Bekeurd op het jaagpad (BE)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 18 jun 2021, 22:42 En langs de andere kant snap ik het wel hoor, de doorsnee SPer vind dat als hij zo een dure fiets koopt hij er ook het maximale moet uithalen, en dat zie je ook...
Ja, dat is dus het probleem: als mensen hun verantwoordelijkheid nemen, dan hoeven we ook niet verwijtend naar de handhavers te kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toezicht op snelheid van bromfietsen en speedelecs op het jaagpad langs De Leie❗

Op dinsdag 15 en woensdag 16 juni voerde de verkeerspolitie toezichtscontroles uit op bromfietsen en speedelecs op de jaagpaden langs de Leie in Kortrijk en Kuurne.

👉Het is belangrijk om te weten dat bromfietsen klasse B en speedelecs 😊 snelheid tot 45 km/u) verboden zijn langs de jaagpaden, waar de maximum toegelaten snelheid 30 km/u is.

Er werden 1 bromfietser klasse B en 4 speedelec-gebruikers (die aan 45 km/u voorbijraasden), tegengehouden en geverbaliseerd (58 euro). Speedelecs die fietsende ouders met kleine kinderen op hun fietsjes en (oudere) wandelaars voorbijstuiven zijn even gevaarlijk als bromfietsen. Binnenkort staan er nieuwe controles gepland.
Bron: FB Politiezone VLAS

Zie ook:
https://www.pzvlas.be/nieuws/article/de ... gs-de-leie
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ze kiezen uiteraard de makkelijkste oplossing : "je kan harder dan 30 km/u, dus je mag hier niet rijden" ... controleren op snelheid is (veel) moeilijker, maar die optie kiezen ze helaas niet ... jammer, want ze zouden perfect het kaf van het koren kunnen scheiden.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

We zijn quasi een jaar verder, en ik heb de indruk dat er in B niet veel vooruitgang geboekt wordt wat toelating van SP op de jaagpaden betreft.
(De F371 b.v. is nog steeds dezelfde situatie)

Indien je de snelheidslimieten naleeft kan er toch geen probleem zijn?
Anticiperen hoort er ook bij, maar dit geldt voor iedereen
Een SP is stabieler en remt m.i. beter dan de meeste rijwielen (sommige SP zijn zelfs uitgerust met ABS)

Mij lijken de amateur-wielrenners in groep een groter gevaar dan de eenzame SP-rijder op dergelijk jaagpad.
Niet dat ik iemand van het jaagpad wil weren, … eerder dat ik het niet correct vind dat een SP’er het genot van de soms mooie jaagpaden ontnomen wordt en dit op een volgens mij, ongegronde basis…
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Rijden op een jaagpad is niet verboden maar max. snelheid is 30Km/h en er moet zo'n bord staan.
Relevante verkeersborden.png
.
Dit is ook een interresante website voor speedpedelecers in Vlaanderen.
https://speedpedelecvlaanderen.be/.
Het grootste probleem hier in Belgiê is dat 90% van de verkeersborden niet aangepast is voor
deze snelle fietsen. Ik woon toevallig in een gemeente waar alle verkeersborden zijn aangepast
waar moet en voorzien zijn van de P voor speedpedelecs.
Wat wielrenners betreft deze kunnen zo snel rijden als ze willen en worden niet geflitst.
Speedpedelecs daarentegen hebben een nummerbord. Collega van mij is tweemaal geflitst in
een éénrichtingsstraat terwijl hij de verkeerde kant opreed. 2 x 160 € boete.( eigen schuld natuurlijk).
Op mijn woon-werk traject zijn er ook enkele 30Km/h zones en daar houd ik mij aan ook al is er geen kat
in de buurt maar toch wordt ik regelmatig voorbijgeknald door cowboys die het niet nodig vinden zich aan de regels te houden.
ST5er
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2019, 06:44
Locatie: Waasmunster
Merk SP: Stromer
Km-stand: 5900

stroomluc schreef: 25 mar 2021, 16:54
ST5er schreef: 09 feb 2021, 20:14 Eigenlijk erg belachelijk. Ben ook op dit punt aangesproken door de politie. Heb geen boete gekregen omdat ik aangaf dat ik via een zijweg op het jaagpad gereden ben en er daar geen bord stond :D

Ze hebben het gecontroleerd en konden geen kant meer op. Vervolgens heb ik een aanvraag gedaan voor een gemotoriseerd voertuig om op het jaagpad te rijden. Je kan een aanvraag doen als je "konijnen met buidel vangt"
Is de aanvraag gelukt voor een toelating om 'op konijnen te jagen met buidel en fret'? :D met een gemotoriseerd voertuig.
Helaas niet. Ze hebben een bericht gestuurd dat Stromers geen toelating krijgen. Heb dan een nieuwe aanvraag ingediend voor mijn wagen (als het met een auto mag, is een speedelec toch zeker geen probleem). Ze hebben me teruggebeld voor een interview, dat was goed. Ben nu in afwachting van de vergunning :mrgreen:
ST5 - 10/2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ST5er schreef: 12 sep 2022, 19:22 Helaas niet. Ze hebben een bericht gestuurd dat Stromers geen toelating krijgen.
Tijd voor een leuke Klever of iets anders dan :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Speedpedelecs toegelaten op jaagpad als ze zich aan max snelheid van 30Km/h houden. :ay
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/politi ... f337&ei=19
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

"In de toekomst". (Voordat iedereen maandag overal het jaagpad op vliegt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Ik moet eerlijk bekennen dat ik sneller dan 30 rijd op het jaagpad. :bh:
En ik ben zeker niet alleen op de stukken die ik rijd.

Klinkt misschien flauw, maar ik meen het wel echt als ik zeg dat als er andere fietsers of wandelaars zijn ik wel rustig rijd.

Edit: dit wist ik nog niet "Momenteel zijn speedpedelecs, snelle elektrische fietsen die tot 45 km/uur mogen rijden, enkel toegelaten op jaagpaden die ook onderdeel zijn van een fietssnelweg."
Dus ok, ik mag er dus wel rijden want het is deel van een fietssnelweg, enkel onder de 30 dus, in theorie moet dat wel lukken denk ik
Plaats reactie