Accu valt van 17% naar 0% en dan later weer terug

mrstrom

Jan-Willem Wisselink schreef: 17 dec 2021, 07:51 Wat is er mis met de sluitschakel denk je? Pijl wijst normaal in de draairichting. Maar ook dan kan ik uit de context van de foto niet halen ;p
Ok de fotos zijn niet zo goed, maar als ik van verder de foto maak zie je de pijl niet. Je ziet het ketting wiel rechts, dus dit is de boven kant van de kettingloop. Dat deel van de ketting gaat naar voren en de pijl staat naar achteren.
Dit zal niet zoveel doen.

Baal er meer van dat ze de ketting niet goed door derailleur hebben laten lopen, Al 3x dat ik nu terug moet met de fiets na vervangen van bandjes en casette. Rekening van bijna 600euro en nu nog niet goed. En vooral wat er met de accu dan is gebeurt.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Missing link heb je met een smal-bek-tangetje zo opgeklikt. Kan je de ketting gelijk even goed routen bij de derailleur. Daarna missing link weer (in de juiste richting) monteren en met een klein beetje kracht op de pedalen weer vast klikken (als je niet de juiste tang hebt).

Is echt makkelijk zelf te doen hoor! Daarvoor hoef je niet naar de FM. Maar goed; die had het goed moeten doen in eerste instantie natuurlijk.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
mrstrom

Nou mijn accu SOH 94% en SOC 86%., bereik veilig nog maar 35km en met af en toe uitvallen daarna nog ca. 10km.
Maar dus dat ie uitvalt bij ongeveer 17% en doorrijden pas gaat na recup.

Conclusie van Stromer:
Je gaat goed met de fiets/accu om, maar dit is inherent aan een accu van 3jaar oud. We gaan er niks aan doen.
Stromer kan een soort harde reset doen, dan moet de accu opgestuurd worden. Dat kan wat helpen. Maar als je pech hebt en het gaat niet goed, dan stuurt Stromer de accu niet meer terug. Dan heb je dus niks. Aan de range zal het niet veel meer doen.

Dus resume een fiets van 8k is na 3 jaar niet meer veilig te gebruiken. (je rijdt tussen de autos 45km/u mee en de fiets kan zo uitvallen na een 35km)..... Bij stromer is niemand thuis, De fiets is dus eigenlijk afgeschreven.

Ik ga nog contact opnemen met een advocaat/rechtsbescherming. De fiets heb ik in de zaak gekocht dus het is geen consumentenrecht. Het risico dat hij na een harde reset niet meer veilig is en niet opgestuurd wordt is ook erg vreemd. Het blijft toch mijn eigendom.
De dealer kan niks doen.

Iemand tips om dit aan te pakken?
Cellen laten vervangen bij een bedrijf?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 17 dec 2021, 15:35 De fiets is dus eigenlijk afgeschreven.
Sorry maar dat ben ik niet met je eens. Je accu is (deels) afgeschreven, niet je complete Stromer.

Dat dit knap waardeloos is na drie jaar (terwijl de SOH met 94% nog top is) snap ik. Het conformiteitsbeginsel (waar ik als consument in jouw geval direct aanspraak op zou doen) ligt zakelijk volgens mij ingewikkelder.
mrstrom schreef: 17 dec 2021, 15:35 Cellen laten vervangen bij een bedrijf?
Heeft jouw accu drie of vier schroefjes? Zie:

https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... omer-bq983
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mrstrom schreef: 16 dec 2021, 21:34 Maar bij de derailleur zit een lipje waar de ketting nu overheen loopt. Volgens mij hoort de ketting hier buitenom te lopen.
In deze How To is goed te zien hoe de ketting moet lopen : https://www.mantel.com/blog/fietsketting-vervangen
mrstrom schreef: 17 dec 2021, 12:07 dit is de boven kant van de kettingloop. Dat deel van de ketting gaat naar voren en de pijl staat naar achteren.
In dat geval werd de missing link foutief gemonteerd ... nu, hij moet toch los als de ketting foutief loopt.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
mrstrom

Golvas schreef: 17 dec 2021, 16:05
mrstrom schreef: 16 dec 2021, 21:34 Maar bij de derailleur zit een lipje waar de ketting nu overheen loopt. Volgens mij hoort de ketting hier buitenom te lopen.
In deze How To is goed te zien hoe de ketting moet lopen : https://www.mantel.com/blog/fietsketting-vervangen
mrstrom schreef: 17 dec 2021, 12:07 dit is de boven kant van de kettingloop. Dat deel van de ketting gaat naar voren en de pijl staat naar achteren.
In dat geval werd de missing link foutief gemonteerd ... nu, hij moet toch los als de ketting foutief loopt.
Bedankt voor de feedback, dit is nu mijn minste probleem. En dan nog hoort een dealer dit goed te monteren.
mrstrom

Stromeur schreef: 17 dec 2021, 15:46
mrstrom schreef: 17 dec 2021, 15:35 De fiets is dus eigenlijk afgeschreven.
Sorry maar dat ben ik niet met je eens. Je accu is (deels) afgeschreven, niet je complete Stromer.

Dat dit knap waardeloos is na drie jaar (terwijl de SOH met 94% nog top is) snap ik. Het conformiteitsbeginsel (waar ik als consument in jouw geval direct aanspraak op zou doen) ligt zakelijk volgens mij ingewikkelder.
mrstrom schreef: 17 dec 2021, 15:35 Cellen laten vervangen bij een bedrijf?
Heeft jouw accu drie of vier schroefjes? Zie:

https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... omer-bq983
Ja ik moet mijn opties maar op een rij gaan zetten.

AFgeschreven wel in de zin dat de fiets nu niet veilig is te gebruiken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is niet de betekenis van 'afgeschreven'.

Verder kun je je Stromer tot 35km wel veilig gebruiken. En over een langere afstand ook vandaag nog door er een nieuwe accu in te steken.
Kun je nu doen en tegelijkertijd juridisch advies inwinnen.

Ik hoop dat een juridisch adviseur hier een zaak in ziet en een goede argumentatie opzet. Zal alles afhangen van je zakelijke rechten (weet ik helaas te weinig vanaf).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

mrstrom schreef: 16 dec 2021, 19:48 Dit laatste zal niet veel invloed hebben.
Blijkbaar kan het wel degelijk invloed hebben! https://www.speedpedelecreview.com/view ... 39#p108239
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
peeters
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020, 22:03
Locatie: Wechelderzande
Merk SP: stromer st5 le
Km-stand: 6600

Die waarschuwing heb ik van de fm ook gekregen als ge de batterij opstuurt dan loop je het risico dat ge ze niet terug krijgt .
ik probeer 3x per week 75 km te doen
kempen antwerpen kempen
Plaats reactie