Hoe om te gaan met automobilisten

Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Deze weg in Veendam, waar je op de rijbaan moet met SP. Toen ik de fiets net had reed ik mooi rechts bij de witte lijn zodat auto's er om heen kunnen. Maar toch menen een paar figuren dat je nog verder naar rechts moet op die roze lap asfalt, en proberen dat duidelijk te maken door je het gras in te drukken.
Sinds dien rijd ik precies in het midden, laat ze maar wachten. Ik fiets daar 'gewoon' 45-47, brommers rijden daar ook en dan zie ik ze nooit zo agressief doen.

Als mensen je van voren naderen is het ook wel onduidelijk dat het om een SP gaat, dat is niet te zien en vaak wordt dan de snelheid ook verkeerd ingeschat.
Over het algemeen zit ik niet bang op de fiets en je moet ook wel een beetje schijt hebben aan die (d)rukkers.
Wat ik wel merk is dat wanneer ik mijn werkbroek aan heb, dat automobilisten die vrij hard achterop komen rijden ineens wat afstand gaat houden. Er staat Qbuzz op die kontzak. In eigen kleding merk ik dat er meer gekleefd wordt.

En inderdaad ook heel veel mensen die met hun auto wel netjes afstand houden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenSpock schreef: 11 dec 2021, 12:35 Wat ik wel merk is dat wanneer ik mijn werkbroek aan heb, dat automobilisten die vrij hard achterop komen rijden ineens wat afstand gaat houden. Er staat Qbuzz op die kontzak. In eigen kleding merk ik dat er meer gekleefd wordt.
Ja, herkenbaar. Niet met de speed pedelec, maar wel in de auto. Toen ik nog voor de 112 alarmcentrale werkte en in uniform in mijn eigen auto naar het werk reed. Iedereen ineens heel braaf zodra ze dat zagen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Waar kunnen wij die werkkleding bestellen? :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Welke maat heb je?
Ook handig voor een avondklok (uniform is vrijstelling) en je kan gratis met OV ;)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenSpock schreef: 11 dec 2021, 14:13 Welke maat heb je?
Ook handig voor een avondklok (uniform is vrijstelling) en je kan gratis met OV ;)
:bj
Ik zal daar maar niet serieus op ingaan :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

De grootste fout van Belgische automobilisten. Op den duur gaan fietsers er vanuit dat je als automobilist stopt. Hier in Zeeuws-Vlaanderen met vele rotondes met verhoogd midden is het levensgevaarlijk met Belgen die stoppen om fietser voor te laten die geen voorrang hebben. Je ziet het niet als automobilist en moet stevig in de ankers omdat er auto's stilstaan op plaatsen waar je dat niet verwacht. Ik weiger mijn gekregen voorrang daarom te nemen, ter heropvoeding. Hou je gewoon aan de regels, hoffelijk zijn is in vele gevallen gewoon gevaarlijk.
Ook in NL leidt dit vaak tot onveilige situaties, als scholier aan de lijve mogen ondervinden wat er gebeurt als een chauffeur wel voorrang verleent en een andere automobilist hier dus niet vanuit gaat.

Wel even een kanttekening bij het oorspronkelijke onderwerp en de reacties hierop.
Een doorgetrokken streep is wettelijk nog steeds geen inhaalverbod. (je mag alleen de lijn niet overschrijden)
En ook i.c.m. een verkeersbord F1 mag je nog steeds fietsers en brommers inhalen.
Dus als je 40 rijdt zul je volgens mij nog wel ruimte moeten laten om bijvoorbeeld een motor voorbij te laten gaan.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Achiel schreef: 10 dec 2021, 22:47 De grootste fout van Belgische automobilisten. Op den duur gaan fietsers er vanuit dat je als automobilist stopt.
Of wordt de grootste fout gemaakt door de fietsers zelf ? ... fietsers die denken overal voorrang te hebben en denken overal voorrang te kunnen afdwingen, bijvoorbeeld ook als ze al fietsend een zebrapad oversteken ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Edgecrusher schreef: 12 dec 2021, 19:32 zul je volgens mij nog wel ruimte moeten laten om bijvoorbeeld een motor voorbij te laten gaan.
In welk artikel van de Wegenverkeerswet staat dat je in zo'n situatie als fietser/brommer opzij MOET als een motor jou wil inhalen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

In beginsel in de verkeersregels.
Alle verkeersregels voor brommers staan in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Voor speed-pedelecs (high speed e-bikes) gelden dezelfde verkeersregels als voor bromfietsen.
Artikel 3
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Daarmee is het ook mogelijk voor een motor om je in te halen bij een doorgetrokken streep.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De meningen over de interpretatie van de wet over de positie van brommers op de rijbaan zijn verdeeld:

https://www.anwb.nl/experts/auto/107/wa ... f-middenop

https://www.allianzdirect.nl/autoverzek ... p-rijbaan/

https://www.swov.nl/sites/default/files ... -94-69.pdf (pag. 15)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie