Wat is jullie positie van de fietsspiegel

Gebruikersavatar
Felix
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 okt 2021, 14:04
Locatie: Mechelen
Merk SP: Riese&Muller Supercharger
Km-stand: 3700

Ik heb dit onderwerp nog niet kunnen terugvinden op het forum, daarom deze vraag.

Wat is jullie positie van de fietsspiegel en wat is jullie argument om die zo te plaatsen.

Persoonlijk ben ik nog aan het experimenteren. Voorlopig heb ik de spiegel links onderaan geplaatst, maar vind deze positie echt niet ideaal omdat mijn arm het zicht beperkt. Anderzijds gebruik ik de spiegel praktisch niet, misschien wegens het beperkte zichtveld. Voor een goed zicht te hebben zou die uiterst links aan het stuureinde moeten geplaatst worden, maar dan wordt de stuur te breed en bestaat de kans dat je anderen met de spiegel raakt.

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Na van alles te hebben uitgeprobeerd, uiteindelijk een Ergotec M99 incl. de adapter op het stuureinde geplaatst.
De origineel geleverde spiegel voldeed, maar stak nogal ver uit + moest elke keer worden bijgesteld.

Vervolgens eerst een kleine Ergotec gebruikt M88?; die was dus te klein.
Daarna de Ergotec M99 eerst onder het stuur geplaatst; waarbij het zicht niet ideaal was; of je keek tegen je been, of tegen je arm en je moest teveel je focus verleggen op de lage spiegel, ipv wat er voor je gebeurde.
Nu dus (incl. los verkrijgbaar eindstuk), de M99 gewoon boven geplaatst, op het stuureinde.
En waar het om gaat, veiligheid en goed zicht, wat er achter je gebeurd op de autobaan.
M99
M99
63501101.jpg (63.95 KiB) 2453 keer bekeken
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1599
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ook links onderaan. Een ergotec M99. En ja het beperkt enigszins je zicht door mijn arm. Mijn manoeuvreer ruimte is groter met de spiegel beneden. Denk aan de fiets door de woonkamer rijden, in en uit de schuur. Ik heb links een lui oog en heb een beter zicht wanneer de spiegel iets naar het midden staat ( dus links onder) Ik hoef minder mijn hoofd te draaien. Verder gebruik ik de spiegel heel frequent. Veiligheid! Het is zelfs zo dat ik nu een spiegel mis op mijn lompe stadsfiets waar het al een uitdaging is om harder dan 20 km per uur te trappen. :bh:
Groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij mij staat hij links en omhoog. Reden is simpel: ik kan er niet aan wennen als de spiegel beneden staat. Ik moet dan te ver naar onderen kijken wat in drukkere situaties teveel tijd kost.
Ik kijk ook véél in de spiegel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Zie dat Ergotec nu ook een M77 in het assortiment heeft met goedkeuring voor een SP.
-
M77
M77
63525001.jpg (61.97 KiB) 2444 keer bekeken
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Ik heb de m99 links onder. Prima spiegel. Voor mij beter dan de originele.
Geen hinder van arm of been.
De lage stand is wel effe wennen.
Je hebt een mooi overzicht van achterop komend verkeer.
Wel opletten dat je de spiegel zo zet dat hij de kader niet kan raken.
Bluuf me je fikn van me velo!
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Felix schreef: 25 feb 2022, 23:28 Ik heb dit onderwerp nog niet kunnen terugvinden op het forum, daarom deze vraag.
17 pagina's over spiegels en hun positie : https://speedpedelecreview.com/forum/vi ... p?f=9&t=27
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Die van mij: liggend in de doos.
Ik weet het, een spiegel voeren is wettelijk verplicht, maar ja… een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid “kin net”.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin. :D
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1782
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Grappig om te lezen dat sommigen hun spiegel niet gebruiken. Ik zou m niet willen missen. Wij hebben ook bakfiets en elke keer neem ik me voor daar een spiegel op te monteren, zo prettig vind ik het rijden:)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromerfred schreef: 26 feb 2022, 12:00 Grappig om te lezen dat sommigen hun spiegel niet gebruiken. Ik zou m niet willen missen. Wij hebben ook bakfiets en elke keer neem ik me voor daar een spiegel op te monteren, zo prettig vind ik het rijden:)
+1, al moet je bij mij bakfiets vervangen door gewone fiets.

Ik kijk bij mijn gewone fiets om de een of andere reden heel vaak naar mijn linkerhand :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie