar je geen voorrang heb. Voorbeeld plaatsen waar je de baan moet oversteken zoals rondpunten op/afritten of soms op kruispunten.
Als ze zien dat je vertraagt om hen voorrang te geven stoppen de automobilisten heel dikwijls om mij door te laten.
Ik laat dan altijd mijn erkentelijkheid zien door een duimpje te geven.
Natuurlijk moet je er altijd van uit gaan dat je geen voorrang hebt en dat je die ook niet moet proberen "af te dwingen".
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Natuurlijk, de goede ervaringen zijn ook bij mij in de meerderheid. De spaarzame slechte blijven hangen.
Mvg, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peerke1960 schreef: 10 dec 2021, 22:30 De spaarzame slechte blijven hangen.
Dat is omdat dat de meest gevaarlijke zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

EricPts schreef: 10 dec 2021, 22:09 Anderzijds moet ik ook wel toegeven dat ik toch aangenaam verrast ben over het aantal vriendelijke chauffeurs die me toch voorrang geven op plaatsen waar je geen voorrang heb. Voorbeeld plaatsen waar je de baan moet oversteken zoals rondpunten op/afritten of soms op kruispunten.
Als ze zien dat je vertraagt om hen voorrang te geven stoppen de automobilisten heel dikwijls om mij door te laten.
Ik laat dan altijd mijn erkentelijkheid zien door een duimpje te geven.
Natuurlijk moet je er altijd van uit gaan dat je geen voorrang hebt en dat je die ook niet moet proberen "af te dwingen".
De grootste fout van Belgische automobilisten. Op den duur gaan fietsers er vanuit dat je als automobilist stopt. Hier in Zeeuws-Vlaanderen met vele rotondes met verhoogd midden is het levensgevaarlijk met Belgen die stoppen om fietser voor te laten die geen voorrang hebben. Je ziet het niet als automobilist en moet stevig in de ankers omdat er auto's stilstaan op plaatsen waar je dat niet verwacht. Ik weiger mijn gekregen voorrang daarom te nemen, ter heropvoeding. Hou je gewoon aan de regels, hoffelijk zijn is in vele gevallen gewoon gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Achiel schreef: 10 dec 2021, 22:47 De grootste fout van Belgische automobilisten. Op den duur gaan fietsers er vanuit dat je als automobilist stopt. Hier in Zeeuws-Vlaanderen met vele rotondes met verhoogd midden is het levensgevaarlijk met Belgen die stoppen om fietser voor te laten die geen voorrang hebben. Je ziet het niet als automobilist en moet stevig in de ankers omdat er auto's stilstaan op plaatsen waar je dat niet verwacht.
Gebeurt hier inderdaad ook bij twee rotondes waar veel middelbare scholieren overheen rijden.

Levensgevaarlijk want die pubers snappen er al helemaal niks van. Als eentje van de groep voorrang neemt op basis van eerdere ervaringen met 'lieve automobilisten', dan gaat de hele kudde er ook nog achteraan. Vaak staan ze al vol verwachting met het voorwiel half op de weg. Draagt niet bij aan hoe verkeersdeelnemers elkaar (zouden moeten) begrijpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daarnaast snap ik helemaal niks van de drang om fietsers maar voorrang te geven in België. In de jaren dat ik daar werkte werd ik in het verkeer helemaal gek: een fietser die geen voorrang heeft krijgt die toch, maar een voetganger die op een zebrapad oversteekt wordt van zijn/haar sokken gereden :bu:

Ik weet overigens niet of dat in heel België zo is, maar omgeving Lille - Herentals... ik ga de automobilisten daar niet begrijpen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie