Accu valt van 17% naar 0% en dan later weer terug

bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

mrstrom schreef: 07 dec 2021, 08:06
bartje369 schreef: 06 dec 2021, 22:51 Ik zou eens laten controleren wat de SOH van je accu is. Ik heb het gevoel dat dit te maken heeft met een hoge interne weerstand. Als je recupereert, geef je je accu even een korte 'boost' aan energie, dat kan het voltage van de cellen wel weer even een 'spike' geven. Als je interne weerstand hoog is, trek je dus het voltage van alle cellen flink omlaag, waardoor de BMS dus vermoedelijk denkt dat je accu leeg is. Hier merk je ongetwijfeld meer van met de kou. Want dan gaat de chemie wat trager.

Leg je de accu overdag binnen? ('s nachts ook, maar ik neem aan dat iedereen zn Stromer netjes binnen zet :P )
Het valt me wel op dat de vermogensbalk wat vaker in het rood staat, waarbij dat eerst alleen bij het optrekken was.

De fiets met accu staat in de garage, die is geisoleerd en rond de 12-15 graden ofzo.
Wat ik zou doen: TMM sensor opnieuw kalibreren (desnoods in samenhang met het aanhaalmoment van het wiel, die opnieuw natrekken) en dan de SOH opvragen bij je FM. Die kan dat zo checken. Nu klinkt het voor mij als een combo van en een koude accu (een graad of 10 zal die overdag wel zijn - dus langzame chemie), MEER vermogen trekken (want balkje rood, hetzij door de TMM sensor die steeds denkt dat je aan het beuken bent) en een accu die, wellicht wat minder aan het worden is qua capaciteit? (dus hogere interne weerstand) :geek:

Ik hoop dat het meevalt, maar dat zijn mijn gedachtes over dit probleem zo 1-2-3, het staat in elk geval in lijn met mijn ervaring met lithium-ion accus in allerhande andere producten/machines! :idea:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
mrstrom

Bedankt voor jullie feedback, de fiets is vrijdag/zaterdag naar de dealer geweest.

Ze hebben de contacten wat ingespoten en gekeken of het wiel goed vast zat.

SOH of SOC uitlezen dat wisten ze niet, zouden ze gaan nakijken of dat kan.....
OVer het achterwiel kreeg ik mee dat het goed was vastgedraaid.

Vanmorgen was mijn verbruik wel weer hoger (42%) dan normaal (33%). Terug dus kijken of ie niet uitvalt weer.
Zelf nog maar even calibratie gedaan.

To be continued.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 13 dec 2021, 09:50 SOH of SOC uitlezen dat wisten ze niet, zouden ze gaan nakijken of dat kan.....
SOH kan de dealer gewoon in de Stromer Portal zien. Is geen rocket science.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Stromeur schreef: 13 dec 2021, 10:08
mrstrom schreef: 13 dec 2021, 09:50 SOH of SOC uitlezen dat wisten ze niet, zouden ze gaan nakijken of dat kan.....
SOH kan de dealer gewoon in de Stromer Portal zien. Is geen rocket science.
Nou hij keek me aan of ie water zag branden. denk nog nooit gedaan.
mrstrom

Nog even jullie hulp nodig, morgen gaat mijn fiest weer naar de dealer vanwege de accu. Ik was hem aan wassen en dit viel mij op.

Bij de derrailleur loopt de ketting tegen een nokje aan.

Afbeelding

Afbeelding
Dat hoort toch niet? zal dat extra weerstand en dus vermogen vragen?

Ook de sluitschakel zit volgens mij niet goed:

Afbeelding

Dit laatste zal niet veel invloed hebben.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als de foto's moeten duidelijk maken wat jou opviel, dan is dit helaas niet gelukt.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
mrstrom

Golvas schreef: 16 dec 2021, 20:29 Als de foto's moeten duidelijk maken wat jou opviel, dan is dit helaas niet gelukt.

Ja je hebt gelijk, beetje te gehaast.
Maar bij de derailleur zit een lipje waar de ketting nu overheen loopt. Volgens mij hoort de ketting hier buitenom te lopen.

Bij de ketting zie je nu ook beschadigingen, ligt er nu 6 weken om.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. De kooi van je derailleur heeft 2 van die nokjes. De ketting moet die nokjes niet raken, doet hij dat wel dan ligt hij er verkeerd op, dan moet hij langs de andere kant van het nokje dat hij raakt lopen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 632
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

De beschadigingen aan je ketting zijn geen beschadigingen , deze is zo gevormd voor beter schakelen, bij Shimano moet je wel kijken naar de juiste richting KMc kan er langs beide zijden op... De letters Shimano moeten normaal langs de voorzijde zitten . Je ketting loopt normaal over het lipje moest je ze anders monteren zou ze tegen dat lipje constant schuren . Dus eerst zie je je ketting ,dan dat lipje als je achter je fiets staat en zo naar je versnelling kijkt. Op jouw foto kan ik dat niet uitmaken ....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Wat is er mis met de sluitschakel denk je? Pijl wijst normaal in de draairichting. Maar ook dan kan ik uit de context van de foto niet halen ;p
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie