Welke zijn de beste fietshandschoenen voor in de koude winterdagen?

Gebruikersavatar
bennyb
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 112
Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
Locatie: limburg
Merk SP: stromer st1 (21)
Km-stand: 26.000

Zelf ben ik de gelukkige eigenaar van onderstaande Grib Grab handschoenen,
[media][/media]maar boven de 5° zijn ze te warm
Bijlagen
1063_01_2000x.jpg
1063_01_2000x.jpg (78.87 KiB) 2668 keer bekeken
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
Gebruikersavatar
Jo58
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 feb 2021, 18:23
Locatie: de Betuwe
Merk SP: Klever
Km-stand: 8000

Ik heb de Gore Wear C5 GTX Thermo Fietshandschoenen, prima handschoen, vrijwel nooit koude handen
Bijlagen
27EC14BF-19D3-4931-8247-55753550EB0E.jpeg
27EC14BF-19D3-4931-8247-55753550EB0E.jpeg (73.34 KiB) 2635 keer bekeken
Carpe Diem
Specialized Vado 5.0 - Trek Powerfly 5 E-mtb - Klever X Speed 2020
StromerVeli
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 dec 2021, 13:57
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST2 (2021)
Km-stand: 500

Bram Roose schreef: 22 dec 2021, 19:06 Ik heb ook altijd koude handen. Ik heb de Roeckl GTX handschoenen gekocht, destijds 180 euro en trekt op niets. Handen ijskoud, duimen vriezen er af.
Ik heb de gore winterhandschoenen, prima handschoen voor tussenseizoen.
Ik wilde ook niet met verwarmingselementen want dat is weer iets om aan te denken om op te laden.

Ik heb nu deze enorm goedkope want/handschoenen van BBB https://www.futurumshop.nl/bbb-subzero- ... rt-l.phtml
ongelofelijk warm. Twee vingers bij elkaar in fleece zodat ze elkaar warm houden. Duim nog altijd iets te koud maar beste handschoenen die ik al gehad heb qua warmte.
Zijn niet goed qua formaat, zitten dubbel achter mijn handlebars omdat handpalm veel te groot is en vingers OK, dus kan op verschillende vlakken beter (die Roeckls zitten dan weer als gegoten). Maar zijn goed waar het telt: warmte.
Als het nog kouder wordt, doe ik eerst liners aan en daarboven de handschoenen. vb: https://www.asadventure.com/nl/p/icebre ... RcQAvD_BwE
Dit bleef koud in de Roeckls, maar bij die BBB's zal dat perfect zijn want daar is iets meer ruimte, wat je nodig hebt voor isolatie.
Ik leef met je mee! Het is moeilijk om de juiste te vinden maar ben blij voor je dat je je draai hebt gevonden :cool2:
Ik denk misschien dat ik een onderhandschoen zal proberen als de andere alternatieven niet werken.
Thanks
Stromer ST2 (2021) | Chainless | Woon < - > werk (heen & weer) 32 km
StromerVeli
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 dec 2021, 13:57
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST2 (2021)
Km-stand: 500

bennyb schreef: 22 dec 2021, 19:38 Zelf ben ik de gelukkige eigenaar van onderstaande Grib Grab handschoenen,
[media][/media]maar boven de 5° zijn ze te warm
En bij vorst? Geen koude handen?
Stromer ST2 (2021) | Chainless | Woon < - > werk (heen & weer) 32 km
StromerVeli
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 dec 2021, 13:57
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST2 (2021)
Km-stand: 500

Jo58 schreef: 22 dec 2021, 21:40 Ik heb de Gore Wear C5 GTX Thermo Fietshandschoenen, prima handschoen, vrijwel nooit koude handen
Thanks voor het te delen!
Stromer ST2 (2021) | Chainless | Woon < - > werk (heen & weer) 32 km
asm12z
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 nov 2018, 08:02

StromerVeli schreef: 22 dec 2021, 05:58 Ik ben nog steeds op zoek naar winterhandschoenen voor op mijn SP. Na aankoop van tot nu toe 2 handschoenen heb ik nog steeds koude /pijnlijke vingers. Welke raden jullie het beste aan?

Dank jullie wel!
Bij aanschaf van handschoenen er steeds voor zorgen dat je vingertoppen het uiteinde van de handschoenen niet raken. Wanneer je de handschoen past, moet je de topjes nog kunnen indrukken.
Deze ruimte zorgt voor isolatie en dus geen koude vingers. Wanneer de vingertoppen de uiteinden raken vormt dit een koudebrug en dus koude vingers.
2018-2022 ST3 (🚲 Deep Black, Sport L, 🔋BQ814,⛑ Giro Bexley, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
2022-... ELLIO (🚲 Yankee Blue, Sport, 🔋1150W, ⛑ Giro Bexley - winter, Lazer Anverz - zomer, 🎥 Cycliq Fly12CE, 🛎 Spurcycle) 🇧🇪
Gebruikersavatar
bennyb
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 112
Lid geworden op: 18 aug 2021, 13:34
Locatie: limburg
Merk SP: stromer st1 (21)
Km-stand: 26.000

En bij vorst? Geen koude handen?
[/quote]

Vorig jaar tot -5° gefietst zonder koude handen, maar zoals al een paar keer aangehaald is, is dit voor iedereen anders.
Ik vind goede winterkleding extreem duur.
ST1-2021 - ultegra 11 speed - st 5 remmen - richtingaanwijzers - geveerde voorvork & zadelpen
sqlab zadel, stuur, handgrepen & innerbarends - supernova verlichting
saint pedalen & bottom bracket
StromerVeli
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 dec 2021, 13:57
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST2 (2021)
Km-stand: 500

[*]
asm12z schreef: 23 dec 2021, 04:09
StromerVeli schreef: 22 dec 2021, 05:58 Ik ben nog steeds op zoek naar winterhandschoenen voor op mijn SP. Na aankoop van tot nu toe 2 handschoenen heb ik nog steeds koude /pijnlijke vingers. Welke raden jullie het beste aan?

Dank jullie wel!
Bij aanschaf van handschoenen er steeds voor zorgen dat je vingertoppen het uiteinde van de handschoenen niet raken. Wanneer je de handschoen past, moet je de topjes nog kunnen indrukken.
Deze ruimte zorgt voor isolatie en dus geen koude vingers. Wanneer de vingertoppen de uiteinden raken vormt dit een koudebrug en dus koude vingers.
Dit ga ik onthouden, dank je wel!
Stromer ST2 (2021) | Chainless | Woon < - > werk (heen & weer) 32 km
StromerVeli
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 dec 2021, 13:57
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST2 (2021)
Km-stand: 500

bennyb schreef: 23 dec 2021, 07:18 En bij vorst? Geen koude handen?
Vorig jaar tot -5° gefietst zonder koude handen, maar zoals al een paar keer aangehaald is, is dit voor iedereen anders.
Ik vind goede winterkleding extreem duur.
[/quote]

En maatje groter of beetje ruimge tussen de vingertoppen?
Ja dat wel natuurlijk. Is anders bij iedereen.
Inderdaad, ik vild dat ook jammer genoeg. Is te duur. Je moet beetje zien als investering.
Stromer ST2 (2021) | Chainless | Woon < - > werk (heen & weer) 32 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij kou is er niet een 'de beste fietshandschoen'. Niet alleen omdat koude handen persoonlijk is en omdat we op een speed pedelec aanzienlijk harder gaan dan op de gewone fiets (en dus meer koude wind om de knokkels krijgen). Je kunt 200 euro aan een setje handschoenen uitgeven en toch nog bedrogen uitkomen.


Bij kou is er maar één goede oplossing voor al je kleding: laagjes.

- Kies een dunne, isolerende onderhandschoen die perfect aansluit op je hand en vingers (ook niet té strak!). Je hebt ze in allerlei materialen. Ik geef de voorkeur aan merino wol.
- Daarboven neem je een een fijne winterhandschoen. Geen eskimogeval of motorhandschoen, dat is niet meer nodig met onderhandschoenen. Waterdicht is wel fijn. Zorg dat je vingertoppen hier wel iets ruimte houden.
- Als het echt bar en boos wordt met ijzel, wind en dikke vrieskou: waterdichte overwanten er overheen.

Ik heb onderhandschoenen van Roeckl (kende ik al vanuit het paardrijden, fijne dingen) en winterhandschoenen van Gripgrab (gebruik ik tevens als ik de honden uitlaat). Bij overhandschoenenweer stap ik niet op ;) Mijn Gripgraps spuit ik regelmatig in zodat ze het meeste water wel tegenhouden.


Ik ben ervan overtuigd dat je véél beter drie lagen van een willekeurig merk huismerkhandschoen kunt kopen, dan één peperduur paar.

En ik haal mijn investeringen er dus ook uit door mijn handschoenen niet alleen op de fiets te gebruiken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie