Ongeval op jaagpad BE

Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

FreddyH schreef: 19 mei 2022, 10:39
Robot Santa schreef: 19 mei 2022, 09:57 Je eigen koplamp zo fel maken dat je wandelaars in zwarte kleding goed ziet betekend dat je iedereen er mee verblind. Ook de wandelaars die wel gewoon een reflectiejas aan hebben.
Met mijn Supernova M99 Pro komt het maar zeer weinig voor dat ik wandelaars niet of laat zie. Dat is het voordeel van die brede lichtbundel: je ziet ruim voor je tot in de berm alles verlicht worden. Alleen in lastige situaties (regen en tegenliggers) is het soms verrassend, maar dan doe ik sowieso wat voorzichtiger.
Dat spreekt mij niet tegen. Heb je er wel eens tegenin gekeken vanuit het perspectief van een wanderlaar? Wat als die wandelaar photosensitive is?
(Disclaimer: ik heb geen ervaring met een Supernova. Ik merk alleen dat heel veel fietsers een klein en enorm fel lampje hebben waardoor ik op een verder donkere weg dus niet meer kan zien waar het fietspad is.)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik weet niet wat photosensitive is, maar ik heb zeker tegen mijn lamp ingekeken. Vanuit het perspectief van een automobilist, dus ogen en stukje lager dan die van een wandelaar. Heb er zelfs foto's van gemaakt en die met de benodigde disclaimer (camera sensor is anders gevoelig dan het oog/de hersenen) hier op het forum gedeeld.

De M99 (Mini) Pro lampen zijn subliem in dat opzicht. Mits goed afgesteld geven ze bijna geen licht naar boven. Dat in tegenstelling tot de Roxim lampen op de ST1/ST2/ST3.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Robot Santa schreef: 23 mei 2022, 09:56 Ik merk alleen dat heel veel fietsers een klein en enorm fel lampje hebben waardoor ik op een verder donkere weg dus niet meer kan zien waar het fietspad is.
Dat is inderdaad zo, meestal gewone e-bikes.
Plaats reactie