Ervaring supercharger

metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

MarcelH schreef: 30 jan 2022, 10:39
Golvas schreef: 29 jan 2022, 14:25
metalpe schreef: 28 jan 2022, 22:59 en officieel zelfs niet het huis uit.
Je mag officieel wél naar buiten : zo mag je bijvoorbeeld naar de dokter, naar het ziekenhuis of naar de apotheek ... je mag zelfs naar buiten (en in de winkels) om voeding te gaan kopen en ik lees nergens dat die verplaatsingen niet met een SP zouden mogen gebeuren. ;)

Bron : https://www.zorg-en-gezondheid.be/isola ... uarantaine
Dit is nu precies de reden waarom zo een virus de kans krijgt zich goed en snel te verspreiden, je moet ook niet in quarantaine maar in isolatie, dus ook in huis mag je je eigen kamer niet uit :shock:

Mijn zoontje is afgelopen week positief getest en dit staat er duidelijk:
corona.PNG

Wat het topic betreft, leuk zo een vergelijking, ik heb daar wel eens op zitten zoeken en vaak beste lastig een goed vergelijk te vinden, voornamelijk mbt snelheid en actieradius.
-De actieradius weet ik pas als ik ga werken, maar die lijkt gelijk, of zelfs wat groter dan die van m'n ST2 met blauwe batterij, al ligt de gemiddelde snelheid met deze toch duidelijk lager. Ik ga toch wat vroeger vertrekken woensdag.
-mijn gemiddelde snelheid lijkt ongeveer 4 a 5 km/u lager te liggen. Als ik weer ga werken kan ik dat wat beter beoordelen.
-Over Corona: dat is ook zo Marcel. Maar alle 4 mijn gezinsleden zijn besmet, dus in huis kunnen we vrij rond lopen. En op de fiets in de velden kom ik niemand tegen. Ik ben iemand die erg actief leeft en normaal elke dag 1 a 2 uur (buiten) sport. Als ik een week lang binnen moet blijven, waar ik enkel aan de pc zit te werken, kan je me afvoeren, en dat meen ik. Ik word dan erg onaangenaam voor mijn gezinsgenoten en voor mezelf. We hebben met ons gezin de regels heel fel gevolgd de afgelopen jaren, en hebben zelfs het eerste dik half jaar onze eigen ouders niet gezien. Toch zijn we nu besmet (we zien beroepsmatig veel mensen. Zowel mijn vrouw, ik, als de kinderen, brengen onze dagen op een school door. Zelfs met alle maatregelen is er niets uit te sluiten.) Maar goed. Ik ga er niet verder op in, zoals de mod vraagt. Ik ga helemaal nergens heen behalve in het veld mijn eigen batterij een beetje opladen. Ik praat met niemand, en de kans dat ik het virus zo niet verder verspreid, is 100%.
-tenslotte: ik was eerst heel enthousiast over de rohloff, dat is nu al een klein beetje minder. Ik ben eigenlijk een mountainbiker en ik schakel veel. Met de mountainbike, en ook met mijn stromer, vertrek ik op een kruispunt graag in een erg kleine versnelling. Ik ben gewend om 'snel' terug te schakelen. Met de rohloff gaat dat niet en kan je niet 'doordrukken', maar moet je versnelling per versnelling terug gaan, wat in mijn ogen toch niet zo handig is.
Verder blijf ik hem wel lekker comfortabel vinden.
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je kunt die gripshifter toch een zwengel geven en zo van 3 ineens naar 8 schakelen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

En je kan stilstaand schakelen met de Rohloff ...
metalpe schreef: 29 jan 2022, 15:05 Ik vraag me af hoe veel verschil er te voelen is qua schakelgedrag bij diezelfde r&m (met riem) met de andere naaf.
Veel, heel veel ... met de Rohloff schakel je, met de traploze Enviolo / NuVinci "regel" je (maar hij rijdt voor geen meter).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 30 jan 2022, 18:19 Je kunt die gripshifter toch een zwengel geven en zo van 3 ineens naar 8 schakelen?
't is geen gripshifter, maar een knopje. Niet goed te zien op de foto, maar het is altijd +1 of -1
Bijlagen
IMG_20220130_143048635~2.jpg
IMG_20220130_143048635~2.jpg (4.56 MiB) 1381 keer bekeken
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

metalpe schreef: 30 jan 2022, 18:56 't is geen gripshifter, maar een knopje. Niet goed te zien op de foto, maar het is altijd +1 of -1
Ah, dan hebben ze dat veranderd. Balen zeg, ik vind zo'n gripshifter veel fijner... Knopjes zijn ook prima, maar dan moet je wel 2 of 3 versnellingen kunnen doorduwen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Misschien een e-14? Die heeft een instelling dat die bij stilstand naar een ingestelde, door u gekozen, versnelling gaat. De knop blijven indrukken is 3 versnellingen schakelen.
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Morgen of dinsdag eens proberen Jins. Hij heeft inderdaad 14 versnellingen. De optie van -3 zou wel erg handig zijn.
Ik ben benieuwd.
Lekker fietsen...
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Jins schreef: 30 jan 2022, 20:51 Misschien een e-14? Die heeft een instelling dat die bij stilstand naar een ingestelde, door u gekozen, versnelling gaat. De knop blijven indrukken is 3 versnellingen schakelen.
Intissen geprobeerd. Werkt inderdaad, de knop inhouden en ik kan snel op- en afschakelen. Nog een week of zo op deze fiets rijden, en hij mag terug.

Intussen weer aan het werk. Ik doe er echt wel merkelijk langer over dan met de ST2. Qua batterij komt het gelukkig overeen. Ik hoef niet op te letten en kan fietsen zo hard en met zo veel ondersteuning als ik wil, de 40km haalt hij makkelijk. Ik heb zelfs nog ongeveer 15km over. Het rijden op deze fiets doet me toch nadenken of ik in de verre toekomst, als ik de aankoop van de ST2 verteerd heb, misschien een verende voorvork zou plaatsen. 't scheelt toch wel in comfort.
Lekker fietsen...
RobinVaSp
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 okt 2023, 07:55
Locatie: Gent
Merk SP: Riese & Müller
Km-stand: 300

metalpe schreef: 28 jan 2022, 22:59 Ik kocht onlangs een ST2 belt. Door een probleem met de versnellingsbak, moest hij binnen.

De fietsenmaker had me een ST2 belt als vervangfiets beloofd, maar die was er niet. Dan stond er iets anders voor me klaar...

Een r&m supercharger met rohloff en riem. De fietsenmaker waarschuwde me al dat hij niet zo snel zou rijden als m'n ST2. Maar ik was eigenlijk blij dat ik de r&m eens kon testen. Altijd leuk vind ik, om eens iets anders te hebben.

Dat was dinsdag. Woensdag had ik een positieve Corona test, net zoals mijn vrouw en 2 dochters, dus ik mag een week niet gaan werken, en officieel zelfs niet het huis uit.

Ik heb tot nu toe dus enkel van de fm naar huis gefietst, wo en do Corona geleden, en vandaag toch stiekem al eens een toer gaan fietsen.

Ik hoop dat de herstelling nog aanhoudt tot ik met deze jongen een paar keer ben gaan werken.

