X-speed haalt moeilijker 45km/u dan voorheen ?

Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ik denk alleen dat de spaken dan wel serieus slap moeten zijn om dit verschijnsel te kunnen genereren.
Een iets lagere spaakspanning heeft namelijk ook nauwelijks invloed op de stijfheid van het wiel.
Daar zijn al wel wielstijfheidstesten (Eén meting is 50 meningen van experts waard) op los gelaten met verschillende spaakspanningen.
De vervorming van de band zal hier waarschijnlijk ook veel groter zijn dan de 'rekjes' van de spaken.

Remschijven zijn goed ontvet? Remblokken goed? Geen rare strepen op het aangrijpoppervlak van de schijven?

Ik denk dat de flex in de voorvork (best groot) (32mm stanchions/ iets speling tussen de geleidebussen) wel een rol kan spelen in wat je voelt.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De rek van de spaken is heeel klein, als je een toon genegeerd van 700Hz wil dat zeggen dat de schijf 700x/sec door de remblokken “schokt”, dat zijn dus hele kleine schokjes. Die kleine schokjes hoor je, wat je voelt zijn de hele lage frequenties, 5Hz of zo die wij niet meer kunnen horen.
Een spaak die breekt is het gevolg van metaalmoeheid, altijd maar opnieuw buigen/rekken. En dat is niet door teveel spanning op de spaak maar te weinig spaak spanning. Te weinig spanning maakt (teveel) beweging mogelijk en zo krijg je metaalmoeheid. En dus ook geluid/trillingen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 08 mei 2022, 13:53 De rek van de spaken is heeel klein, als je een toon genegeerd van 700Hz wil dat zeggen dat de schijf 700x/sec door de remblokken “schokt”,
Maar die heeeel kleine rek geeft dan ook maar een heeeel kleine amplitude, ik vraag me af of je die hoort...
En de rek van de verschillende spaken hebben een andere richting, dus die kan je niet zomaar bij elkaar optellen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Karine schreef: 06 mei 2022, 18:31 Zaterdag doe ik hem naar de FM.
Kan hij in één keer ook de voorvork bijregelen want die schokt al een tijdje hevig bij het remmen.
Dit lijkt me geen 700Hz. ;)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 08 mei 2022, 14:41
Jins schreef: 08 mei 2022, 13:53 De rek van de spaken is heeel klein, als je een toon genegeerd van 700Hz wil dat zeggen dat de schijf 700x/sec door de remblokken “schokt”,
Maar die heeeel kleine rek geeft dan ook maar een heeeel kleine amplitude, ik vraag me af of je die hoort...
En de rek van de verschillende spaken hebben een andere richting, dus die kan je niet zomaar bij elkaar optellen.
Al die trillingen (remblokken/spaken, ...) gaan naar de remschijf en die schijf als geheel fungeert als "klankkast". Met een zwevende schijf maak je een onderbreking van dit geheel (het rem deel tov het montage deel) en dus is de klankkast gesmoord. Of het zo een logische uitleg is weet ik niet maar het werkt wel.
zwevende remschijf.png
zwevende remschijf.png (166.49 KiB) 523 keer bekeken
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Vanmorgen fiets weggedaan en net terug gaan halen.
De technieker kon er ook niet aan uit en zou nog contact opnemen met Klever maar dan had hij enkele dagen nodig om het verder te onderzoeken.
Voor de remmen na te kijken had hij nog geen tijd gehad.
Topservice noemt dat tegenwoordig. :ay

P.S : hij wist me wel te vertellen dat de ketting nog ok was. Dat is toch ook al iets hé.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dat geeft vertrouwen. :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Jins schreef: 08 mei 2022, 16:26
FreddyH schreef: 08 mei 2022, 14:41
Jins schreef: 08 mei 2022, 13:53 De rek van de spaken is heeel klein, als je een toon genegeerd van 700Hz wil dat zeggen dat de schijf 700x/sec door de remblokken “schokt”,
Maar die heeeel kleine rek geeft dan ook maar een heeeel kleine amplitude, ik vraag me af of je die hoort...
En de rek van de verschillende spaken hebben een andere richting, dus die kan je niet zomaar bij elkaar optellen.
Al die trillingen (remblokken/spaken, ...) gaan naar de remschijf en die schijf als geheel fungeert als "klankkast". Met een zwevende schijf maak je een onderbreking van dit geheel (het rem deel tov het montage deel) en dus is de klankkast gesmoord. Of het zo een logische uitleg is weet ik niet maar het werkt wel.
zwevende remschijf.png
Voordelen volgens Magura

The MDR-P is a rotor for performance-oriented riders and tough tasks ranging from downhill to e-bikes and heavy cargo bikes. Compared to the MDR-C, the two-piece rotor saves weight and for the first time it is also available with a 220 mm diameter. A special feature of the two-piece disc is the patented interlocking of the outer and inner rings (Dovetail Interlink technology). The interlocking provides additional support for the inner ring if the outer ring expands due to heat. In contrast to floating discs, the torque is transmitted over the entire surface instead of just the rivets. The result is increased rigidity of the brake disc and heat dissipation that is much more effective under continuous load. Thanks to this new technology, the MDR-P is the most powerful rotor in the MAGURA portfolio, yet it still offers riders low weight and reduced vibration. Perfect for MTB Gravity use.

MAGURA offers a rotor with a diameter of 220 mm for the first time – the MDR-P. This rotor generates around 10% more braking force than a 203 mm model and 20% more than a 180 mm model – for the same manual force. The higher mass also reduces the risk of brake fading and reduces brake pad wear by 15%. The temperatures that are critical for the brake pad are reached much later by the MDR-P rotor.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

De MDR-P heb ik in 203mm voor en achter op mijn Clockwork Evo29 zitten en het is een prima schijf.
Redelijk gelijkwaardig aan de Hope schijven die ik op de andere MTB heb.
Deze zullen ook prima voldoen op een een SP en een mooie upgrade zijn van de standaard schijven.
Plaats reactie