Bevindingen tot nu toe in vergelijking met mijn stromer (nog niet heel ver gereden)
-bereik kan ik nog niks van zeggen. Dat weet ik pas als ik weer ga werken
-kracht van de motor is beduidend minder dan de ST2. Wind mee is 42-43 heel goed te doen. Easy peasy. Wind tegen haal ik dat met de st2 ook niet altijd helemaal, maar deze bleef steken op 35 (redelijk wat wind), en soms eens 38. Voelt minder sterk aan dan de stromer
-motor maakt lawaai. De stromer niet. Mijn vorige cube (Bosch) had dit ook. Storen doet dit absoluut niet
-remt maar half zo goed als de stromer. Kan ook aan de leeftijd liggen, dat weet ik niet. Deze heeft 12k km. Mijn ST2 1000
-stromer aanzetten = een poosje geduld hebben. Deze staat onmiddellijk aan. Supersnel. Handig.
-st2: 5 versnellingen, deze 14 geloof ik. Da's natuurlijk wel fijn. Ik kan prima leven met mijn 5, maar deze 14 bieden wel altijd een erg passend verzet :)
-en als laatste natuurlijk het comfort. Mijn ST2 heeft geen zadelvering of voorvering. Tegen 40 over een dikke wortel of drempel rijden, en ik heb -overdrijfmodus aan- m'n schouders ontwricht en een hersenschudding. Met de r&m gaat dat, dankzij de vering in vork en zadel, natuurlijk veel zachter. Op mijn parcours (90% perfect jaagpad) heb ik dat niet echt nodig, anders had ik het op de ST2 ook wel genomen, maar het is natuurlijk wel comfortabel als het er is
-uitzicht: dat is persoonlijk. Ik vind de stromer strakker en mooier van vorm, maar de r&m vind ik qua uiterlijk ook erg mooi. Veel mooier dan bv een Ellio of zelfs klever. Ik zeg er wel eerlijk bij dat uiterlijk me niks uitmaakt, en geen/nauwelijks invloed heeft als ik een gebruiksvoorwerp zoals een fiets koop
-de display: bij r&m handig dat hij met een knop op het stuur te bedienen is. Het scherm bij de stromer is wel uitgebreider en meer voor op de tijd (gps-tracking, 3g, bluetooth, de app)
-wegligging: de ST2 voelt meer solide. Als een machine om rechtdoor te racen tegen hoge snelheid. Voelt erg veilig. De r&m voelt meer als een snelle elektrische fiets. Mijn vorige fiets was een cube met Bosch cx met chip en die voelde net zoals deze r&m, alhoewel hij minder dan de helft kostte. Rijdt goed, maar voelt iets minder 'stabiel'/ koersvast, wat volatieler/zwenkbaarder. Afhankelijk van het parcours dat je moet (veel rechtdoor? Veel stadsverkeer) kan dat zowel als voordeel of als nadeel gezien worden.

Samengevat: zéker geen straf om op te rijden. Na mijn quarantaine hoop ik er nog een paar keer mee te kunnen gaan werken voor dat de ST2 terug is, maar mijn voorkeur gaat wegens, de snelheid en de wegligging toch naar de ST2.

Zeer interessant om te lezen en zeker iemand die "gepushed" geweest is naar een middenmotor. Ik verlang om ooit eens een achterwielmotor in bezit te hebben... ooit.
Alle FM's waar ik naartoe gegaan ben zeiden dat bvb een stromer veel minder veilig aanvoelt dan een fiets met middenmotor (RM). Maar jij beweert dus het omgekeerde?
En ik vind het zeer interessant dat je dit zei: het is een gechippede 25 km/h e-bike, want zo noem ik het ook. SP's van RM vind ik persoonlijk enorm dure gechippede e-bikes (zoals je zelf zegt, dejouwe koste maar de helft).
1. Trek Domane AL 4 gen 3; 4000+ km's :ay
2. Riese & Muller Supercharger GT Vario HS: 1250 Wh batterij, Bosch performance line speed gen 4, 300+ km's
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RobinVaSp schreef: 07 nov 2023, 13:05 Alle FM's waar ik naartoe gegaan ben zeiden dat bvb een stromer veel minder veilig aanvoelt dan een fiets met middenmotor (RM). Maar jij beweert dus het omgekeerde?
Bij een e-MTB is een middenmotor wel lekker, omdat het zwaartepunt van je bike mooi laag en in het midden zit. Bij een wegfiets is het echt niet boeiend. (Een speed pedelec met Bosch middenmotor voelt hoogstens veiliger aan omdat je er geen 45km/u mee kunt rijden.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie